Cube Reaction C:62 gebruiken als gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
jerremaister
All rounder
All rounder

Hallo allemaal,

Ik heb een Cube Reaction C:62 Race uit 2020 die ik graag geschikter wil maken als gravel bike. Af en toe wil hem ook gebruiken om met enkele vrienden mee op de weg te rijden. Wat kan ik doen om deze fiets meer geschikt te maken voor gravel? Momenteel heb ik Vittoria Barzo's (2.25) gemonteerd. Zou er een groot verschil zijn als ik bv. Vittoria Terreno in 2.25 monteer?

Daarnaast wil ik graag innerbarends toevoegen. Ik heb momenteel Ergo My Ride XC-M op mijn Stromer, waar ik supercontent van ben, maar deze passen niet tussen mijn XT-remmen en het stuur. Is er een model dat wel tussen de remmen past, of is het beter om de remmen iets naar binnen te schuiven?

Zijn er andere aanpassingen die kunnen helpen om mijn hardtail meer gravel genen te geven?

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!
VictorM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Grootste winst valt te halen in banden en wielen. Sneller profiel en smaller. Misschien groter kettingblad.
Inner bar ends is ook een goede, alsmede misschien een sportievere houding (maar ik weet niet hoe je nu op de fiets zit).
In hoeverre wil je ook op de weg hard kunnen? Dat is wellicht een grotere beperking.
gijsje
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb tijdje terug op basis van een Cube mtb frame (.alu ).een flatbar gravelbike opgebouwd..Daar een carbon vaste vork voor gebruikt en voor de banden gekozen voor Schwalbe Hurricane's...spotgoedkoop en sneller dan Terreno's. Het is dat er iemand veel te veel geld voor die bike wilde geven en ik heel voordelig aan een "echte" gravelracer kon komen.....Daarmee ben ik overigens wel sneller maar is geen wereld van verschil.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ik heb ooit onderstaande gekocht voor een projectje. Zit nog ingepakt 8)

Als je er iets mee kan dan laat maar weten. Kun je shifters en remmen gewoon overzetten en toch wat meer aero zitten.

Afbeelding
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

I love inner bars. Gebruik op de ATB en de vakantiefiets die van Sq-Lab. Waar nodig stuurpen omdraaien voor ene diepere meer aero zit. Kromstuur komt waarschijnlijk niet uit doordat de bovenbuis beduidend langer is dan op een 'echte' gravel bike.
Banden, mij beviel de Vittoria's, dry en zero, goed.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
jerremaister
All rounder
All rounder

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Banden lijkt me inderdaad de grootste winst. De Hurricane's zien er snelle banden uit en de prijs is echt laag, echter vind ik de setup met de bruine wanden die ik nu heb met de Barzo's wel leuk. Dit hebben de Terreno's Dry 29x2.25 ook. Deze krijgen ook wel goede reviews.

Mijn houding is al redelijk sportief, lange benen, stuurpen reeds negatief. De innerbarends zijn zeer aangenaam. Denk dat ik mijn remmen enkele millimeters naar binnen moet zetten zodat de innerbarends nog tussen de handvaten en remmen passen (de extra "beugel" van de xt-remmen).

De afbeelding van het meer aerostuur kan ik niet zien, maar veronderstel dat het over een type zoals de surly corner bar? Dit heb ik overwogen, maar wil eerst met het huidige stuur proberen daar ik op de lengte van de remleiding niet veel overschot heb en niet zeker ben dat ik er geraak met dergelijk type stuur.

Voor de innerbarends, is er een groot verschil tussen SQ-lab en de Ergo my ride XC-M?
Paul Jenner
All rounder
All rounder

IK heb die Schwalbe Hurricanes gehad en die bevielen mij niet. Er is een hele grote overgang tussen het midden van de band en de zijkanten. Dat kun je goed merken tijdens het rijden. Als ik niet al te hard oppompte en ik reed door een kuil, dan zakte de band uiteraard iets in en voelde in ineens die grove noppen aan de zijwanden. Ook bij het nemen van een bocht ineens die overgang naar die grove noppen. Kon je niet alleen voelen maar ook horen. Ik werd daar kriegel van.

paul.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Schwalbe G-one Allround rolt erg goed op asfalt. Als ik die hard oppomp bijna net zo licht als slicks. Gevoelsmatig rollen ze lichter als de Vittoria Terreno Zero.

In het terrein (iets minder hard oppompen uiteraard) voldoende grip voor gematigde ondergronden. Ik vind de naam "allround" wel van toepassing op deze bandjes.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Wil je vooral op de weg rijden en af en toe in het terrein en wat voor terrein dan? Ook wat betreft gravelbanden heb je voor elk type ondergrond weer een andere band.
Als je vooral op de weg rijdt en af een toe een onverharde weg neemt zou ik voor slick banden gaan; elk beetje bandenmerk heeft die in zijn gravelbandengamma. Dit kan je ook doen als bepalend voor je bandenplezier is of je je groepje op de verharde weg kan bijhouden en het onverhard niet uitmaakt hoe hard je rijdt.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afgaande op het profiel zou je verwachten dat de Terreno Zero lichter rolt dan de Allround. De Zero is een slick, met iets van minimaal profiel aan de randen. De Allround heeft nopjes over het hele loopvlak.

Toch rolt de Allround gevoelsmatig lichter, èn heeft meer grip op bospaden dan de Zero.

Ik rijd mijn Zero's nog wel wat verder op, maar als ze versleten zijn ga ik toch iets anders zoeken... (in 650b x 47mm).
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Contacteer:

Qua innerbarends passen de SQ op mijn fietsen goed.

Ooit eens getest op de Ragley met Sram remmen en nu al een jaar op de Fiido met Tektro remmen.
Afbeelding

Ik heb de 410 2.0 volgens mij (dat was jaren geleden de 411 maar dat lijkt veranderd te zijn)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie