Ik heb meerdere droppers van One Up gehad en eigenlijk 0 problemen. In beide fietsen heb ik nu de 210mm versie zitten. 2x al wat meer speling vanaf nieuw dan je zou willen. Niet dat je het merkt, maar toch. Overigens als je dit aangeeft bij One Up sturen ze je voor niks een setje overmaatse pennetjes toe en is het geregeld.
Bikeyoke heb ik ook liggen. Ondanks dat deze al wat ouder is, doet ie het nog perfect, wel heeft deze ook wat speling. Maar ik wilde een pen met meer drop en aangezien het prijsverschil tussen een Bikeyoke en One Up (en de tevredenheid over de One Up post) was voor mij de keus snel gemaakt. Wel gebruik ik al sinds jaar en dag de remote van Wolftooth.
Groene aap, Karate Monkey SS
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux
Ondertussen had ik van mijn vorige fiets nog een M8000 XT crank liggen, die ik toch wel een keer op de Groene Aap wil monteren.
Het probleem alleen was dat ik de oude crankset ooit eens heb geprobeerd te demonteren, alleen toen heb ik de schroefdraad waar de cranktrekker in gaat naar de kl*ten geholpen.
Na voorzichtig met een Dremel geprobeerd te hebben de boel te demonteren (veel te klein natuurlijk), heb ik maar eens grof geschut ingezet.
Maar eerst de Karate Monkey deels tot Karate Mummy omgedoopt.

Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat het slijpsel van de aluminium crank of de stalen as die mooie groene lak beschadigd.
Vervolgend was dit het resultaat:


Gevalletje operatie geslaagd, patiënt overleden. Maar dat was de bedoeling in dit geval
To be continued...
Het probleem alleen was dat ik de oude crankset ooit eens heb geprobeerd te demonteren, alleen toen heb ik de schroefdraad waar de cranktrekker in gaat naar de kl*ten geholpen.
Na voorzichtig met een Dremel geprobeerd te hebben de boel te demonteren (veel te klein natuurlijk), heb ik maar eens grof geschut ingezet.
Maar eerst de Karate Monkey deels tot Karate Mummy omgedoopt.

Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat het slijpsel van de aluminium crank of de stalen as die mooie groene lak beschadigd.
Vervolgend was dit het resultaat:


Gevalletje operatie geslaagd, patiënt overleden. Maar dat was de bedoeling in dit geval

To be continued...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux
Ondertussen is de Karate Monkey voorzien van een M8000 XT crank, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot.
De crank die ik in de schuur had liggen (inclusief Absolute Black 34t ovaal blad) paste net niet. Iets met (non-)boost.
Dus bij de vrienden van Rose in Duitsland een Boost crank besteld (enige partij die nog iets van deze serie in de schappen had liggen).
Poging 1: er werd een triple crank afgeleverd. Terug gestuurd
Poging 2: er werd een non-boost crank afgeleverd. Ook terug gestuurd
Toen werd ik erop gewezen dat er op het forum een Boost crank werd aangeboden door terunky. Snel contact gelegd, en een deal gemaakt.
Pakketje ontvangen, crank gemonteerd, nog even gekeken naar de cassette die gemonteerd zat, en die bleek nog wat los te zitten. Vervolgens een spacer (met opschrift 11s) gemonteerd, en het was alleen nog een kwestie van afstellen en ik zou de 5 van Hellendoorn kunnen rijden.
Dat ging dus mis. De ketting liep eraf en ik kreeg het allemaal niet voor elkaar. Was er klaar mee. Fiets weer in de schuur en de volgende ochtend als alternatief maar een ronde op de weg gemaakt.
Met in het achterhoofd een week of drie Veluwezoom die eraan komen, heb ik de derailleur en shifter er maar afgehaald en de boel weer teruggezet naar singlespeed want dat beviel vorig jaar ook erg goed!

De crank die ik in de schuur had liggen (inclusief Absolute Black 34t ovaal blad) paste net niet. Iets met (non-)boost.
Dus bij de vrienden van Rose in Duitsland een Boost crank besteld (enige partij die nog iets van deze serie in de schappen had liggen).
Poging 1: er werd een triple crank afgeleverd. Terug gestuurd
Poging 2: er werd een non-boost crank afgeleverd. Ook terug gestuurd
Toen werd ik erop gewezen dat er op het forum een Boost crank werd aangeboden door terunky. Snel contact gelegd, en een deal gemaakt.
Pakketje ontvangen, crank gemonteerd, nog even gekeken naar de cassette die gemonteerd zat, en die bleek nog wat los te zitten. Vervolgens een spacer (met opschrift 11s) gemonteerd, en het was alleen nog een kwestie van afstellen en ik zou de 5 van Hellendoorn kunnen rijden.
Dat ging dus mis. De ketting liep eraf en ik kreeg het allemaal niet voor elkaar. Was er klaar mee. Fiets weer in de schuur en de volgende ochtend als alternatief maar een ronde op de weg gemaakt.
Met in het achterhoofd een week of drie Veluwezoom die eraan komen, heb ik de derailleur en shifter er maar afgehaald en de boel weer teruggezet naar singlespeed want dat beviel vorig jaar ook erg goed!

To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Zo'n KM wil nou eenmaal graag star&singlespeed worden gereden.........heeft mijn oude ook last van 

-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux
Nou, deze doet het ook erg lekker met een geveerde voorvork erin!
Zojuist weer een ritje gemaakt, mijn rechterduim had er vooral moeite mee om werkeloos aan het stuur te hangen
Helaas wel twee keer de ketting eraf gelopen, dit ovale kettingblad werkt dus niet in de singlespeed setup. (In het verleden wel met een 30 ovaal gereden, dat ging wel goed)
Zojuist weer een ritje gemaakt, mijn rechterduim had er vooral moeite mee om werkeloos aan het stuur te hangen



Helaas wel twee keer de ketting eraf gelopen, dit ovale kettingblad werkt dus niet in de singlespeed setup. (In het verleden wel met een 30 ovaal gereden, dat ging wel goed)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Genius
- Berichten: 17787
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Wat voor naaf en cassette heb je erop zitten?Freekenstein schreef: ↑ma 20 juni 2022, 09:53 ...nog even gekeken naar de cassette die gemonteerd zat, en die bleek nog wat los te zitten. Vervolgens een spacer (met opschrift 11s) gemonteerd, en het was alleen nog een kwestie van afstellen en ik zou de 5 van Hellendoorn kunnen rijden.
Dat ging dus mis. De ketting liep eraf en ik kreeg het allemaal niet voor elkaar...
Hope Pro4 en 11-speed?
Als je een HG body hebt waar 11-speed road cassettes op passen moet er bij een 11-speed mtb cassette een 1.8mm dikke spacer achter. Die moet van metaal zijn want plastic gaat daar meteen kapot (je draait die lockring namelijk "nogal vast" aan dus plastic wordt meteen geplet

Plaatje ter verduidelijking. Wat ze hier 10-speed road noemen is wel breed genoeg voor 11-speed mtb-cassettes, maar niet voor 11-speed road.

"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux
Anderhalf jaar later...
Nog heerlijk rondjes aan het rijden met deze aap, alleen inmiddels standaard in de omgeving Arnhem (in plaats van afwisselend Twente en Arnhen). Ook hier is alles (behalve de muur van Mariëndaal) prima te doen op singlespeed.
De nieuwste aanwinst voor de Aap is een andere voorvork. Jan the Man had laatst een DVO Sapphire in de aanbieding, en aangezien de fiets 140 mm vering kan hebben, heb ik de vork (na even passen met een 27,5+ wiel) meegenomen.
Gisteravond de boel even voor de vorm in de fiets gezet.

Ziet er niet heel verkeerd uit volgens mij
Vanochtend de boel maar even goed monteren, met montagepasta enzo, en alles recht zetten en dan vanmiddag eens ervaren hoe dit rijdt!
Nog heerlijk rondjes aan het rijden met deze aap, alleen inmiddels standaard in de omgeving Arnhem (in plaats van afwisselend Twente en Arnhen). Ook hier is alles (behalve de muur van Mariëndaal) prima te doen op singlespeed.
De nieuwste aanwinst voor de Aap is een andere voorvork. Jan the Man had laatst een DVO Sapphire in de aanbieding, en aangezien de fiets 140 mm vering kan hebben, heb ik de vork (na even passen met een 27,5+ wiel) meegenomen.
Gisteravond de boel even voor de vorm in de fiets gezet.

Ziet er niet heel verkeerd uit volgens mij

Vanochtend de boel maar even goed monteren, met montagepasta enzo, en alles recht zetten en dan vanmiddag eens ervaren hoe dit rijdt!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux
Dit frame is van fabriek af 27,5+, en er kan 29x2,5 in (volgens Surly, ik heb al berichten gezien dat er ook wel 2,6 in past, maar dat past net)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux
Inmiddels bijna een jaar verder, en heel blij met de DVO. Maakt de fiets een heerlijk beest om mee te rijden.

In de huidige omstandigheden rij ik toch liever met 29". 2.4 past prima.
Maar ik was toch nieuwsgierig of 2,6" ook past, en met een band die novaterra in de aanbieding had toch maar eens geprobeerd.

Nu opzoek naar een schroefje met een kleinere kop voor achterin het bottombracket, ik ga hier toch geen spatbord op monteren

In de huidige omstandigheden rij ik toch liever met 29". 2.4 past prima.
Maar ik was toch nieuwsgierig of 2,6" ook past, en met een band die novaterra in de aanbieding had toch maar eens geprobeerd.

Nu opzoek naar een schroefje met een kleinere kop voor achterin het bottombracket, ik ga hier toch geen spatbord op monteren
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 31157
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een inbusje zonder kop?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
...of een dot watervast vet erin ?
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3381
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Als je alle niet-gebruikte boutjes van je Surly vervangt door nylon M4 schroefjes spaar je zeker een kilo gewicht uit!
https://nl.aliexpress.com/item/1005002134690701.html

https://nl.aliexpress.com/item/1005002134690701.html
Everybody bought a new bike!