mtb rijdt trager dan gravelbike :(

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

kermit schreef: vr 10 januari 2025, 15:23 Ik herinner me wel dat Fiets ooit stijfheidsmetingen van oudere frames heeft gedaan en dat die niet minder stijf waren geworden. Gezien hoe lang dat geleden is kan het zijn dat het (alleen) om stalen frames ging.
Die meting heb ik dus gedaan.

Ik heb voor Fiets ongeveer 1.000 frames gemeten: iedere testfiets uit elkaar geschroefd en op de testbank gezet.

downhilldirtbike schreef: vr 10 januari 2025, 14:38
Lars TB schreef: vr 10 januari 2025, 12:46
Die bewering gaat dus niet op.
Als je op onderstaande link drukt, vind je een aardige uitleg waarom het wel opgaat.
TL:DR
Het vervormen van je fiets, kost energie.
En meer vervorming kost meer energie.

https://hea-www.harvard.edu/~fine/opini ... 0into%20it.

Nou is het wel zo dat met een bepaalde mate van flex een mtb sneller is in het terrein.
Maar dat is weer een andere discussie.
Ja, blijft leuk. Puur theoretisch.

En daarom gaf ik aan dat het eventueel voor een baanfiets nog wel kan werken: die komt het dichtst bij de theorie. Voor een racefiets en een mountainbike werkt die theorie gewoon niet. Omdat er veel meer speelt. En om dezelfde reden dat vering wel werkt en niet als energievreter te boek staat (behalve bij (bos-)wielrenners).

Het moment dat aluminium frames geïntroduceerd werden, stonden deze bekend als super stijf. Zo stijf dat ze oncomfortabel reden. Dat ze zo onprettig reden dat mensen daarover klaagden. De stijfste aluminium frames waren dubbel zo stijf als een stijf stalen frame. Pas toen de stijfheid van aluminium frames in de buurt begon te komen van stalen frames, toen begonnen mensen te roepen dat ook alu best lekker rijdt.

In het oncomfortabele gaat dus ook energie zitten. En waarschijnlijk meer energie dan dat er in vervorming van frames gaat zitten. Daarbij is de vervorming van frames wel meetbaar, maar het energieverlies door die vervorming niet.

Carbon frames maakten eenzelfde ontwikkeling door. Waar overigens het slapste frame ooit bij Fiets gemeten een carbon frame was. Waar de profs toentertijd nog heel behoorlijk op presteerden (EPO doet meer dan de fiets...!). Waar je bij carbon dan inmiddels wel onderscheid kunt maken in welke richting een frame wel of niet stijf is. Waar aan de andere kant een redelijk stijf stalen of titanium frame nog altijd comfortabeler rijdt en waarschijnlijk ook minder vermoeiend is!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Beast of the East met 32 spaaks Rigida DP22 velgen, Corratec semislicks (1.9?) op 3.5 bar. Veel stijver kun je het niet maken. Das war einmal.
Volgende fiets was een Proflex 857 :-)
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: za 11 januari 2025, 15:40
kermit schreef: vr 10 januari 2025, 15:23 Ik herinner me wel dat Fiets ooit stijfheidsmetingen van oudere frames heeft gedaan en dat die niet minder stijf waren geworden. Gezien hoe lang dat geleden is kan het zijn dat het (alleen) om stalen frames ging.

Die meting heb ik dus gedaan.
Jeetje Lars, ben jij al zo oud! :o :wink:
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Lars heeft gewoon veel ervaring :bier:
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zo... 8 pagina's geneuzel verder.. ik denk echt dat het in de banden zit, deels zou ik zeggen ook de wielen, maar het verschil in buiten diameter tussen 26" MTB en 28" gravel banden is niet super groot, maar mogelijk wel van invloed.. (11 cm omtrek, 1.75 cm straal)

Feit blijft dat er een verschil merkbaar is.. maar het zijn ook 2 verschillende fietsen met verschillende onderdelen (wielen/banden dus met name). Elk heeft zijn eigen bestaandrecht, dus gebruik ze waar ze het best tot hun recht komen. Als dat betekend dat je voor jou rondjes het best de MTB in de schuur kan laten, dan is dat toch ook prima... ik ga ook niet 3 uur over de weg rijden met de MTB, daar pak ik wel mijn racefiets voor. En andersom ga ik niet met de racefiets het bos in.. Nu ligt dit voorbeeld natuurlijk wel verder uit elkaar, maar gebruik de verschillen..

ik weet overigens zeker dat er wel situaties zijn waar je MTB sneller is (misschien niet voelbaar, maar wel wel als je een zwaar off road segment gaat timen)

Maar wat ook niet helpt is natuurlijk dat we het hier over een ouderwetse fiets hebben.... een oude MTB die qua inzet gebied een stuk dichterbij een gravel fiets zit (in vergelijking met een moderne 29" fully bv), maar zonder moderne voordelen.. die de snelheid positief beinvloeden op het beoogde inzet gebied..
Met andere woorden.. een gravel fiets en een 29" fully kan je echt anders inzetten, kort door de bocht, lange rechte gravel paden tov een technisch MTB parkoers met stenen, wortels veel bochten, ondergrond waar grip belangrijk is, ... etc.
Nu heb je 2 fietsen die niet zo geschikt zijn voor het 2e voorbeeld, uiteraard zal de oude 26" MTB beter zijn, maar met een veel kleiner verschil.

Kortom, je 26" heeft weinig toegevoegde waarde. Als je wel -echt- het terrein in wil, investeer in een moderne XC fully, en als je gewoon wilt rijden wat je nu doet, laat de MTB in de schuur of verkoop em
Paul Jenner
All rounder
All rounder

DAnk Prulleman.

We zijn het eens. Meer shocking eigenlijk dat ik het veschil zo duidelijk ervaar, ook al reed ik een zanderig en modderig traject, waar de bandjes van mijn crosser zeker op dichtgelopen waren.

Paul.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb regelmatig naast een Gravelbike gereden op de weg en in licht terrijn.
Op de weg met een 40mm gravelband en MTB met 2.25 is het verschil zo rond de 200 watt circa 30 watt.
In het voordeel van de gravelbike.

Ik rijd in de winter veel met de MTB op de weg ook lange stukken. Ik vind het wel prettig.
Wat minder koud door de iets lagere snelheid, wat meer grip en wat zekerder.

In het terrein zijn puur de watts best lastig te berekenen. Maar ik merk gewoon wel verschil een vlak grindpad ben ik met de MTB in het nadeel. Veel kuilen en wortels maakt het qua snelheid niet veel meer uit. Maar dan krijg je natuurlijk de vermoeidheid en dat is helemaal lastig meetbaar, die telt drie keer door. Hoe moe/vermoeiend is het op dat moment, hoe meer/minder vermoeid ben je na de training. De invloed op je volgende training.

Frames en stijfheid. In 2007 had ik een MTB van Carbon een van de eerdere, in die zin, je zag ze nog niet veel. Op de camping in Italie kwam er een italiaan naar me toe met de vraag of het carbon was. Hij bleek bij het F1 team van Ferrari te werken. Heel lang gesprek mee gehad en daar kwamen dingen uit die nu redelijk uitkomen. Zijn grens voor gewicht van een frame lag volgens hem toen bij een 600 voor een race frame 850 a 900 voor een HT. Ook over de levensduur gehad. Ze hebben daar toen een probleem gehad met een auto die na 12 wedstrijden minder werd en dat ze dit niet begrepen. Dat lag later aan het carbon wat minder stijf was geworden door de extreme belasting en warmte van de componenten daaromheen. Hij gaf ook aan dat dit voor een fiets nooit een issues zou worden hooguit na 10 jaar en de staat van de hars, maar ook dat zou volgens hem zo marginaal zijn dat het nooit merkbaar is. (dont shoot the messenger)
Paul Jenner
All rounder
All rounder

Dank voor je input.
Jij rapporteert feitelijk 15% verlies bij de mtb t.o.v. de gravelfiets.
Het voelt bij mij aan als ook minstens dat. Mijn mtb is 26". Vergelijk jij ook met een 26" of met 28" mtb ?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik heb alleen 29 MTB,s

Heb vroeger, jaar of 15 geleden 40 ritten van rond de 60 kilometer op de weg met de race en MTB vergleken.
MTB met racing ralphs op 3 bar en een verglijkbaar segment racer.

Dat scheelde op 40 nagenoeg dezelfde ritten op asphalt 8% in snelheid gemiddeld zaten mijn race ritjes rond de 31 a 31,5 en MTB op 28,5 a 29. In vermogen is dat natuurlijk wel meer dan 8% en als je harder gaat, dan gaat de aero nog meer tellen. Ik had toen nog geen wattmeter, maar in de zomer weet ik nu dat 31 a 31,5 op de race circa 200watt is voor mij. Ga ik 28,5 a 29 op de racer gaat dat naar rond de 170 watt.
Paul Jenner
All rounder
All rounder

Dat was dan op asfalt, en ik trek dat gewoon 1:1 door naar aangeharkt gravel, want daar zie ik voor die traktorbanden nog geen voordeel verschijnen. Zal er overigens ook op een racer nog wel een paar procent voordeel zitten t.o.v. van een gravelaar, schat ik ? Dus vergelijking gaat niet helemaal op. Tel ik er stiekum weer een paar % bij omdat ik op een 26" mtb rijd.... Toch weer 15 % :)

Paul.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ja en er speelt meer mee. Mijn houding in die tijd op de MTB was echt heel diep.
Kan je niet zomaar verglijken zeker niet op die laatste procenten.

Bandenspanning speelt ook wel erg mee. Als je op vlakke ondergrond komt is wat harder gewoon een stuk sneller.

Dylan Johnson heeft op YT heel veel filmpjes met verglijkingen van MTB en gravel banden een MTB en gravel en super gravel.
Hele grafieken. Wel leuk om een keer te kijken.

Maar ook bij hem zie je vaak toch weer een andere uitkomst. Dat zegt ie zelf ook.
Zit ook windtunnel testen bij met banden

Wat zeker op de MTB vaak vergeten wordt is dat de aero weerstand snel je hoogste weerstand is.
Op de snelle nederlandse banen valt daar echt winst te behalen en vaak meer dan een andere band of andere bandenspanning
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Cube-Elite schreef: za 15 februari 2025, 10:21 Wat zeker op de MTB vaak vergeten wordt is dat de aero weerstand snel je hoogste weerstand is.
Op de snelle nederlandse banen valt daar echt winst te behalen en vaak meer dan een andere band of andere bandenspanning
Vandaar het belang van inner bar ends en beperken van flapperende zaken. Hoe trager hoe meer banden spelen. Voor mij telt niet extra snelheid maar energiebesparing.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Laatste half jaar zie je in het gravel-circuit een 'nieuwe trend'

Sinds er een aantal races zijn gewonnen op mountainbikes, zie je ineens dat men open staat voor zowel voor- als achtervering.

Veredelde racefietsen met (steeds) dikke(re) banden en een dropbar...

Lijkt wel alsof wij weer terug bij af zijn :winkie:

Epic's met Flight Attendant, Santa Cruz Highballs, Trek Supercaliber....men lult er podcasts van uren mee vol alsof het net is uitgevonden.

Ik moet er wel om grinniken....hoewel ik ook moet toegeven dat het gravellen commercieel met al die Unbounds wel op de kaart word gezet zeg, lijkt wel TDF soms qua verslaggeving :o
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vasquez schreef: zo 23 februari 2025, 21:50 Laatste half jaar zie je in het gravel-circuit een 'nieuwe trend'

Sinds er een aantal races zijn gewonnen op mountainbikes, zie je ineens dat men open staat voor zowel voor- als achtervering.

Veredelde racefietsen met (steeds) dikke(re) banden en een dropbar...

Lijkt wel alsof wij weer terug bij af zijn :winkie:

Epic's met Flight Attendant, Santa Cruz Highballs, Trek Supercaliber....men lult er podcasts van uren mee vol alsof het net is uitgevonden.

Ik moet er wel om grinniken....hoewel ik ook moet toegeven dat het gravellen commercieel met al die Unbounds wel op de kaart word gezet zeg, lijkt wel TDF soms qua verslaggeving :o
Lars gaat gelijk krijgen. :bier:
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Plaats reactie