Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

w-vdr schreef: do 13 februari 2025, 11:19
Sapim zegt over de D-light: Strenght middle section: 1370N/mm2
Stan's zegt over de Crest MK4: Max Spoke tension: 115kgf (1130N)
Musson zegt: I always aim for around 125kg
Altijd de spanning van de velgfabrikant aanhouden!! Met name de Crest gaat geheid scheuren als je daar overheen gaat (heb er meerdere mogen vervangen).

De meeste velgen zitten op 1.200, sommige lager (Crest, meeste Duke) of hoger (Nextie carbon). Goed uitzoeken dus.

Sommige naven hebben ook restricties mbt max spaakspanning (soms icm spaakpatroon).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is die tabel van de ZTTO meter?
Ik heb mijn (ZTTO) meter niet geijkt, maar ik heb wel een wielset met dezelfde spaken (2-1.8-2) waarvan ik wist dat die goed was gemeten ter referentie. En de waardes in de tabel van mijn ZTTO meter kloppen dus niet.

Ik weet nu welke waarde op mijn meter ik me op kan richten om rond die 120kgf uit te komen.

Voor mij staat gelijke spaakspanning ook bovenaan de lijst. Natuurlijk mag er geen flinke slinger meer in het wiel zitten, maar een beweging die zo klein is dat je hem niet meer ziet buiten de richtbok vind ik minder erg dan spaakspanning "all over the place".
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: do 13 februari 2025, 20:56 Is die tabel van de ZTTO meter?
Ik heb mijn (ZTTO) meter niet geijkt, maar ik heb wel een wielset met dezelfde spaken (2-1.8-2) waarvan ik wist dat die goed was gemeten ter referentie. En de waardes in de tabel van mijn ZTTO meter kloppen dus niet.

Ik weet nu welke waarde op mijn meter ik me op kan richten om rond die 120kgf uit te komen.

Voor mij staat gelijke spaakspanning ook bovenaan de lijst. Natuurlijk mag er geen flinke slinger meer in het wiel zitten, maar een beweging die zo klein is dat je hem niet meer ziet buiten de richtbok vind ik minder erg dan spaakspanning "all over the place".
precies dat
w-vdr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: is géén 29"

Jan the Man schreef: do 13 februari 2025, 14:37
Altijd de spanning van de velgfabrikant aanhouden!! Met name de Crest gaat geheid scheuren als je daar overheen gaat (heb er meerdere mogen vervangen).

De meeste velgen zitten op 1.200, sommige lager (Crest, meeste Duke) of hoger (Nextie carbon). Goed uitzoeken dus
Ik meen iets gelezen te hebben dat de mk4 in dit opzicht een hele verbetering is tegenover de mk3. Maar hoe precies moet dat dan? Vanaf 116kgf scheuren :~
kermit schreef: do 13 februari 2025, 20:56 Is die tabel van de ZTTO meter?

Dit is de tabel van ZTTO ja. (Zie onder) Gaf de jouwe meer of minder aan?

Hoe precies op de 120 probeer je uit te komen dan? De volledige spanningszijde zo goed als precies? Of welke marge hanteer je?

En ook belangrijk: ervaren jullie dat bij het fietsen? een slechte spaak spanning of slinger?

Afbeelding
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

w-vdr schreef: vr 14 februari 2025, 09:59
Jan the Man schreef: do 13 februari 2025, 14:37

De meeste velgen zitten op 1.200, sommige lager (Crest, meeste Duke) of hoger (Nextie carbon). Goed uitzoeken dus
Ik meen iets gelezen te hebben dat de mk4 in dit opzicht een hele verbetering is tegenover de mk3. Maar hoe precies moet dat dan? Vanaf 116kgf scheuren :~
Ik zou het risico niet nemen, en echt de max spanning van de fabrikant aanhouden. Dat ze nu offset zijn is een pré omdat de spaakspanning aan de andere kant ook hoger wordt (en dichter bij de drive side achter en remkant voor).
w-vdr schreef: vr 14 februari 2025, 09:59 En ook belangrijk: ervaren jullie dat bij het fietsen? een slechte spaak spanning of slinger?
Geen flauw idee, bij mij is de spanning altijd goed en zonder slinger :wink:
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Mijn ZTTO meter moet meer aangeven dan volgens de tabel om op 120kgf te zitten.

Een ding weet ik wel, het is makkelijker een goede carbon velg "perfect" te krijgen dan een lichtgewicht alu velg.

Ten Years After
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

kermit schreef: vr 14 februari 2025, 20:50 Mijn ZTTO meter moet meer aangeven dan volgens de tabel om op 120kgf te zitten.

Een ding weet ik wel, het is makkelijker een goede carbon velg "perfect" te krijgen dan een lichtgewicht alu velg.
Je bedoelt dat een carbon velg moeilijker krom te krijgen is dan een lichte alu velg?
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Marke
Pro Biker
Pro Biker

Een stijve velg boeit het helemaal niets of opeenvolgende spaken allemaal op 100 kg staan of op bv 100, 95, 100, 105, 100.
Blijft toch wel recht.

Zet anders een keer de spaakspanningen in excel in een radarplot.
4 lijntjes maken, spanning links, gemiddelde spanning links, spanning rechts en gemiddelde spanning rechts.
Op die manier kun je wat inzicht krijgen hoe de spanning opgebouwd is en een plan van aanpak maken om gemiddeld beter uit te komen.

In mijn bovenliggende geval kun je meestal die 95 en 105 zonder problemen naar de 100 kg corrigeren.

Voorbeeldje:
https://wheelfanatyk.com/blogs/blog/2017-product-news
Laatst gewijzigd door Marke op za 15 februari 2025, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Marke
Pro Biker
Pro Biker

En over de spaakspanningsmeter. Die ztto is een kopie van de parktool. Die heb ik ook liggen. Dat ding kraakt nogal als je hem op de spaken zet en dat geeft eigenlijk al aan dat er energie in het ding opgebouwd wordt die daardoor voor verschillende uitkomsten kan zorgen. Meet een wiel anders eens meerdere keren door om te kijken of je tot verschillende spanningen komt. Vaak geldt: een keer meten is niet meten.

Een clubgenootje heeft de parktool gedemonteerd en geupgradet zodat deze een stuk betrouwbaarder werd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marke schreef: za 15 februari 2025, 09:04 En over de spaakspanningsmeter. Die ztto is een kopie van de parktool. Die heb ik ook liggen. Dat ding kraakt nogal als je hem op de spaken zet en dat geeft eigenlijk al aan dat er energie in het ding opgebouwd wordt die daardoor voor verschillende uitkomsten kan zorgen. Meet een wiel anders eens meerdere keren door om te kijken of je tot verschillende spanningen komt. Vaak geldt: een keer meten is niet meten.

Een clubgenootje heeft de parktool gedemonteerd en geupgradet zodat deze een stuk betrouwbaarder werd.
Mijn Ztto kraakt absoluut niet en geeft reproduceerbare uitkomsten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Pino schreef: vr 14 februari 2025, 21:44
kermit schreef: vr 14 februari 2025, 20:50 Mijn ZTTO meter moet meer aangeven dan volgens de tabel om op 120kgf te zitten.

Je bedoelt dat een carbon velg moeilijker krom te krijgen is dan een lichte alu velg?
Zo kun je het ook benaderen idd :D

Mijn ZTTO meter is ook stil en reproduceert de metingen perfect. Afgezien van de tabel die je dus moet checken en eventueel aanpassen ben ik erg tevreden met dat ding.

Overigens, ik blijf het zeggen: opvallend hoe dicht je de de spaakspanning bij elkaar krijgt door alleen het geluid te vergelijken bij het plukken. Ik werk daar veel mee en gebruik de meter pas later bij het bouwen, om de daadwerkelijke spanning te weten en als check voor mijn gehoor :D

Ten Years After
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ZTTO heeft twee modellen.
De ZTTO meter waarover hier wordt gesproken is waarschijnlijk de TC2, een kopie van de DT meter, niet de kopie van dat Parktool ding(TC1).
Ik heb die TC2 zelf ook en er kraakt echt niets.
De meegeleverde tabel is wel een soort van waardeloos, geen idee welke spaken ze hebben gebruikt.
Ik heb wel ergens een geupdate versie kunnen downloaden.
Ga je op zoek, let op dat je een tabel gebruikt voor de TC2.

Afbeelding
https://nl.aliexpress.com/item/1005006581229329.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
w-vdr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: is géén 29"

Wel, ik bouwde de wielen af op ongeveer 20 aan de spanningszijde.

Vandaag de tweede rit gedaan. Gisteren ging alles goed voor 35km.

Daarnet na een 15tal km begonnen alle spaken in het achterwiel los te komen :-{

Enorm gedoe om thuis te komen want had wel binnenband en pomp mee, maar geen spaaksleutel...

Duidelijk dat de spanning véél te laag stond, en dat het zal lonen om mijn metertje te kalibreren.
Les geleerd.
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Kun je niet bij een (of een paar) wielen met gelijksoortige spaken waarvan je weet dat ze goed gebouwd zijn je metertje erop zetten?

Fabriekssetje van DT Swiss bijvoorbeeld, met Competition spaken, spanning van enkele spaken aan de driveside meten. Geen exacte ijking, maar je komt aardig in de buurt.

De spanning hoeft ook niet exact op een bepaalde waarde uit te komen, er is een range waarbinnen je "veilig" zit.

Ten Years After
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

kermit schreef: zo 16 februari 2025, 20:17 Kun je niet bij een (of een paar) wielen met gelijksoortige spaken waarvan je weet dat ze goed gebouwd zijn je metertje erop zetten?

Fabriekssetje van DT Swiss bijvoorbeeld, met Competition spaken, spanning van enkele spaken aan de driveside meten. Geen exacte ijking, maar je komt aardig in de buurt.

De spanning hoeft ook niet exact op een bepaalde waarde uit te komen, er is een range waarbinnen je "veilig" zit.
Kijk wel bij een setje met gelijke spaken. De spreiding in spanning van de spaken aan de minst strakke kant is vaak groter dan die aan de strakke kant. Zorg voor een minimale spanning aan de niet strakke kant.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Plaats reactie