Aanschaf nieuwe fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mike-70MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Na jaren met veel plezier te hebben gebiked op mijn Specialized EPIC FSR Pro (fully), is ie toe aan vervanging. Daar was al enigszins aan toe maar nu de achterbrug het heeft begeven en dit onderdeel niet meer is te verkrijgen, is het echt tijd voor iets nieuws.

Ik rijd voornamelijk in de Noord-Hollandse duinen, op Nederlandse parcoursen en op vakantie in het buitenland (meestal Fr.). Hoeveel ik wel van een aardig tempo houd, is snelheid voor mij niet zo belangrijk, meer het plezier, de uitdagingen en (genieten van) de mooie routes, zoals fraaie singletracks, klimmetjes etc. In een bikepark zal me snel niet vinden. Comfortabel rijden vind ik dan ook belangrijker dan de snelheid van de bike.

Ik ben weer op zoek naar een fully in de prijsklasse tussen de 2000 en 3000 euro. Ik zie aardig wat aanbiedingen voorbij komen en heb al wat bikes bekeken en getest. Maar ik kom nog niet helemaal tot een keuze. En wellicht dat ik nog een mooie optie over het hoofd zie. Daarom graag jullie advies. Tot nu toe heb ik de volgende modellen op mijn lijstje staan:

Specialized Chisel
https://www.specialized.com/be/nl/chise ... 16-4221775
Een lichte aluminium, RockShox's Recon 120mm fork, Ride Dynamics Tuned X-Fusion achterdemper en de keuze voor een SRAM NX Eagle 12 speed aandrijving of Shimano Deore 12 speed drivetrain. Wat duurdere bike, zeker gezien de (iets mindere) afmontage, maar ja, het is wel Specialized, he! Testritje gedaan en ik moet zeggen: hij rijdt lekker soepel.

Orbea oiz h20
Ook een alimunium maar dan met een betere afmontage dan de Speciliazed. De Orbea heeft oa een FOX 32 voorvork, een Fox Float achterdemper, SRAM GX Eagle derailleur en SRam-groep. Is nu her en der in de aanbieding. Comfortabele bike.

Cube AMS ONE11 C:68X PRO
https://www.cubestores.nl/products/cube ... arbon-2023
Carbon voor een mooie prijs (nu in aanbieding). Nette afmontage ook: veersysteem met 110 mm achter en 120 mm aan de voorkant en Sram GX Eagle-groep. Veel fiets voor weinig geld, lijkt het. Lees er goede recensies over. Ga 'm binnenkort uitproberen.

Ghost Lector FS SF Essential
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-essential
Ook een carbon voor een scherpe prijs. Fox 34 Float voorvork en een Fox Float Performance Elite achterdemper en Shimano Deore-groep (achter XT). Heeft geen dropper, maar die heb ik nu ook niet/ben ik niet gewend. Ook nog niet getest. Ik heb geen ervaring met Ghost, dus voor mij is een beetje een 'dark horse'.

Ghost Lector FS SF Advanced
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-advanced
Duurdere (800 euro verschil) broertje van het model hierboven. Wel met dropper, RockShox SID ipv Fox en SRAM ipv Shimano (SRAM GX Eagle en XO1 Eagle schakelsysteem). Deze lijkt me vergelijkbaar met de Cube AMS ONE11.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën hierbij zijn. Tips en eventuele alternatieven zijn welkom. Alvast hartelijk dank voor het reageren. :-q
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Chisel frame en zelf opbouwen. Xfusion hmmm. Recon ook hmmm.
Je degradeert goede vering door slecht veerelementen.
Garantie Speci top.
Deore perfect qua prijs kwaliteit : 220 EUR.

Kijk eens bij canyon in de outlet. Als je geduld hebt regelmatig nog 10% extra. Alu Neuron 6 voor 1620.
Neuron cd voor 2300. En hun vernieuwde lutrrail rijdt comfortablee dan de neuron.

Orbea kijk eens op bike exchange. Maar orbea is niet echt een comfortwonder.

Radon heeft ook mooie aanbiedingen op eigen merk. Nadeel : pressfit bb. Maar de prijs maakt veel goed.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De Cube is bijna even duur als de Ghost Lector FS SF Advanced. Helaas is de speclist verre van compleet. Het gewicht van de Ghost vind ik teleurstellend voor een carbonnen fiets met 13.2 kg. Dat is zwaar. Bij de Cube zie ik niet welke Rockshox voorvork dit precies is.

Mijn keuze zou zijn tussen die twee wegens carbon, de basis zou goed moeten zijn kan je evt later nog aan upgraden. Ik zou ook zeker nog even verder kijken, nieuw of 2e hands. Het is een flink bedrag. Soms komen hier in de te koop sectie interessante aanbiedingen voorbij. 2e hands hoeft niet slecht te zijn als er goed voor gezorgd is.

Alternatieve merken Canyon is vaak scherp en wel goed maar er zijn meer merken die scherp aanbieden en toch goede producten hebben zoals Rose, of Decathlon, Radon enz. De Radons zijn meer trail bikes, bij de andere merken kan je ook XC kiezen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

LongPete schreef: vr 14 februari 2025, 18:43 Chisel frame en zelf opbouwen.
Hier dacht ik zelf ook aan, ware het niet dat Specialized maar 1 kleur in frame only op de markt heeft gebracht en ook nog knalroze is.
Slechte zet vind ik, niet iedereen vind die kleur mooi.

Nu ben je bijna gebonden aan het kopen van een complete chisel en hier je eigen spullen op te hangen :-{
Alco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Heb zelf een orbea oiz, geweldige fiets dus ben wel bevooroordeeld :winkie:
Maar hij rijdt geweldig soepel, lockout werkt top

Een standaard h20 valt wel net buiten je budget als ik het zo zie, dat zijn de leukste dingen meestal :D

Een dropper maakt je niet uit nou ik kan je vertellen dat er een wereld voor je open gaat als je er eenmaal 1 hebt
Ook op Nederlandse routes en ik denk in frankrijk zeker

Toen ik zelf aan kijken was voor een nieuwe mtb heb ook serious een giant overwogen, passen alleen niet in je budget :(

Zie ook veel deals voorbij komen voor een Scott spark 950 970 etc misschien ook wel de moeite om eens naar te kijken
Kijk niet naar mij, Ik doe maar wat

Mtb = happy place
Mike-70MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Dank allen voor jullie deskundige reacties. Daar kan ik wat mee.

Het is inderdaad plussen en minnen om tot een goede keuze te komen. Gelukkig zijn er op dit forum veel topics waar ik ook tevens veel nuttige informatie te vinden is, zoals bikeadvies voor beginners en over Cube. En natuurlijk is het ook en kwestie van testen van de bikes: voelen hoe die zit en rijdt.

Wat de fietsen betreft. Ik ben het eens dat het jammer is dat de Specialized Chisel niet geweldig is qua afmontage en eigenlijk mijn inziens tekort schiet. Dan kan je inderdaad beter een los frame aanschaffen en de bike zelf opbouwen. Maar de kleur. he?! Ik heb toch het idee dat Specialized zich meer profileert als Top of exclusief merk.

De Ghost Lector FS SF Essential valt voor af vanwege het ontbreken van de dropper. Die heb ik weliswaar nu niet, maar ik ben overtuigd door de comments dat het rijden een stuk aangenamer gaat maken. Dank daarvoor.

De Orbea is een mooie bike, maar hetzelfde geld heb je ook de Cube AMS ONE11 of de Ghost Lector FS SF Advanced. En die hebben een carbon frame. Waarbij ik een lichte voorkeur voor de Cube heb. Weliswaar niet het meest spannende of sexy merk, maar je krijgt value for money.

Dan de suggesties voor Radon en Canyon. Die heb ik ook bekeken. De Radons vallen voor mij af, want dat zijn toch voornamelijk trail-bikes. En ik ben op zoek naar een XC.
Canyon is een optie. En dan de Lux rail. Maar ik heb daarvan nog geen mooie aanbieding voorbij zien komen die binnen mijn budget past. Maar ik ga nog verder zoeken. Nadeel van Canyon voor mij persoonlijk is dat ik in Noord-Holland woon ivm aanschaf en service. Hoewel ik op de site van Canyon dat ze tegenwoordig ook servicepunten in het land hebben.

De Scott spark 950 970 ga ik ook zeker een bekijken.

Zoals ik het nu kan overzien, gaat het tussen de Cube AMS ONE11 of de Ghost Lector FS SF Advanced. Maandag ga ik naar de Cubestore om te testen. En wellicht pak ik dan ok nog de Ghost mee.

Nogmaals, dank jullie voor het meedenken en suggesties. Ik laat nog weten wat het is geworden.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Radon slide en Niner RKT

wil je een XC racebak zoals de epic, of iets meer trail? Ik heb best lol op Schoorl met m'n slide, maar iets meer XC kom je bij de skeen uit bij Radon, die vind ik qua afmontage echt wel één van de betere aanbieders op het moment

https://www.bike-discount.de/en/radon-s ... ail-10.0-2
Plaats reactie