Hallo,
Ik ben sinds eind 2024 beginnen met MTB'n.
Ik rij, zelfs bij slecht weer, 2 keer per week.
Voorlopig, wegens geografische situatie in Vlaanderen, vooral vlak.
Deze zomer trekken we richting Mont Ventoux om eens te bekijken of er fijne routes zijn om deze op te MTB'n.
Heeft er hier iemand ervaringen/routes?
Die zijn altijd welkom.
Mijn fiets:
Niner RKT 9 RDO.
2018, Full Carbon met Sram groepset X01.
Iemand hier ervaringen mee?
Hier had ik reeds twee vragen over:
- Iemand een idee waar ik nog aan de bovenste link van de connectie tussen "voorkader en achterkader" kan geraken? zowel links als rechts.
- Als ik het achterwiel verwijder, dan kan ik de cassette (met de freehub er nog aan) zo uit de as halen...
Is dat normaal? De cassette en wiel etc. worden dan bij elkaar gehouden door de steekas... is dat zo?
Excuses voor de, voor vele, simpele vragen.
Ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen aan mijn fiets, maar er zijn online zo veel verschillende types te vinden dat het niet altijd eenvoudig is om de juiste info te vinden. Hopelijk komt dit forum "to the rescue".
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes!!
Nieuwe MTB fan
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Welkom
Routes rondom de Ventoux zijn wel te vinden, bijv.op utagawavtt
https://www.utagawavtt.com/search?city=B%C3%A9doin&w=[5.22680,44.11758,5.33941,44.19960]&q=[1,2,3,4]&k=0&l=all&u=1&ak=45675&aa=25

Routes rondom de Ventoux zijn wel te vinden, bijv.op utagawavtt
https://www.utagawavtt.com/search?city=B%C3%A9doin&w=[5.22680,44.11758,5.33941,44.19960]&q=[1,2,3,4]&k=0&l=all&u=1&ak=45675&aa=25
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- rho
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Orbea Occam / Orbea Rise
Ligt er aan welke naaf je hebt. Mijn ervaring is dat bij DT Swiss dat soms wel heel makkelijk gaat ja. Normaal zit het vast genoeg zodat je er wel wat kracht op moet zetten om het er af te krijgen. Maar af en toe (bij sommige naven) gaat dat dus erg makkelijk.
Bedankt voor de reacties.
Maar het is dus niet "onlogisch" dat ik de naaf met "terugverende klepjes" er kan uittrekken wanneer het wiel af de fiets is.
Ik dacht dat ik ergens een moertje zou missen, al zou ik niet weten waar...
Bedankt!
Ik hoop dat het beklimmen van de Ventoux mooier is met de MTB dan met de racefiets.
Groetjes
Maar het is dus niet "onlogisch" dat ik de naaf met "terugverende klepjes" er kan uittrekken wanneer het wiel af de fiets is.
Ik dacht dat ik ergens een moertje zou missen, al zou ik niet weten waar...
Bedankt!
Ik hoop dat het beklimmen van de Ventoux mooier is met de MTB dan met de racefiets.
Groetjes
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het is in elk geval (nog) zwaarder

Let er wel op dat je de vrijloop (het deel van de naaf waar de cassette op zit) schoon houdt en geen onderdeeltjes verliest, die pallen en veertjes zitten niet vast.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
Omdat deze naaf redelijk makkelijk is om te demonteren, is het effectief makkelijker om ervoor te zorgen dat deze netjes blijft.
Dat staat dus regelmatig op het schema.
Ik heb wel het gevoel dat de link van mijn achtervering ook behoorlijk wat onderhoud nodig heeft...
Iemand hier ervaring mee?
Hoe doen jullie dit onderhoud?
Bedankt!
Dat staat dus regelmatig op het schema.
Ik heb wel het gevoel dat de link van mijn achtervering ook behoorlijk wat onderhoud nodig heeft...
Iemand hier ervaring mee?
Hoe doen jullie dit onderhoud?
Bedankt!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je vragen over reparatie en onderhoud stel je het beste in " Technische Vragen en Onderhoud".
https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=9
https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=9
Some days it's easy, some days it's a fight.