Voorbereiding Green divide

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Weer wat geleerd, wist niet dat dat ook droogtrainen werd genoemd.

Dat heb ik ook jaren gedaan, vooral op de racefiets in m'n eentje,100km op zondagochtend binnen de 3 uur op 2 bidons water en nou ja, wellicht een banaantje hahaha.

Ik zou het niet eens meer kunnen, droogtrainen, ik ben helemaal omgeschakeld naar maximaal eten en drinken tijdens ritten die langer dan 90 minuten duren.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Hier precies het zelfde :roll: het enige nadeel is na een boterham eten en iets te drinken :-D moet ik zeker minimaal 15 minuten erg rustig her opstarten đź’¤ anders krijg ik een pijn in m'n zij niet nogmaal :(( dan moet ik echt stoppen verder rijden is bijna onmogelijk .....wat ik natuurlijk niet wil :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mario070 schreef: ↑vr 7 februari 2025, 22:36 Hier precies het zelfde :roll: het enige nadeel is na een boterham eten en iets te drinken :-D moet ik zeker minimaal 15 minuten erg rustig her opstarten 💤 anders krijg ik een pijn in m'n zij niet nogmaal :(( dan moet ik echt stoppen verder rijden is bijna onmogelijk .....wat ik natuurlijk niet wil :(
Da's wel een beetje een beginnerskwaaltje Mario :-D :wink:

Zonder dollen, een boterham eet ik eigenlijk nooit tijdens het fietsen. Lijkt mij altijd best wel een zware hap (zwaar verteerbaar). Heb je al geëxperimenteerd met ander eten ?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Die steken zijn vrij eenvoudig te verklaren en dat komt door de ademhaling.

Als je brood o.i.d. eet ga je anders ademhalen omdat er ook best wat speeksel aan te pas moet komen om het 'slikbaar' te maken.
De meeste (sport)energiereepjes zijn relatief nat om het doorklikken eenvoudiger te maken en de ademhaling zo gecontroleerd mogelijk te houden.
Bananen gaan daarom ook zo lekker, maar appels zie je dan weer niet (buiten de vorm die niet praktisch is) maar ook bij toertochten geen appels maar sinasappels.
Appels zijn vaak te zoet, waardoor je die steken ook krijgt (idem met heel zoete sportdrank).
Bij verzorgingsposten zie je ook vaak de 'vochtige' variant van veel dingen liggen: peperkoek, wafels, cake.

Als je overigens betere ademhalingscontrole wilt tijdens het fietsen om beter te kunnen eten, kan je ook kauwgom nemen onder het fietsen, daarmee zet je lichte druk op je diafragma waardoor je op termijn makkelijker kan eten (geen wondermiddel! Trainen!).

Fietsen en eten zijn geen exacte wetenschappen, maar jezelf verdiepen in hoe je eigen lijf werkt is sowieso heel verstandig, maar je kan er ontzettend veel baat bij hebben.
DuReal schreef: ↑di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik moet wel.....als oer Bourgondiër..... :o :lol: :lol:
Ik heb sindskort ± een jaartje ook een jelletje :-q
Maar ook van het jelletje wordt ik niet helemaal blij van, omdat ik er 200ml bij weg moet drinken :roll:
Dus bij de 3e pauze zo'n beetje op de 90km Ă©Ă©n boterham + 1 jelletje + 200ml water :-q
Maar dat doe ik meer om ervoor te zorgen dat ik alles binnen krijg :-q waar het aan die boterham ontbreekt :D
Kruidkoek/ontbijtkoek/suikerbrood, banaan, noten, repen, winegums en nog zo'n beetje meer wat je bij toertochten tegenkomt, is alleen de banaan die ik goed kan hebben de rest pakt niet zo goed uit bij mij :-?
Het zou de leeftijd wel zijn (ik merk wel dat ik nu het laatste jaartjes iets aan het klooien ben) dat ik echt goed moet eten voor een rit en tijdens ook :-q
Ouderdom komt met gebreken.....zeggen ze :D

Dan Empfield
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Mario070 schreef: ↑vr 7 februari 2025, 23:51 winegums
Over winegums gesproken... de Haribo's kwamen er ERG goed uit (nog los van het enorme prijsverschil):

https://youtu.be/prtCryac8TE?t=1853
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Gummi's doen het inderdaad goed :-q

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Fastcruiser schreef: ↑za 8 februari 2025, 23:58
Mario070 schreef: ↑vr 7 februari 2025, 23:51 winegums
Over winegums gesproken... de Haribo's kwamen er ERG goed uit (nog los van het enorme prijsverschil):

https://youtu.be/prtCryac8TE?t=1853
Haribo's zijn beter dan winegums (trolli van LIDL overigens ook).
DuReal schreef: ↑di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Het valt mij op dat heel veel mensen van een tochtje als de GD zo ontzettend veel 'meer' maken dan het daadwerkelijk is.
Insteek van dit soort dingen is simpelweg 'lekker toeren'. Zorg dat je om 8u/half 9 in het zadel zit, maak je niet druk om snelheid en geniet. Of je over een dagetappe dan 5u, 8u of 10u doet boeit (naar mijn mening!) niet.
Dingen als FTP, kettlebells, etc etc....doen (wederom naar mijn mening) totaal niet terzake: iedereen met een klein beetje 'zitvlees' en een normaal niveau van fitness kan op z'n gemak dagvullend trappen. Goed eten, goed drinken, af en toe stoppen maar vooral....genieten van het even 'weg' zijn en het natuurschoon waar je doorheen rijdt. Lekker in zone 2 hangen de hele dag en je komt nog fris van je fiets af ook.

Qua eten is het ook allemaal niet zo moeilijk: eet een stuk taart en drink een bak koffie als je de gelegenheid hebt. Neem buiten wat gels en repen ook 'normaal' eten mee (zoute nootjes, een snickers, broodje kaas) en stop gewoon even op een mooie plek om dat naar binnen te krijgen. In zone 2 kun je prima normaal blijven eten zonder je maag over de rooie te brengen en je rkijgt ook niet die flauwtes van de hele dag sportvoeding.

Maar de beste tip: maak er in je hoofd vooral iets leuks van...en geen bucketlist ding. Beetje de manco in de tegenwoordige tijd waarin iedereen iets 'bijzonders' moet volbrengen, maar als je er 'moeten' van maakt doe je exact wat niet de bedoeling is: starten met een zekere stress. Komt het plezier en de ontspanning niet ten goede

Ga gewoon lekker fietsen!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

:-q :-q

Dan Empfield
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Ik kwam een stel Duitsers tegen die hem met Speedplay wegpedalen deden. Dat zou ik toch niet doen.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Nee inderdaad :roll: ....ook ik zou dat niet doen :D

Dan Empfield
Plaats reactie