Zijn Nederlanders kampioen zelfoverschatting met mountainbiken?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

De A-line is per definitie de kortste/snelste en meest technische optie bij een XC(O) wedstrijd ..... als wij dat in NL in wedstrijden ook al andersom gaan doen dan raken we nog verder achter :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor een wedstrijd - eenderwelke discipline - is het vrij simpel: de moeilijkere versie moet sneller zijn, als dat niet het geval is kun je moeilijke versie ook gelijk weglaten... Maar boeit het werkelijk voor een recreatieve route?! Soms verlies je wat snelheid / tijd om iets leuks mee te pakken en soms verlies je wat door om een hindernis heen te rijden, afhankelijk van de condities/ruimt/.... ter plaatse. Beetje onzinnig wanneer je 2s wint wanneer je over iets heen kunt hoppen in plaats van er omheen rijden maar dan een chicane induikt zodat je 3s verliest :roll:
- de NL oplossing was toch in de moeilijke lijn een plankje te leggen -

Ik krijg onderhand moeite om er nog een consistent verhaal uit te halen...
1) Ik lees geregeld dat moeilijke alternatieven toch niet of nauwelijks gereden worden, obstakels worden vakkundig geegaliseerd/verwijderd, etc... wat er toch op lijkt te wijzen dat een groep zich zeer bewust zijn van de grenzen van hun MTB-talent, al is de gekozen oplossing allicht discutabel.
2) En nu zouden Nederlanders ineens kampioen zelfoverschatting zijn? Als ze kampioen zelfoverschatting zijn waarom rijden ze de moeilijkere varianten dan niet?!

... tel daar dan nog een keer bij op dat wanneer ik in NL eens om me heen kijk het merendeel bezig is met iets wat ik graag "gemechaniseerd joggen" pleeg te noemen waarbij je nu niet echt kunt stellen dat de limieten worden opgezocht a la de kabouter-clan van Yo-Eddy.

Dat men zichzelf dan massaal overschat lijkt me in ieder geval mee te vallen. :bier: Dat je voorwiel een keer wegglijdt zou ik niet direct per definitie overschatting willen noemen (je kan die bocht 100x genomen hebben en de condities wat onderschat, gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden, etc...) . En natuurlijk staat het buiten kijf dat dat aan de band lag, maar ja wie heeft er voor gekozen om met die band te rijden :kiss:

Zelfoverschatting, de schuld elders leggen voor f'ups, etc... zijn verre van uniek volgens mij. Als er iets uniek moet zijn aan MTB'en in Nederland dan zou ik toch gaan voor de zeer beperkte beeld/referentiekader wat MTB'en is, en dientengevolge wat wel of niet in de lijn der verwachting ligt / mag liggen... Inclusief dat alles "gemaakt" is en je niet met de grillen der natuur te maken hebt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Veiligheid nl heeft een infographic gemaakt over ongevallen met de fiets uitgesplitst naar type fiets
https://www.veiligheid.nl/sites/default ... 286%29.pdf
Waar reed men op voor nodig bezoek aan spoedeisende eerste hulp?
79% gewone fiets
14% electrische fiets
5% racefiets
1% mountainbike.

Ik vermoed dat meer dan 1% van de fietsuren in Nederland op een mountainbike wordt gemaakt ( bij mij is dat in ieder geval zo :wink: )

Op grond van deze statistieken zou ik niet zonder meer kunnen zeggen dat mountainbikers zichzelf meer overschatten dan andere typen fietsers.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Willem Altes schreef: wo 12 februari 2025, 20:34 Veiligheid nl heeft een infographic gemaakt over ongevallen met de fiets uitgesplitst naar type fiets
79% gewone fiets
14% electrische fiets
5% racefiets
1% mountainbike.

Ik vermoed dat meer dan 1% van de fietsuren in Nederland op een mountainbike wordt gemaakt ( bij mij is dat in ieder geval zo :wink: )

Op grond van deze statistieken zou ik niet zonder meer kunnen zeggen dat mountainbikers zichzelf meer overschatten dan andere typen fietsers.
..... ook dit zegt weinig tot niets, meeste ongelukken op MTB zijn eenzijdig .... overgrote deel vd overige groep fietsers zijn dat niet.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Radon Render 9.0

Ironhorse Erik schreef: wo 12 februari 2025, 19:09
De Nederlandse trails zijn vaak zo aangelegd dat ze voor iedereen toegankelijk zijn (iedereen moet hem kunnen fietsen), wat natuurlijk top is voor beginners, maar hierdoor missen we de technische uitdagingen die je in het buitenland juist wel overal tegenkomt. Als je dan ineens op zo'n buitenlandse trail staat, besef je pas hoe anders het kan zijn. Is het dan zelf overschatting als je er vanaf gaat, of totale onderschatting van wat je te wachten staat.

Er liggen routes in NL die je helemaal geen mountainbike route zou moeten mogen noemen.
Dít is dus exact waar ‘t bij ons misgaat. Geen twijfel mogelijk.

Eigenlijk moet elke zichzelf respecterende “mountainbiker” eens wat vaker de grens over, ‘t verschil in trails is schrikbarend. En nee, ‘t ligt niet alleen aan ‘t gebrek aan hoogtemeters hier. Als de wil om beter te worden écht aanwezig is kan je elke week naar Zoetermeer, Spaarnwoude, Kwintelooijen, Bergschenhoek, Col de Kragge etc.
Helaas kiest ‘t gros hier voornamelijk voor de vlakke flowtrails. Let wel, ook ik rij hier af en toe, ontspannen fietsen in de natuur zonder uitdaging. Maar zoek daarnaast nou eens met regelmatig die wat lastigere routes op. Dan sta je in het buitenland ook niet voor lul.
Giant on E-mtb
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

In Limburg :winkie:
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

In de eerste plaats moet een ieder vooral de trails rijden waar hij/zij/... zelf het meeste plezier aan beleeft.

Alleen wanneer je puur aan de hand van je eigen kunnen in de regio en een het zeer beperkt referentiekader daarvan, meent te kunnen bepalen wat een geoefende MTB'er al dan niet kan rijden dan kun je rustig stellen dat er sprake is van een kampioen zelfoverschatting... Misschien dus toch :~
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

yo-eddy schreef: wo 12 februari 2025, 20:46
Willem Altes schreef: wo 12 februari 2025, 20:34 Veiligheid nl heeft een infographic gemaakt over ongevallen met de fiets uitgesplitst naar type fiets
79% gewone fiets
14% electrische fiets
5% racefiets
1% mountainbike.

..... ook dit zegt weinig tot niets, meeste ongelukken op MTB zijn eenzijdig .... overgrote deel vd overige groep fietsers zijn dat niet.
Dat zou ik zo niet zeggen:
Bijna de helft van de SEH-bezoeken als gevolg van een verkeersongeval betrof een eenzijdig ongeval met de fiets (45%, 48.400).
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/ ... e-seh-2019
En dat is 45%van alle verkeersongevallen, dus ook met andere vervoersmiddelen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

"Is het dan zelf overschatting als je er vanaf gaat, of totale onderschatting van wat je te wachten staat."

Hierboven is uiteindelijk het correcte :-q

Iemand denk "superman" te zijn, deze persoon heeft last van "zelfoverschatting" :roll:

De rest van de mensheid (kunnen) "onderschatten" :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 12 februari 2025, 18:20 [

Stelling: Een chickenline moet meer tijd kosten.
Exact. En dat is is het buitenland dan vrijwel altijd ook zo
Die drop of die lastige rotsenroller kost je een seconde terwijl er om heen rijden/lopen eeuwigheid duurt. :-q
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

In een wedstrijd ja, maar wat maakt het uit in een recreatief rondje? Ik zou allang blij zijn als er af en toe wat te kiezen valt..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker

Ik doe meer aan onderschatting. Dan doe ik iets niet omdat ik het niet durf, als ik het later dan toch een keer probeer, dan denk ik vaak: dat stelde helemaal niet zo veel voor. Omdat het een volgende keer misschien toch weer niet te doen. Dan is het een soort mentale blokkade.

Op de socials zie ik genoeg filmpjes van zelfoverschatting. Dat beperkt zich niet tot mountainbikers en ook niet tot Nederlanders. Dus als we als mountainbikers wereldkampioen zelfoverschatten willen worden dan moeten we nog flink aan de bak.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Zelfoverschatting.......eigendunk/hoogmoed/arrogantie.

Ik begrijp niet wat zo'n woord direct met sporten te maken heeft :~
Ikzelf sport zo'n 50+ jaar .....en daar heb ik echt nog nooit iets van meegekregen :~

Sporten = dat jou iets te doen staat, en gaat dat te doen staan anders dan verwacht :(( = onderschatten :-q

Dan Empfield
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Extra toelichting:
Gaat het beter dan verwacht, heb je jezelf onderschat :-q
Gaat het slechter dan verwacht, heb je de situatie onderschat :(
En er bestaat ook nog zoiets als geluk en of pech......deze doen zo nu en dan ook nog mee in het geheel :roll: :-q

Dan Empfield
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Radon Render 9.0

Peelrijder schreef: wo 12 februari 2025, 22:26 In Limburg :winkie:
Kom ik met regelmaat, heerlijk fietsen. Maar uitdagend?

Waar ik op doelde, op zondag zie je veel auto’s met volle fietsendragers oostwaarts de A12 afrijden, terwijl je ze andersom amper ziet rijden. Terwijl dat nu juist goed zou zijn voor rijders die zich technisch willen ontwikkelen. Die wil is er dus gewoonweg niet. Als die mannen dan ergens onverhoopt op wat lastige trails terechtkomen is de kans op ongelukken gewoon groter.
Giant on E-mtb
Gesloten