Aankoop gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Dcatwoman
Mountainbiker
Mountainbiker

Ik zou graag een fiets willen kopen die geschikt is voor het volgende:
- 75% road en 25% off-road (schatting).
- Zowel korte als langere fietstochten.
- Vaak stoppen en starten gezien hoofddoel is om te gaan geocachen.. Goede remmen lijken me hierom erg belangrijk.
- Soms ook enkele dagen ermee op pad, dus mogelijkheid om wat zakken aan de fiets te kunnen hangen.
- Ik ben een typische koersstuur niet gewoon. Ik zou er wel gewend aan kunnen geraken, maar ik vraag me af of voor mijn gebruik een flat bar handiger kan zijn gezien het vele remgebruik.
- Ik ben een vrouw, maar hoef niet per se een damesmodel te hebben. Wel niet iets te agressief. De houding moet nog comfortabel zijn maar wel nog met de nodige snelheid die ik kan halen met de fiets.

Kan iemand me helpen naar wat ik juist dien te kijken bij de aankoop van een gravelbike? Specifieke fietsen in gedachte? Ik dacht qua budget aan een 2000 euro, maar ik kan wat naar boven afwijken als het echt een meerwaarde zou zijn.
VictorM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Ik denk dat eigenlijk elke gravelbike van rond dat budget wel kan wat jij ervan wil.

Waar je eventueel op kan letten zijn nokken voor het bevestigen van bagagedragers, hoewel steeds meer modellen dat hebben.
Voor het maken van lange ritten is een comfortabele zithouding belangrijk. Stuur niet te diep, afstand tot stuur niet te groot, zeker als je een stuurbocht niet gewend bent. Qua remmen ben je af fabriek denk ik het beste af met hydraulische remmen. Ik denk dat dat in de prijsklasse rond 2000 euro niet zo'n probleem moet zijn.

Die opmerking over stuurbocht en remmen snap ik niet zo, tenzij je enige referentiekader een ouderwetse hipster racefiets is waarvan je de remmen alleen vanuit de drops kan bedienen. Een moderne cockpit is met een goed afgestelde stuurbocht juist erg comfortabel omdat je veel handposities hebt en je kan de remmen zowel vanaf op de hoods als vanuit de drops bedienen. En dat zijn de twee posities die je het meest gebruikt.

Modellen waar ik gelijk aan moet denken zijn de Merida Silex of de Salsa Journeyer. Kern van de zaak: goed inlezen op wat geometrie doet met comfort en proefrijden bij een winkel.
Dcatwoman
Mountainbiker
Mountainbiker

Intussen drie fietsen getest:
1) Kona Rove (staal)
2) Kona Libre (aluminium en carbon voorvork)
3) Cannondale Topstone 2 (aluminium en carbon voorvork)

Kona Rove voelde voor mij wat te log en niet responsief genoeg aan. Remmen waren volledig mechanisch. Voor mij niet voldoende qua gevoel bij het remmen. Deze valt af.

Kona Libre heeft me aangenaam verrast, zeker in vergelijking met de Kona Rove. Rijdt goed, voelt stevig aan. Was met SRAM 1x11, wat makkelijk is qua schakelen in vergelijking met 2X ... (meer nadenken). Ik denk dat 1x11 ook voldoende is om mijn plan te trekken op de weg. Veel haakjes om bagage aan te hangen. Remmen zijn combinatie van mechanisch en schijfremmen.

Cannondale Topstone 2 heeft me nog meer verrast in de positieve zin. Deze rijdt erg lekker. Zit erg comfortabel. Alles voelde smooth aan. Lijkt qua houding van eenzelfde soort als de Kona Libre. Ook aluminium frame en carbon voorvork.

Ik had mijn zinnen gezet op de Kona Libre, maar de Topstone 2 zet me aan het twijfelen. De Topstone getest met maat 35 banden en de Libre met maat 45, dus dat scheelt ook wel wellicht bij het rijden op asfalt tijdens de test. Prijs voor een Kona Libre (ouder model wel, is zo'n 1600 euro). De Cannondale Topstone 2 is wat moeilijker te verkrijgen, als aan nieuwprijs zit ik meer aan zo'n 2000 euro. Mogelijk vind ik deze ook wel ergens aan een iets goedkopere prijs.

Kan iemand me helpen vergelijken tussen de Kona Libre en de Cannondale Topstone 2?
VictorM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Beiden prima fietsen, ga je hoe dan ook plezier van hebben.

35mm is off road vrij minimaal, zeker in gebieden als Zuid-Limburg waar het terrein vrij grof kan zijn.

1x11 vind ik zelf fijner dan 2x, zowel in bediening als in onderhoud. Wel moeilijker de juiste versnelling voor je kadans te vinden. Ieder zijn ding.

Ik vind zelf de Libre de mooiere fiets van de twee, met die klassieke dubbele driehoek, maar dat is persoonlijk en puur esthetisch
Plaats reactie