Genkse singletracks

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin, Marin Rift Zone
Contacteer:

rho schreef: vr 25 oktober 2024, 16:14 De klim is bij 4. De rode en zwarte pijl duiden richting rode en zwarte afdalingen en de blauwe pijl is de/een blauwe afdaling.
Afbeelding
Jij hebt dan deze klim gedaan?
Yep, en ben dan langs de blauwe pijl weer naar beneden gereden tot aan het water/beek. Dus idd niet door naar boven.
rho schreef: vr 25 oktober 2024, 16:14 Er zou een klim bij komen in het omcirkelde gebied. Die heb je niet gedaan?
Afbeelding
Je ziet dat ik daar een klim heb gereden, maar die is echt niet te doen. Met de eMTB raakte ik net (niet) boven. Dat is mega steil en ondertussen ook wel terug dicht gegroeid, neem ik aan.
Nee inderdaad, aan die kant ben ik niet geweest. Louter de singletrail rechts daarvan. Ik zie dat ik nog lang niet alles gezien heb daar :winkie:
rho
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Occam / Orbea Rise

Als je enkel de blauwe hebt gereden dan valt er nog wel wat te ontdekken daar. :-D
rho
Pro Biker
Pro Biker

Gisteren nog eens in Waterschei op de terril geweest.
Het ligt er redelijk bij maar de grond is zo verzadigd dat je af en toe weg zakt als je wat te ver op de rand gaat rijden als de trail langs de flank van de terril loopt.
Hoewel het op zich dus aangenamer rijdt dan wanneer het minder nat is (het spul kleeft nu veel minder hard aan je fiets en banden) lijkt me dit niet echt bevorderlijk voor de staat van de trails.
De nieuwe klim aan de kant van de zwarte afdalingen vind ik technisch nog lastiger dan die aan de blauwe kant. De bochten zijn zo kort dat ze met een iets langere fiets wel moeilijk te nemen zijn. En de hellingsgraad lijkt me ook niet onder te moeten doen.
Dus hoewel de "oude" klim geen lachertje is vind ik die toch nog een stuk aangenamer dan de nieuwe. Misschien als de nieuwe wat meer ingereden is dat die beter te doen gaat zijn.
BikerX
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ik ben er vandaag geweest en vond het ook niet echt een verbetering van de bestaande klim, ik twijfelde er nog aan of het niet de bedoeling was er naar beneden te rijden.. net zo'n t*&%g klim als Beringen rood. Vraag me ook af of de trailbuilder er zelf ook omhoog fiets, met 1 haarspeld meer is wel krap op die helling maar zo kom ik er ook bijna niet in 1 keer boven. Verder wel leuk daar..
rho
Pro Biker
Pro Biker

Ik vind het niet alleen erg steil maar de bochten zijn ook heel erg kort.
Op de oude klim zijn de bochten ook kort maar je kan je voorwiel toch netjes aan de buitenkant rollen en dan volgt de achterkant netjes.
Op de nieuwe raak ik zo niet door de bocht op 1 of misschien 2 na.
Met een Korte XC fiets zal het wel iets makkelijker gaan.
Ik vind het nogal amateuristisch aangelegd.
philippe1
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Is uitgegraven door een professionele trailbuilder. Deze klim is het enige waar men geld heeft aan gespendeerd en zoals het er nu bij ligt is dit weggegooid geld. Beantwoord helemaal niet aan hetgeen vooropgesteld is, nl een makkelijke klim op 10 - 12 % en mountainbikers de mogelijkheid bieden de terril te beklimmen omdat veel van de vroeger gereden paden nu achter de omheining liggen. Hier zijn ofwel duidelijk slechte afspraken gemaakt of afspraken niet nagekomen. Gelukkig kunnen we nog naar boven via de trails van de "niet professionelen".
rho
Pro Biker
Pro Biker

Dit is idd het enige waar geld aan gespendeerd is en dan zitten we met dit resultaat. Professionele trailbuilder van wandelpaden misschien?

Wat vindt jij van de bochten? Ik snap niet goed waarom die zo kort gemaakt zijn. Er is vaak geen mogelijkheid om je voorwiel ver genoeg door te rollen zodat je achterwiel nog door de bocht kan.
Als je 'm zou afdalen denk ik dat je zonder endo's ook niet naar beneden geraakt.
philippe1
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Patrick Janssen is de trailbuilder (berichten op FB). Makkelijke bochten hebben een grotere radius nodig en worden best ,indien mogelijk, vlakker gelegd. Met een graafmachine is dit zeker te doen .Bergaf loopt het ook niet, hier werd op geargumenteerd dat het een klim is en geen afdaling . Het enige wat men kan doen is bekisting aanbrengen in de bochten en deze ruimer maken en vlakker leggen. Er ontbreken ook enkele lijnen (benen) die in het voorontwerp wel aanwezig waren, zie foto met geprojecteerde trail (10-12%) op de website van MBF vlaanderen.
https://mbfvlaanderen.be/projecten/proj ... park-genk/
rho
Pro Biker
Pro Biker

Ik denk dat het onderste deel niet is aangepakt. (de kortere meanders in en uit het bos) Daar hebben ze gewoon de bestaande trail behouden.
Het bovenste deel is volgens mij ook niet zoals hier aangegeven.
Afbeelding

De bochten die er liggen hebben idd een veel te kleine radius. En daar waar er bekisting staat, staat die zo dat de bocht al helemaal niet meer ruimer gemaakt kan worden.
Ze mogen wat vlakker, maar de oude klim aan de andere kant van de terril heeft ook niet de meest vlakke bochten en daar kan je wel heel mooi door rollen. Die bochten hebben gewoon een grotere radius. Ook de rode route op de terril in Beringen heeft een steile klim met veel switchbacks. Die zijn ook goed te rijden met wat oefening. Ook hier is de radius ruimer, al is het soms enkel je voorwiel dat een beetje tegen de flank omhoog kan rollen. Die mogelijkheid zie ik hier niet echt, door de manier waarop de trail is uitgegraven.

Hopelijk wordt er nog wat aan gewerkt. De ondergrond is echt verzadigd. Dus misschien zijn ze de werkzaamheden even gestaakt om die reden.
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin, Marin Rift Zone
Contacteer:

Ben het met jullie eens. Als ik het vergelijk even doortrek naar de Rode Beek en Brunssummerheide-routes (Parkstad, NL) waar ook tegen mijnheuvels opgewerkt is en ook een aantal switchback beklimmingen zitten, dan zijn die bochten daar wel degelijk een stuk ruimer (en mijn inziens) beter aangelegd. En ook daar vind ik nog voldoende uitdaging in zitten (ik denk wel dat ik behoor tot het wat 'generiekere' fietspubliek)

Persoonlijk (en dit ligt aan mij) vond ik de oude beklimming ook al een behoorlijke kluif, en die nieuwe is zelfs erger. Ik heb de laatste keren (netjes met de voet) de trap genomen :cry: :winkie:
rho
Pro Biker
Pro Biker

Als fysieke uitdaging is die oude klim zeker geen makkie!
Technisch zou je 'm na enkele keren toch wel onder de knie moeten hebben. Niet echt op je achterwiel letten. Vooral aandacht voor je voorwiel en dat ruim door de bocht laten rollen. Dan volgt je achterwiel vanzelf (als de bocht netjes is aangelegd). Er zitten in die oude klim wel wat stenen en boomwortels die glad kunnen zijn en je achterwiel wat kunnen laten glijden. Maar ik denk niet dat je ergens in de problemen komt als je dit gewoon toelaat. Het is dan vooral zaak van op het juiste moment kracht te zetten zodat je achterwiel niet teveel begint te slippen en je alle momentum verliest.
Technisch gezien zijn die van Brunssum wel iets gemakkelijker.
De nieuwe klim is zowel technisch als fysiek wat veel van het goede. ...of gewoon slecht aangelegd.
Plaats reactie