eeuwige vraag, Fox32 of Sid?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
KappuhH
All rounder
All rounder

BikerBas2 schreef: zo 9 februari 2025, 23:24 Ik reed eerst met een SID, nu met Fox. Fox voor mij. SID was wat instabieler en lock-out was nooit echt lockout. Daar heb ik een hekel aan.
Ik weeg wel 90kg en heb wel bijzondere eisen aan mijn vork volgens mij; ik wil een voorvork die echt vooral als ‘schokbreker’ fungeert met trage rebound. Dat doet de Fox beter i.m.h.o. Meestal pomp ik daarom de vork ook harder op dan volgens de rebound regeltjes. En de rebound zet ik dan zover terug dat nog 1 slagje: dan komt ie helemaal niet meer terug.

Manitou zat in de wedstrijdfiets van mijn zoontje. Vond ik weinig bijzonders. Lockout werkte nooit en we konden weinig afstellen eraan. Maar goed TS wil Fox met SID vergelijken. Dus ook weinig relevant.

Over t gewicht van de Fox 32 Stepcast. Ik heb m hier aan gewogen bij t onderhoud. Ik meen iets van 1500 gram. 100% zeker weet ik t alleen niet meer.

Bas
Hoe is de 32SC met 90kg? M'n 34SC met 80kg heeft af en toe al last van wat 'shutter' namelijk.

Ik dacht eens gelezen te hebben dat er een duits tijdschrift alle bekende vorken in een testopstelling gemeten had qua stijfheid, maar heb het nergens terug kunnen vinden. Iemand dit ooit gelezen?
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

Wat is shutter?
KappuhH
All rounder
All rounder

Wat je onder andere in dit filmpje ziet: https://www.youtube.com/watch?v=363Y-2Q0Gvo&t=266s

Zeker met de vork gelockt en en gebruik voorrem voel je wat schokken en lijkt de vork echt wel te buigen. Heb alles nagelopen: balhoofd, remmenblokken, remschijven, bushings maar nergens speling. Dus komt echt uit het buigen van de vork zelf.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 32 Stepcast met 90kg is een no go, simpeler wordt het niet. Als je wat zwaarder bent en geen toprijder-rijtechniek in huis hebt ben je altijd beter af met wat stijvers dan met wat lichters.
Dat iets rijdbaar is wil niet zeggen dat het goed is.

Vroeger waren 28mm binnenpoten gangbaar, die zijn inmiddels al lang vergeten en ook 32mm is eigenlijk alleen nog voor pure xc vorken bedoeld. Zou mij niet verbazen als ook 32mm een niche gaat worden.

Ik weeg 70kg maar een 32mm vork zou ik niet snel meer kopen nu er betere alternatieven zijn. Sowieso niet bij alles met meer dan 100mm veerweg.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ach, zolang het 50gr lichter is. Er zijn ook dempers te krijgen die goed werken desalniettemin... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

KappuhH schreef: di 11 februari 2025, 00:27 Wat je onder andere in dit filmpje ziet: https://www.youtube.com/watch?v=363Y-2Q0Gvo&t=266s

Zeker met de vork gelockt en en gebruik voorrem voel je wat schokken en lijkt de vork echt wel te buigen. Heb alles nagelopen: balhoofd, remmenblokken, remschijven, bushings maar nergens speling. Dus komt echt uit het buigen van de vork zelf.
Wat je daar ziet is wel degelijk speling door de bushings, zonder speling veert je vork namelijk niet.
Maar als je hier last van hebt rij je er niet mee door het bos, hooguit op een rockslab en die kom je niet dagelijks tegen gok ik.
Spijkers op laag water.....
kermit schreef: di 11 februari 2025, 14:46 Vroeger waren 28mm binnenpoten gangbaar, die zijn inmiddels al lang vergeten en ook 32mm is eigenlijk alleen nog voor pure xc vorken bedoeld. Zou mij niet verbazen als ook 32mm een niche gaat worden.

Ik weeg 70kg maar een 32mm vork zou ik niet snel meer kopen nu er betere alternatieven zijn. Sowieso niet bij alles met meer dan 100mm veerweg.
Als er nog hooguit 80-100mm vorken gemaakt gaan worden door de grote merken.
Ik gok erop dat (als LarsTB zijn vooruitziende blik klopt) dat vooral door de veranderende en toekomstige geometrie de 100mm vork verdwijnt en alles naar 120 minimaal gaat (small bump compliance verhaal).

100mm vorken worden dan weer meer voor de budget en instapmodellen (en hardtails) en daar zullen een Suntour of Manitou graag induiken voor wat marktaandeel.

En alles naar 34mm, die zijn in de verhoudig gewicht-prestaties ook steeds interessanter aan het worden (maar nog niet genoeg).
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Peelrijder schreef: di 11 februari 2025, 23:31100mm vorken worden dan weer meer voor de budget en instapmodellen (en hardtails) en daar zullen een Suntour of Manitou graag induiken voor wat marktaandeel.
Is RockShox niet veel beter vertegenwoordigd in de budget modellen dan Manitou..?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

kermit schreef: di 11 februari 2025, 14:46 Een 32 Stepcast met 90kg is een no go, simpeler wordt het niet.
Echt waar niet? Nooit geweten. Ik ben inmiddels aan mijn 4de Fox stepcast 32 toe, gewoon omdat die meestal in mijn fiets zit die ik koop. Wat gaat daar dan mis? Ik weet t echt niet.
Op de vork staat bijvoorbeeld gewoon dat ie tot iets van 110 kg kan. Wat ik eerder al zei; ik pomp m meestal wel tik harder op en zet rebound zowat vol dicht. Maar dan is t toch prima…. Dacht ik
Fatbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

BikerBas2 schreef: wo 12 februari 2025, 00:35
kermit schreef: di 11 februari 2025, 14:46 Een 32 Stepcast met 90kg is een no go, simpeler wordt het niet.
Echt waar niet? Nooit geweten. Ik ben inmiddels aan mijn 4de Fox stepcast 32 toe, gewoon omdat die meestal in mijn fiets zit die ik koop. Wat gaat daar dan mis? Ik weet t echt niet.
Op de vork staat bijvoorbeeld gewoon dat ie tot iets van 110 kg kan. Wat ik eerder al zei; ik pomp m meestal wel tik harder op en zet rebound zowat vol dicht. Maar dan is t toch prima…. Dacht ik
LOL, het viel me al op dat er behoorlijk stevige uitspraken gedaan worden in dit topic.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat er "mis gaat" is dat je volgens mij een veel beter functionerende vork zou kunnen rijden voor hetzelfde geld (of minder).

Het werkt, maar je doet jezelf tekort (denk ik...)
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

cheeta schreef: di 11 februari 2025, 23:53
Peelrijder schreef: di 11 februari 2025, 23:31100mm vorken worden dan weer meer voor de budget en instapmodellen (en hardtails) en daar zullen een Suntour of Manitou graag induiken voor wat marktaandeel.
Is RockShox niet veel beter vertegenwoordigd in de budget modellen dan Manitou..?
Ja, nu nog wel.

Misschien dat ze straks dat deel voor de 100mm vorken tzt laten vallen, ik weet het niet.

Sowieso heb ik het idee, nu fietsen capabeler beginnen te worden dat andere merken sowieso meer voet aan de grond krijgen omdat ze, nog wel duurder zijn, maar wel betaalbaarder worden.

Ergens moet je als 'groot' merk dan keuzes maken.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Een interessant artikeltje over effect van stijfheid van wielen, stuur en vork op een enduro bike (long travel vorken). Geen objectieve stijfheids metingen met technische apparatuur. Gedrag van de fiets-rijder combi --> gaat niet alleen om de vork maar hoe gedraagt het systeem zich. Vergelijkbaar vehaal bij XC fietsen.

https://enduro-mtb.com/en/stiffer-always-better/

Als je iets gewend bent met jouw reistijl en gewicht en het voelt OK dan is er geen groot probleem.

------------------------------------------------------------------------------------------

Een zijsprong via link in bovenstaand artikel, heel interessant en ik denk technisch inhoudelijk goed beschreven. Lezen!
https://enduro-mtb.com/en/carbon-myths/
Laatst gewijzigd door Crapton op wo 12 februari 2025, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

BikerBas2 schreef: wo 12 februari 2025, 00:35
Tja, als je niet beter weet, dan is er niets mis inderdaad.

Het is niet zo dat de vork in tweeën breekt. Of dat de vering het niet aan kan. Maar de stuurprecisie is dusdanig belabberd, dat er een heel stuk vertrouwen ontbreekt. En zelfs dat zul je nauwelijks ervaren, want je neemt gewoon aan dat het erbij hoort. Of dat je op de limiet zit. Dat laatste klopt, alleen is het niet jouw limiet, maar de limiet van het materiaal.

Je kunt ook prima met een semi-slick in de modder fietsen. Alleen moet je je fiets niet plat in de bocht leggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Lars TB schreef: wo 12 februari 2025, 12:17 Je kunt ook prima met een semi-slick in de modder fietsen. Alleen moet je je fiets niet plat in de bocht leggen.
Gebeurt vanzelf meestal :bier:
Marco21
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Focus Raven

Zo, eindelijk weer een antwoord van mij. Ik kon niet echt een sid vinden naar mijn smaak of budget, en wel een mooie 2021 fox32 SC Factory gevonden. Dus zelfde merk en veerweg.

Wat me als eerste opviel is dat de vork dus best wat lichter is, en dat wilde ik, dus so far so good. Druk op mijn gewicht gezet, maar zelfs dat vond ik nog te stug en hard (jaja, weet ik, is persoonlijk :D ). Nu rond de 65psi en dat gaat net zo heerlijk als m'n oude 2019 fox. Let wel, mijn gebruik is meer op topsnelheid zoveel en zolang mogelijk contact met de grond behouden. Ik ben zo'n stravahunter, ik weet het haha. Meer snelheid dus als hoge sprongen.

En waar ik 'bang' voor eas, was het eventuele verlies van stijfheid. Nu schijnt volgend sommigen hier de fox zo sterk te zijn als spaghetti, maar in vergelijking met m'n vorige fox zonder sc merk ik geen verschil. Nu ben ik ook lekker licht, dat scheelt, maar qua stijfheid merk ik dus geen verschil.

Al met al, een lichtere vork, met dezelfde prettige eigenschappen voor mij, ikke blij dus :-q :lol:
Plaats reactie