Remmen ombouwen op "oudere" mountainbike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zit al vanaf 1982 op sportieve fietsen en heb het meeste wel gehad. Race remmen, cantilevers, V-brakes, (ook icm keramische velgen), magura velgremmen, mechanische schijfremmen, hydraulische schijfremmen...

Qua maximale remkracht voldoen ze allemaal, mits goed afgesteld. Je kunt er immers je wiel mee blokkeren. Maar qua dosering in alle omstandigheden gaat er niets boven een setje goede hydraulische schijfremmen. Ook op lange afdalingen waar flink geremd moet worden is het een wereld van verschil of je een kabeltje bedient of een paar 200mm schijven met vierzuiger hydro calipers in de tang neemt. Ik zie me met een paar v-brakes nog geen 1.000 hoogtemeters wegremmen met één vingertje aan de hendels :wink:

Maar goed, da's hier niet zo belangrijk.
Als je deze fiets weer in orde wilt hebben zou ik voor een paar V-brakes gaan en een leuk nieuw wielsetje. Gekker hoef je het niet te maken...
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
bnwgraaf
All rounder
All rounder

kermit schreef: ma 3 februari 2025, 18:56 Ik zit al vanaf 1982 op sportieve fietsen en heb het meeste wel gehad. Race remmen, cantilevers, V-brakes, (ook icm keramische velgen), magura velgremmen, mechanische schijfremmen, hydraulische schijfremmen...

Qua maximale remkracht voldoen ze allemaal, mits goed afgesteld. Je kunt er immers je wiel mee blokkeren. Maar qua dosering in alle omstandigheden gaat er niets boven een setje goede hydraulische schijfremmen. Ook op lange afdalingen waar flink geremd moet worden is het een wereld van verschil of je een kabeltje bedient of een paar 200mm schijven met vierzuiger hydro calipers in de tang neemt. Ik zie me met een paar v-brakes nog geen 1.000 hoogtemeters wegremmen met één vingertje aan de hendels :wink:

Maar goed, da's hier niet zo belangrijk.
Als je deze fiets weer in orde wilt hebben zou ik voor een paar V-brakes gaan en een leuk nieuw wielsetje. Gekker hoef je het niet te maken...
Tsja, inderdaad voldoet het allemaal.
Ooit denderde ik met mijn MTB gewoon 1200 hoogtemeters naar beneden in de Alpen en toen hadden we nog niet van V-brakes gehoord, maar reden we nog gewoon met Cantilevers rond.... ging prima hoor!

Neemt niet weg, dat andere systemen fijner remmen :-)
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Ik ben eens in de wereld van de Magura hydraulische remmen aan het duiken en zie bjivoorbeeld bij Bike-Discount diverse uitvoeringe van de HS22 staan.

Kan iemand me daarbij op weg helpen?
Zie bijvoorbeeld het volgende oerzicht:
https://www.bike-discount.de/de/bike/fa ... &max=65.00

Ik zie daar een EVO2 staan voor €64,90
Ik zie daar een Eas-Mount staan voor €62,99

Als ik het goed begrepen heb is de Easy-Mount een nieuwer systeem en zit het verschil in de manier van verstellen (waarbij de EVO2 een soort kogelgewricht heeft?).
Is er een reden om specifiek voor de ene danwel de andere te kiezen? De prijs verschilt nauwelijk blijkbaar....

Dan zie ik ook een EVO2 en een Easy-Mount uitvoering voor €39,99. In de naam staat daar Carbotecture, wat een speciaal type kunststof/koolstof mix is als ik het goed zag.

Is dat dan ook het verschil met de HS22 modellen van in de €60? En wordt daar dan aluminium gebruikt?

Kan iemand me hier nog in adviseren? Een paar gram gewichtsverschil is voor mij geen issue. Als het aluminium versus kunststof is, zou ik in dit geval de voorkeur hebben voor aluminium, denk ik....

Dan zie ik ook nog diverse HSi22 modellen, maar daarvoorheb je een speciaal daarop berekend frame nodig?

Kortom, kan iemand me wegwijs maken in de wereld van de Magura's HS22 serie?
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ali/Amazon verkoopt ook schijfrem adapters:

Afbeelding

Afbeelding

Het grote probleem is dat die afsteunt op een stuk frame dat daar niet voor ontworpen is, maar met een mechanishe rem en een 160mm schijfje moet dat wel te doen zijn lijkt me. Tenzij je een heel licht stalen frame hebt. Je kan ook nog overwegen een 140mm schijf te gebruiken. Dat heb ik ook op mijn Rocky Mountain. Het remt. Niet super krachtig dus, maar voor de achterrem is dat vaak niet het probleem.

Vervolgens heb je ook nog het probleem hoe je de leiding naar achteren krijgt, de meeste oude frames zijn niet voorzien voor een doorlopende remleiding, de framenokken kunnen dat niet aan. Dan krijg je net zoeist als ik op mijn oude Element heb:

Afbeelding
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Voor Magura zijn deze netjes om leidingen op frames te plaatsen die voor remkabels zijn ingericht :

In bestaande kabelgeleider (alu):
https://www.bike4travel.nl/remmen/2929- ... 03152.html
Afbeelding

En in schroefgat (plastiek):
https://www.bike4travel.nl/onderdelen/5 ... 10713.html
Afbeelding

Maar over de verschillen tussen de HS22's kan ik niet veel zeggen, iemand?
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor die HSi heb je idd een speciaal frame/voorvork nodig. Blijkbaar in samenwerking met Suntour en ZEG bedacht, dus alleen voor (specifieke) vorken en frames van die bedrijven.

Een snelle Google actie over easymount en Evo levert dit op:
The difference between Magura Evo2 and Easymount is that with Easymount there is an adjustment lever on the brake that sets the angle of the pad relative to the rim. With Evo2 the piston is mounted in a spherical ball and you set the angle by hand.
Lijkt dus beiden op de standaard nokken te passen.
Evo2 is het al langer bekende systeem, waarbij de bolle rem in een holle houder kan draaien en kantelen om de blokjes mooi recht op de velg te krijgen.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

openkaart schreef: ma 10 februari 2025, 19:25 Voor Magura zijn deze netjes om leidingen op frames te plaatsen die voor remkabels zijn ingericht :

In bestaande kabelgeleider (alu):
https://www.bike4travel.nl/remmen/2929- ... 03152.html
Afbeelding

En in schroefgat (plastiek):
https://www.bike4travel.nl/onderdelen/5 ... 10713.html
Afbeelding

Maar over de verschillen tussen de HS22's kan ik niet veel zeggen, iemand?
Bij Ali heb je ook plakzadels https://nl.aliexpress.com/item/1005005531873497.html
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Ik had hierboven al aangegeven dat ik bij Bike-Discount verschillende sets HS22 heb gezien, waarvan de prijzen uiteenlopen van €39,99 (voor één wiel) tot €64,90.

Behalve het verschil in montagetype (EVO2 vs EasyMount) zie ik eigenlijk niet het verschil tussen de sets van €39,99 en die van €64,90/€62,99...

Complete sets (V+A) komen rond de €120 en daarin zitten de remmen van €64, afgaande op de artikelnummers.

Kan het zijn dat de ene set volledig gebruik maakt van Carbotecture materiaal en bij de andere set ook aluminium delen worden gebruikt? Ik meende dit ergens te zien, maar de leverancier heeft me daarover alsnog geen gerugkoppeling gegeven.

Als ik twee van €40 zou kopen, bespaar ik oneveer €40 op de complete set; dan zou ik daarvan mooi twee brakeboosters kunnen kopen.

Wat betreft de bevestigingstype:
De EVO2 werkt met een soort kogelgewricht en als ik het goed begrijp, zijn de EasyMount versies wat makkelijker in te stellen bij de eerste montage.
Klopt het, dat het voor de EasyMount uitvoering belangrijk is dat de remnokken op het frame netjes parallel zijn aan elkaar?
Welke van de twee is aan te raden?

Laatste vraag: bij de Brakeboosters staat dat die voor de EVO2 uitvoering is. Kan die dan niet gemonteerd worden op deEasyMount uitvoering? Ik kan geen specifieke EasyMount uitvoering vinden namelijk.....
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Sterker nog, er is een EVO2 set die ook 40 euro kost. Ik zie niet wat er echt anders is. Het product nummer bij Magura is ook anders, maar de beschrijving is gelijk. De dure heeft 2m aan leiding, de goedkopere zelfs 2.1m. Ik gok dat het te maken heeft met OEM of niet., waarbij de goedkopere versie de OEM versie is met minder garantie ofzo.

Als je toch een brakebooster wilt zou ik de HS33 overwegen. De remhendel daarvan is veel ergonomischer. Bij de HS-22 heb je echt 3 vingers nodig om te remmen, bij de HS33 1 of 2. De hendel van de HS33 ziet er ook veel moderner uit en zou goed kunnen passen als je een Magura schijfrem aan de voorkant zou doen.
Plaats reactie