Op Pinkbike zag ik de docu over Commercal. Amaury Pierron brak zijn nek in 2023. Hij reed en rijdt zonder neck brace, zit iets dergelijks meer in de weg dan het beschermd*? #noob
*eerste perspectief is downhill
Neck brace?
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Het schijnt erg nauw te hangen met hoe het past.
En als bijwerking breekt het nogal vaak je sleutelbeen begreep ik. Al is dat een stuk beter dan een nekwervel natuurlijk.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
één maatje van Hidde rijdt met een brace, hij lijkt er weinig last van te hebben
https://www.instagram.com/reel/DBo6BDIuiUE/
...... verder sluit ik me aan bij wat MVMVVLLMMLL zegt, wij twijfelen thuis ook wel over zo'n ding voor Hidde, maar moet inderdaad juiste maat hebben en aansluiten op Bodyprotector (z'n LEATT heeft de bevestigingspunten al)

...... verder sluit ik me aan bij wat MVMVVLLMMLL zegt, wij twijfelen thuis ook wel over zo'n ding voor Hidde, maar moet inderdaad juiste maat hebben en aansluiten op Bodyprotector (z'n LEATT heeft de bevestigingspunten al)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Heb me er ooit in verdiept omdat een paar jaar geleden in het BMX "iedereen" er mee leek te rijden, en nu bijna niemand meer (bij de club van de kabouter thuis ken ik er precies eentje). Conclusie was toen geloof ik (maar pin me er niet op vast), dat het ding vooral schijnveiligheid zou bieden en in slechts heel specifieke situaties echte bescherming. Volgens mij wel gebaseerd op gedegen onderzoek, maar ik ben de details vergeten.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
het is inderdaad een tijd in de mode geweest, zwarte troy lee broek, wit t-shirt, nek brace, verder geen knie, elleboog of body protectors.
maar dat is voorbij. zelfs de door leatt gesponserde pro's zie je er niet meer mee bij hardline of worldcups.
bij lagere snelheden (/beginners) beschadig je het meest waarschijnlijk polsen, enkels en sleutelbeen. (je valt samen met je fiets om en probeert de val op te vangen door een voet of hand uit te steken.)
bij iets hogere snelheden kom je los van je fiets en maak je een judorol. (of je klapt plat op de grond en je bedenkt achteraf dat een rol beter was geweest)
wanneer je met zoveel energie gelanceerd wordt dat je geen controle meer hebt over die judorol, maar "ragdolled" dan begint een brace nut te hebben. tegelijkertijd maakt de brace het lastiger om de judorol in te zetten.
(bovenstaande zijn generalisaties en er zijn voor elk punt uitzonderingen te bedenken)
maar dat is voorbij. zelfs de door leatt gesponserde pro's zie je er niet meer mee bij hardline of worldcups.
bij lagere snelheden (/beginners) beschadig je het meest waarschijnlijk polsen, enkels en sleutelbeen. (je valt samen met je fiets om en probeert de val op te vangen door een voet of hand uit te steken.)
bij iets hogere snelheden kom je los van je fiets en maak je een judorol. (of je klapt plat op de grond en je bedenkt achteraf dat een rol beter was geweest)
wanneer je met zoveel energie gelanceerd wordt dat je geen controle meer hebt over die judorol, maar "ragdolled" dan begint een brace nut te hebben. tegelijkertijd maakt de brace het lastiger om de judorol in te zetten.
(bovenstaande zijn generalisaties en er zijn voor elk punt uitzonderingen te bedenken)
Over de voor en nadelen zijn op diverse motocross fora hele topics vol geschreven.
De meningen verschillen enorm.
Er zijn gevallen bekend dat er juist rugwervel blessures ontstaan zijn door het dragen van de brace tijdens een zware crash.
Bij de profs zijn ze inmiddels zo goed als verdwenen, die krijgen niet meer betaald om ze te dragen dus stoppen ze er gelijk mee.
De meningen verschillen enorm.
Er zijn gevallen bekend dat er juist rugwervel blessures ontstaan zijn door het dragen van de brace tijdens een zware crash.
Bij de profs zijn ze inmiddels zo goed als verdwenen, die krijgen niet meer betaald om ze te dragen dus stoppen ze er gelijk mee.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Met stuur
Ik herinner mij ook dat het op een gegeven moment in was.38x10 schreef: ↑wo 5 februari 2025, 11:31 Heb me er ooit in verdiept omdat een paar jaar geleden in het BMX "iedereen" er mee leek te rijden, en nu bijna niemand meer (bij de club van de kabouter thuis ken ik er precies eentje). Conclusie was toen geloof ik (maar pin me er niet op vast), dat het ding vooral schijnveiligheid zou bieden en in slechts heel specifieke situaties echte bescherming. Volgens mij wel gebaseerd op gedegen onderzoek, maar ik ben de details vergeten.
Nu is het duidelijk uit want ik zie pro’s ze niet meer dragen. Je zou toch, als het je werk is en dus je inkomen, voor maximale veiligheid gaan. Ik neem aan dat de neck brace dus geen meerwaarde heeft. Zo ie zo vind k de pro’s weinig protectie dragen, of zie ik dat verkeerd?
Een airbag is er niet voor in de plaats gekomen, zal geen adequate vervanging zijn op dit moment.
Blijft de vraag, is de amateur er niet beter mee af?
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Plopsaland
De hoogtijdagen van die dingen liggen volgens mij toch echt een kleine 10 jaar achter ons...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Vroegah had ik ook een neckbrace. Onze wegen zijn gescheiden toen ik steilere trails ging rijden en merkte dat ik niet ver genoeg naar beneden kon kijken omdat de neckbrace in de weg zat.
Voor bikepark was het prima, en het heeft me zeker één keer behoorlijk gered denk ik (had toen 2 weken last van mn borstkas omdat de brace de klap opving van m'n hoofd die voorover klapte).
Voor bikepark was het prima, en het heeft me zeker één keer behoorlijk gered denk ik (had toen 2 weken last van mn borstkas omdat de brace de klap opving van m'n hoofd die voorover klapte).