Verschil in BB aslengetes een probleem?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Beste informanten,

Ik ben een oude fiets aan het opknappen (om van te leren). Nu zit daar een STX crank op een oude BB met veel speling. Ik heb alles gedemonteerd en opgemeten.

de diameter van het gat in het frame is 34 mm
de breedte van het stuk in het frame is 68 mm
de lengte van de as is 110 mm

Nu kan ik een LX trapas/ crank combinatie overnemen waarvan de BB ook 68 mm is maar de as 121! Is dit een probleem of juist niet omdat ik de bijbehorende crank er ook bij heb?

doos
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Dat hangt er van af. Ik neem aan dat jou huidige (STX) crankstel is voorzien van 22-32-44 bladen (microdrive).
Zolang je die 68 mm aanhoud, en de bijbehorende as ook overzet, zal het passen.
Wel moet je letten op de grote van de bladen. 122mm as?, klinkt als een wat ouder type is. In dat geval kan het gaan om een crank met 26-36-46 bladen. Het kan dan zijn dat met name het 36 blad te groot is, en tegen je achtervork aan komt.

Tommy
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

het is een "Lx Crank hollowtech compleet met een shimano BB-ES30 trapas" (zie te koop elders op dit forum). is niet zo oud. De lengte van die as is 121 mm. En..... ik kan die oude as toch niet overzetten? Ik was van plan ook de LX cranks te gebruiken.

doos
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Is geen enkel probleem. Zolang de lengte IN het frame maar hetzelfde is (68mm) is er niks aan de hand. Alleen de lengte van het stuk trapas dat uitsteekt is anders, en voor een ouder type LX heb je inderdaad een vrij lange as nodig. Mijn eigen '03 LX heeft bijvoorbeeld ook 121mm nodig. Een kortere as KAN wel maar dan pakt je derailleur het binnenste blad niet goed meer.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Om misverstanden te voorkomen, de lengte van de trapas hoort bij het cranckstel.
De inbouwmaat van de trapas (68 of 73mm), moet overeenkomen met de breedte van het bracket in het frame.
Wanneer bij het LX crankstel een aslengte hoort van 121 mm, dan gaat dat prima passen op jouw fiets, zolang de inbouwmaat maar bij jouw bracket past.

Een crankstel bedoeld voor bijv. 110mm monteren op een as van bijv. 121 mm levert rare resultaten op.
De voortandwielen en de trappers zitten dan niet op de plek waar jij ze zou willen hebben, en bij een te korte as gaat er waarschijnlijk het 1 en ander aanlopen.
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

gelezen, begrepen, bedankt!

doos
Plaats reactie