De lagers van mijn wielset beginnen wat slechter te worden en ik wil deze binnenkort gaan vervangen.
Nu lees ik gemengde ervaringen met verschillende merken en types, ik ben benieuwd hoe dat hier op het forum zit.
Zo maar enkele vragen:
Zijn ABEC5 lagers beduidend beter dan ABEC3 lagers of maakt dat niet veel uit?
Zijn Enduro bearings wel zo goed als ze zich voordoen?
Of is het beter om voor lagers te gaan van een gerenommeerde fabrikant als SKF, NTN, NSK?
En hoe zit het met de afdichtingen, Enduro gebruikt LLB (low friction) afdichting, is dit beter dan bijv. de 2RS afdichting van SKF om vuil buiten te houden?
En is de extra rolweerstand bij 2RS seals merkbaar?
Ervaringen wiellagers
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
- Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3528
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
https://velodrop.com/blog/complete-guid ... explained/.
Er wordt gezegd dat de meest gebruikte lagers in fietsen (wielen) ABEC3 zijn, ivm kosten. Wss kan je ook ABEC5 gebruiken, maar of je iets gaat merken van het verschil geen idee. Soms moet je uitkijken als de passing nogal strak is dat kan invloed hebben op de lagerspeling.
Enduro ken ik mn tbv lagers voor vering, max vulling zonder kooi. Daar gaat het om minimal beweging max belasting.
Bij gerenommeerde merken zoals SKF, FAG en NSK kan je vrijwel zeker zijn dat de kwaliteit in orde is en constructie en materialen goed. Ik verwacht dat Enduro ook goed is, die specialiseren zich ook op fietsen. Zie ook verhaal onder.
https://cycling.endurobearings.com/page ... g-basics-1. Die LLB seals zien er goed uit, en ze hebben een premium versie XD15 ceramic-hybrid bearings utilize silicone seals to provide exceptional sealing with reduced drag. SKF lagers zijn voor mij een no-brainer altijd goed, maar misschien dat die Enduro XD15 dat overtreffen. Beetje research doen online geeft misschien betere praktijk ervaring.
Iha zijn wiellagers tamelijk probleemloos in mijn ervaring. Bracketlagers en vering lagers gaan eerder kapot.
Er wordt gezegd dat de meest gebruikte lagers in fietsen (wielen) ABEC3 zijn, ivm kosten. Wss kan je ook ABEC5 gebruiken, maar of je iets gaat merken van het verschil geen idee. Soms moet je uitkijken als de passing nogal strak is dat kan invloed hebben op de lagerspeling.
Enduro ken ik mn tbv lagers voor vering, max vulling zonder kooi. Daar gaat het om minimal beweging max belasting.
Bij gerenommeerde merken zoals SKF, FAG en NSK kan je vrijwel zeker zijn dat de kwaliteit in orde is en constructie en materialen goed. Ik verwacht dat Enduro ook goed is, die specialiseren zich ook op fietsen. Zie ook verhaal onder.
https://cycling.endurobearings.com/page ... g-basics-1. Die LLB seals zien er goed uit, en ze hebben een premium versie XD15 ceramic-hybrid bearings utilize silicone seals to provide exceptional sealing with reduced drag. SKF lagers zijn voor mij een no-brainer altijd goed, maar misschien dat die Enduro XD15 dat overtreffen. Beetje research doen online geeft misschien betere praktijk ervaring.
Iha zijn wiellagers tamelijk probleemloos in mijn ervaring. Bracketlagers en vering lagers gaan eerder kapot.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Genius
- Berichten: 17885
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Flink vet erin/erop houdt vocht en vuil weg. Ik doe er zoveel vet in, ook onder de einddop, dat je het er onderuit perst als je de einddoppen terug drukt. Overtollig vet afvegen uiteraard.
Als je dan ook niet met een waterstraal op de naven richt bij het schoonmaken zorgt dat vet voor bescherming en kan er vrijwel geen vocht bij komen.
Verschil in afdichtingen ga je volgens mij niet voelen in het trappen. De weerstand is al klein, en de hefboom die je erop zet maakt het verschil tussen een enkele of 2RS seal imo in de praktijk verwaarloosbaar. Aan de andere kant, een seal aan de binnenkant hoeft weinig te doen.
Als je dan ook niet met een waterstraal op de naven richt bij het schoonmaken zorgt dat vet voor bescherming en kan er vrijwel geen vocht bij komen.
Verschil in afdichtingen ga je volgens mij niet voelen in het trappen. De weerstand is al klein, en de hefboom die je erop zet maakt het verschil tussen een enkele of 2RS seal imo in de praktijk verwaarloosbaar. Aan de andere kant, een seal aan de binnenkant hoeft weinig te doen.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 31369
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goedkope lagers er in, de extra kwaliteit ga je niet merken.
Watervast vet er in ga je wel merken.
Watervast vet er in ga je wel merken.
chained forever to a world that's departed
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.