Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Dit spul is een afgeleide van Alpha Direct, een isolatiemateriaal dat oorspronkelijk is ontwikkeld door Polartec voor de US Special Forces.
Het is erg goed in hitte kwijtraken wanneer je actief bent en isoleren wanneer je stil staat. Je kunt je voorstellen dat die SF gasten niet altijd de tijd en ruimte hebben om ff lekker een donsjasje onder hun gear aan te trekken tijdens een missie.
Goed materiaal, veel merken hebben er een variant op. Ik denk alleen dat het voor fietsers maar van beperkte meerwaarde is en dat het vaak net zo handig is om met zo min mogelijk kleding aan te fietsen en een donsjasje aan te trekken op het moment dat je ff stilstaat.
Nee, Polatec Alpha is een echt goed materiaal om je warm te houden, ook als je veel zweet of als je nat wordt maar dit shirt is ideaal als je echt heel licht wil pakken en/of echt weinig ruimte hebt om te pakken zoals bij een gravel fiets waar geen dragers op kunnen en je wel een lange of hoge tocht wil maken.
Ga wel 3 weken op fietsvakantie en vind het ook leuk om dan de Alpen of Pyreneeën over te steken en in het hooggebergte te kamperen maar heb ruimte genoeg in de 4 tassen op mn Santos en neem dan liever een donsjas mee, is warmer qua gewicht en minder kwetsbaar als een jas dan het Castelli shirt wat geen buitenlagen heeft en heb een regenjas bij me die weer over de donsjas heen kan zodat hij niet nat wordt.
Wel net een isolatie jas besteld zonder dons die dan weer mee kan als hij wel nat kan worden, kwam ik tegen met een erg leuke korting
Jurf schreef: ↑zo 1 december 2024, 15:56
Mijn ervaring is dat de term puffer/softshell vaak voor dezelfde dingen worden gebruikt,
mijn ervaring is anders, dus vandaar dat je advies wat verwarrend overkwam, zie ook reactie Mr.Z
Dan ben ik benieuwd wat ik dan heb
Mijn jas wordt door Arcetryx een softshel genoemd, 360gram is niet zwaar meen ik, heeft een synthetische voering en is dermate warm dat ik hem in de herfst vaak zonder de hardshell erover draag. Pakt klein dat met slim vouwen hij ahterin mijn evoc hippack past.
Maar volgens jullie termologie een puffer? ook goed.
Edit: De synthetische is de Atom SL
De andere cerium heeft idd dons (en vind ik minder fijn dan de oudere syntetische atom).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo V1 + Orbea Wild 2023
Ik ben heel benieuwd waar Arc'teryx de Cerium-lijn omschrijft als softshell! Voor softshell gebruiken ze doorgaans de Gamma's (en nog een aantal andere namen, maar voor zo ver ik weet zeker niet de Cerium).
Ja het zijn zeker goede producten hoor! Ik heb een Atom LT uit 2015, doet het nog steeds wel prima en ziet er nog goed uit. Het enige is dat synthetische voeringen naar verloop van tijd wat minder goed gaan presteren, dat merk ik wel. Daarom heb ik een tijdje geleden toch een vervanger gekocht voor serieus gebruik en hangt de Atom nu in de schuur als winter sport- en klusjas.
Mr. Z schreef: ↑ma 2 december 2024, 01:18
Als je echt licht en compact wil heb je https://www.castelli-cycling.com/NL/en/ ... 522531_010 is gemaakt van het spul wat ze in een isolatie jack of puffy stoppen maar dan puur van de vulling en je zal er een wind of regenjack over moeten dragen om de wind tegen te houden
Hoe behoud zich dit ten opzichte van een (in mijn geval, futurum) merino base layer van 200gram/m2?
Doet echt wat anders, vangt veel meer lucht dan een baselayer en is daardoor echt een isolatielaag. Bovendien synthetisch materiaal dus ook veel sneller droog. De eerste functie van je baselayer is je een droog gevoel laten hebben. Dat merino ook redelijk goed warm houdt heeft met de specifieke eigenschappen van wol te maken.
De Decathlon Forclaz mt100 is echt prima voor wat je zoekt
Op te vouwen tot klein pakketje in de eigen jaszak. Weeg niets en qua formaat ook prima onderop in een dagrugzak.
Heb m in de Dolomieten afgelopen september goed kunnen gebruiken toen er plots sneeuw op 2000 meter lag. Extra laagje onder de regenjas bij start afdalingen door de sneeuw en kou. Onder aan de berg bij de koffiestop een lekker warm laagje. En bij pech goed om lekker warm te blijven.
Ook bij tripjes naar Ardennen ligt die vaak in de auto, fijn warm jasje als je de boel moeten opruimen en inladen na dagje fietsen.
emeel schreef: ↑ma 9 december 2024, 10:46
De Decathlon Forclaz mt100 is echt prima voor wat je zoekt
Op te vouwen tot klein pakketje in de eigen jaszak. Weeg niets en qua formaat ook prima onderop in een dagrugzak.
Heb m in de Dolomieten afgelopen september goed kunnen gebruiken toen er plots sneeuw op 2000 meter lag. Extra laagje onder de regenjas bij start afdalingen door de sneeuw en kou. Onder aan de berg bij de koffiestop een lekker warm laagje. En bij pech goed om lekker warm te blijven.
Ook bij tripjes naar Ardennen ligt die vaak in de auto, fijn warm jasje als je de boel moeten opruimen en inladen na dagje fietsen.
Heb hem zelf ook. Altijd wel een gaatje voor te vinden.