Megavalanche 202x

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
bosse
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: c'dale

cheeta schreef: ma 15 juli 2024, 19:18 Je hebt Megavalanche, Mega Challenger, Mega Amateur, Mega Affinity 1, Mega Affinity 2. De "pro's" starten in de Megavalanche maar daar maken ze maar een klein percentage uit van de ~350 rijders, merendeel daar zijn ook gewoon zeer snelle en wat minder snelle amateurs.

Dat filmpje, alsmede die van Olivier Bruwiere (No3) was de Megavalanche.

Klopt. Ik werk ook fulltime en fietsen is een uit de hand gelopen hobby waar ik ontzettend veel plezier aan heb. Leuk dat mijn filmpje hier gedeeld is. Thx!
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

Chapeau :-q
Ja, doei !
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jij bent toch altijd negatief? :~
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

Nee hoor. Naar mensen toe die écht iets kunnen* en daar verder vrij bescheiden over blijven uit ik graag mijn waardering.

*Bosse rijdt podiumplaats Megavalanche
Ja, doei !
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Joepie de schreef: zo 28 juli 2024, 22:12 Nee hoor. Naar mensen toe die écht iets kunnen* en daar verder vrij bescheiden over blijven uit ik graag mijn waardering.

*Bosse rijdt podiumplaats Megavalanche
Ah. Gelukkig kan jij echt iets en ben je zo onwijs veel beter dan ik. Het spijt me oh gij MTB-god. Hoe durf ik ook maar in uw schaduw te lopen. En zo bescheiden. :bier:
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

Ben je nu serieus gepikeerd omdat ik bosse een duimpje geef en jou niet?
Ja, doei !
K.J.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: gary fisher big sur

Ik zou graag komende zomer mee doen aan de Megavalance. Iemand tips hoe je het beste kan voorbereiden kwa training etc?
... .. .
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Zelf geen ervaring met de Megavalanche, wel met Alpentochten en belangrijk is in ieder geval dat je de nodige technische rijervaring hebt. Bikeparkervaring is leuk, maar de focus ligt op natuurlijke trails met steilheid, worteltapijten, rotsondergrond, drops en switchbacks. Daarnaast is fitheid belangrijk, sowieso op die hoogte. En uiteraard is een beetje lichaamsbescherming nodig, dus de goede protectie en helm.
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Moeilijkste is geconcentreerd blijven. Na de eersten is het vaak file, je wordt langs alle kanten ingehaald en je haalt ook zelf in. Daar zijn varkens bij die alleen aan zichzelf denken bij het inhalen of omdat ze je niet voorbij laten waar het kan. Iedereen heeft arm+handpijn. Een uur zeer intensief. In winter+voorjaar uithoudingsbasis leggen +core oefeningen en dan beginnen met interval waarvan je de duur optrekt. Daarna regelmatig ritten waarbij je 80 minuten alles geeft. Bekijk de video's van Olivier Bruwiere(als je hem mailt zal hij zelfs antwoorden) en anderen op youtube. En niet vergeten het gaat ook bergop: daar kan je hopen plaatsen winnen. En aerodynamica niet uit het oog verliezen(flapperende kledij en riempjes, helm(openingen). Ideaal zoek je iemand met zelfde niveau die al eens reed. Sneeuw zeker smeltende is iets speciaals dat je best al eens getest hebt(laag+niet remmen+niet proberen sturen, fiets laten gaan). Steeds minder sneeuw en meer modder. Nat gras is het gevaarlijkst.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Het is natuurlijk ook afhankelijk van je persoonlijke achtergrond... De een heeft qua bike skills geen enkel probleem met het terrein maar rijdt normaal runs van 3 minuten, een ander is conditioneel super fit maar zit bij iedere lastige sectie buiten z'n comfortzone. Dat zal toch invloed moeten hebben op waar je op focust in de voorbereiding...

2) Vergeet niet dat je minuten lang staat, staand feitsen is iets anders dan zittend fietsen...

3) Vermoeiing van handen is andere orde dan je normaal gewend bent... An sich zijn er wel oefeningen te vinden om dat deels in de sportschool te trainen (in een ver verleden populair bij MX GP jongens). De lengte van afdalingen ga je niet vinden, beste alternatief op de fiets (voor mij althans) was vroeg in het seizoen op een rustige dag bikepark rijden en dan zo veel mogelijk top-to-bottom runs in een uur.

4) In het bijzonder de kwalificatie race zit vol met 'french lines' die je behoorlijk wat tijd kunnen opleveren / het makkelijker maken in te halen. Die moet je alleen wel kennen en als je gewoon zonder voorbereiding naar beneden rijdt, moet je mazzel hebben dat er mensen staan of je iemand kan volgen anders ga je ze waarschijnlijk niet vinden. Zorgen dat je aan de hand van de videos al een idee hebt wat je waar moet verwachten, waar je moet opletten / gaan kijken helpt om parcours veel sneller te leren. En je wilt in de dagen voordien energie sparen voor de race zelf...

5) Het is een race... Verwacht niet dat je overal je ideale lijn kunt rijden, iemand kan vallen, iemand kan proberen te blokken/in te halen, etc... Niet op 1 lijn focusen maar ook aan alternatieven denken...

6) Er zitten verscheidene **** klimmen in. Daar wordt doorgaans winst en verlies bepaald, niet in de afdaling zelf... Als je het gewoon als een ervaring ziet boeit het niet echt als je voor de classificatie gaat is het ee nander verhaal.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Contacteer:

Ik denk dat de eerste vraag aan K.J is wat zijn ambitie tijdens die wedstrijd is ? Uitrijden ? Winnen ? Goed mogelijke uitslag ? Of gewoon een leuke week hebben daar ?

Vergeet niet dat je als het goed is tussen allemaal mensen van jouw niveau rijdt.
European certified guide.
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

K.J. schreef: vr 6 december 2024, 11:18 Ik zou graag komende zomer mee doen aan de Megavalance. Iemand tips hoe je het beste kan voorbereiden kwa training etc?
Ja wat is je achtergrond? Heb je al wat ervaring met in echte gebergtes rijden?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Mtb

K.J. schreef: vr 6 december 2024, 11:18 Ik zou graag komende zomer mee doen aan de Megavalance. Iemand tips hoe je het beste kan voorbereiden kwa training etc?
De hele winter lekker enduro gaan fietsen rondom Solingen,Witten,Hagen en in de ardennen. Dan raak je gewend aan HM maken en technische sh#t. Dan word de mega een makkie :bier:
Mtb'n is plezier en lol maken.
K.J.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: gary fisher big sur

Bedankt allemaal voor alle uitgebreide antwoorden !!
Goeie tips. Mijn ervaring is vooral enduro routes in Portugal en bike parks.
Zal dus tot die tijd moeten proberen veel buiten NL te fietsen. Mijn doel zal vooral het uitrijden zijn. Wie hier heeft mee gedaan en zou je het aanraden??
... .. .
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

K.J. schreef: za 7 december 2024, 10:46 Bedankt allemaal voor alle uitgebreide antwoorden !!
Goeie tips. Mijn ervaring is vooral enduro routes in Portugal en bike parks.
Zal dus tot die tijd moeten proberen veel buiten NL te fietsen. Mijn doel zal vooral het uitrijden zijn. Wie hier heeft mee gedaan en zou je het aanraden??
Ik heb hem 2 x gedaan nu. En ja het is 100% een aanrader.

Hier kan je wat zien hoe ik het aangepakt heb: https://youtu.be/EJAxm_MWBO8?si=TUkPL9GCiFCLu7Px
Plaats reactie