Een no brainer. Of je komt een hele deftige tweedehands tegen (of hebt een merken fetisj)Willem Altes schreef: ↑wo 20 november 2024, 00:49 Ter vergelijking een nieuwe enduro bike heb je in de aanbieding voor onder de €2000. https://www.bike-discount.de/en/radon-jab-9.0-2
Dus dat geeft vergelijkingsmateriaal.
Eerste downhillfiets advies (tweedehands)
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Met stuur
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
Ze hebben daar ook nog ( voor nog zo een €100 minder) een Mondraker FOXY 29. Is wel maar 160 mm veerweg. Dus als je liever op een Spaanse dan op een Duitse fiets rijdt, dan kan dat ook.
-
- All rounder
Ah super, hier kan ik wat mee. Ik ga even verder zoeken op mp. Maar goed om te lezen dat het niet het meest extreme hoeft te zijn. Ik ga rond de 160 veerweg zoekenIronhorse Erik schreef: ↑wo 20 november 2024, 16:19 Ik ben een van yo-eddie zijn maten, wij hebben ze hier allemaal in de garage, sommige dubbel (papa en zijn kinderen met een hobby, argh)
Een moderne DH, een moderne Enduro, een moderne Trail bike en binnenkort een 1 bike does it all.
Een moderne DH kan je dat wel redundacy bieden voor de door de berijder gemaakte fouten, het is een draak van een ding qua geometry (uphill kun je echt vergeten en zelfs naar de lift fietsen vind ik echt niet te doen) en alleen op hoge snelheid over ruw terrein komt ie tot leven. Daaronder alleen maar last van. Sommige sleepliften zijn totaal drama met double kroon vork (is wel sinds kort een fix van een paar tientjes voor). 200mm veerweg en niet zelden 17+kg.
Een moderne Enduro rijd ook knap omhoog en heeft de nadelen van de DH bike gewoon niet, je zou er puur theoretisch ook mee op NL routes kunnen rijden. En zoals gezegd barspins doen LOL. ca. 170mm/15-16kg
Een moderne trailbike (ik gebruik even de term Specialized Stumpjumper EVO) kun je ook het bikepark mee in maar je moet al gaan opletten met de ruigere trails, maar ook je rondjes blauwe routes in NL mee rijden. Tegenovergestelde van de moderne DH bike. Fietst wel licht omhoog / van lift naar lift. ca. 130mm/11-13kg
The 1 bike does all. Hiermee kom je de DH in Winterberg ook prima af, maar ook alle andere trails, veerweg typisch in de regio van 140-150mm. Gewicht beheersbaar. ca.140/50mm 13ish kg.
Ik heb recent een 1 bike does all gekocht omdat ik met de DH niet echt uit de voeten kan op de trails rond Winterberg (les portes du soleil al weer een heel ander verhaal). Het gaat wel maar die fiets zit dan in de weg. Dat wil ik dus niet meer. Binnenkort weet ik meer. Tis de Specialized Stumpjumper 15 geworden. De reviews zijn meer dan lovend, van het weekend bouw ik hem op. Ik zou hem als ik jou was in overweging nemen, zeker nadat ze sinds kort een betaalbare alu versie hebben geintroduceerd. Al genoemd, de Specialized Status en ik denk verschillende. modellen van Propain voldoen precies aan wat je nodig hebt.
-
- All rounder
Ik heb geen voorkeur voor een merk, maar wel voor een gebruikte fiets. Ik ga er zeker krassen op maken en vind het niet nodig om een nieuwe te kopen. Maar wel bedankt voor het meedenken. Ik heb ze wel soms op een Duitse site gebruikt zien staanJurriaan schreef: ↑wo 20 november 2024, 19:06Een no brainer. Of je komt een hele deftige tweedehands tegen (of hebt een merken fetisj)Willem Altes schreef: ↑wo 20 november 2024, 00:49 Ter vergelijking een nieuwe enduro bike heb je in de aanbieding voor onder de €2000. https://www.bike-discount.de/en/radon-jab-9.0-2
Dus dat geeft vergelijkingsmateriaal.
-
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Gestickertunede Merida's (Specialized Sworxen)
Een nieuwe bike met ridewrap of invisiframe erop krast niet! Mijn fietsen zijn na 5 jaar nog als nieuw. Laat je daar dus niet perse tegen houden. Black friday geeft vaak kortingen van 30-50% en dat is ook wat je voor een zgan tweedehandse betaald. Slijtage is een ding en je moet echt verstand van techniek hebben om een tweedehands enduro te kopen die niet binnen een maand een nieuw balhoofd, BB en linkage lagers nodig heeft. Om over een vork en shock revisie maar niet gesproken.klauterkamer schreef: ↑wo 20 november 2024, 22:48Ik heb geen voorkeur voor een merk, maar wel voor een gebruikte fiets. Ik ga er zeker krassen op maken en vind het niet nodig om een nieuwe te kopen. Maar wel bedankt voor het meedenken. Ik heb ze wel soms op een Duitse site gebruikt zien staan
* Adapt your skills to the trail and not the trail to your lack of skills*
-
- All rounder
Sja, daar heb je zeker een punt. Als ik gereedschap nodig heb waar ik mee werk dan koop ik dat nieuw omdat ik weet dat ik het gebruik tot het op is, maar een downhill fiets is een beetje een luxe ding en ik vind het lastig om die nieuw te kopen. Ik kan het niet goed uitleggen maar een gebruikte fiets voelt dan wat meer passend. Het is niet rationeel maar het voelt wat beter voor me.Ironhorse Erik schreef: ↑do 21 november 2024, 11:27Een nieuwe bike met ridewrap of invisiframe erop krast niet! Mijn fietsen zijn na 5 jaar nog als nieuw. Laat je daar dus niet perse tegen houden. Black friday geeft vaak kortingen van 30-50% en dat is ook wat je voor een zgan tweedehandse betaald. Slijtage is een ding en je moet echt verstand van techniek hebben om een tweedehands enduro te kopen die niet binnen een maand een nieuw balhoofd, BB en linkage lagers nodig heeft. Om over een vork en shock revisie maar niet gesproken.klauterkamer schreef: ↑wo 20 november 2024, 22:48
Ik heb geen voorkeur voor een merk, maar wel voor een gebruikte fiets. Ik ga er zeker krassen op maken en vind het niet nodig om een nieuwe te kopen. Maar wel bedankt voor het meedenken. Ik heb ze wel soms op een Duitse site gebruikt zien staan
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik zie mijn fiets als een stuk gereedschapklauterkamer schreef: ↑do 21 november 2024, 20:27 Sja, daar heb je zeker een punt. Als ik gereedschap nodig heb waar ik mee werk dan koop ik dat nieuw omdat ik weet dat ik het gebruik tot het op is, maar een downhill fiets is een beetje een luxe ding en ik vind het lastig om die nieuw te kopen. Ik kan het niet goed uitleggen maar een gebruikte fiets voelt dan wat meer passend. Het is niet rationeel maar het voelt wat beter voor me.

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- All rounder
Ik heb een radon swoop 8.0 uit 2017 gevonden die me erg aanspreekt. Heet enige waar ik over twijfel is de maat. Ik ben zelf 177cm en de fiets is een large... Ik kom er niet goed uit of dat een beetje gaat passen. Nu kan ik natuurlijk gewoon gaan passen maar ik kan m niet even testen op mook zonder m te kopen
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Een L uit 2017 is waarschijnlijk ongeveer net zo lang (reach) als een M van nu. Wat lengte betreft zou het een voordeel kunnen zijn. Alleen wil je ook nog een redelijke dropper kwijt kunnen dus dan is de hoogte van de zitbuis mogelijk een beperkende factor. Ik ben 1,78 en reed tot voor kort op een L met zitbuislengte 46 cm. Een 150 mm dropper paste precies, met een paar mm over. Maar of dat werkt hangt natuurlijk ook af van de stack hoogte van de dropper + zadel af in combinatie met jouw binnenbeenlengte.
Tegenwoordig zijn langere droppers normaal maar ik vind 150mm voor een bikepark voldoende. Op een DH fiets staat het zadel doorgaans ook niet extreem laag.
Tegenwoordig zijn langere droppers normaal maar ik vind 150mm voor een bikepark voldoende. Op een DH fiets staat het zadel doorgaans ook niet extreem laag.
-
- Extreme Biker
Ben je terughoudend omdat de fiets misschien te groot of te klein valt ?klauterkamer schreef: ↑wo 4 december 2024, 21:19 Ik heb een radon swoop 8.0 uit 2017 gevonden die me erg aanspreekt. Heet enige waar ik over twijfel is de maat. Ik ben zelf 177cm en de fiets is een large... Ik kom er niet goed uit of dat een beetje gaat passen. Nu kan ik natuurlijk gewoon gaan passen maar ik kan m niet even testen op mook zonder m te kopen
Als je dr niet ver voor hoeft te reizen zou ik hem altijd ff passen als je gecharmeerd bent van die bike.
-
- All rounder
Bedankt voor de reacties! Ik ga m even testen. Heb nog nooit eerder een fully gehad dus weet niet helemaal waar ik op moet letten. Ik ga maar een beetje op mijn gevoel af.