Hoi allemaal,
Ik was eens aan het rondkijken naar een nieuwe MTB (voorlopig puur informatief, aankoop zou pas voor over 1 à 2 jaar zijn).
Wat me opvalt is dat ze heel vaak maar één kettingblad vooraan hebben, en dan nog met vrij kleine vertanding.
Zelf fiets ik graag wat zwaarder. Vooraan 38t, achteraan de kleinste 4 tandwielen.
Pas als het stijl of modderig wordt schakel ik kleiner.
Nu vroeg ik me af of je zomaar een groter kettingwiel kan steken om dezelfde omwenteling te bekomen zoals ik graag fiets.
(als ik de berekening maak kom ik met mijn huidige fiets op de zwaarste versnelling uit met: 38T vooraan +11 T achteraan = 7.99m/omwenteling.
Voor de nieuwe (bv Orbea Oiz) kom ik als zwaarste verzet uit op: T32 + T11 = 6.73m/omwenteling)
bedankt alvast voor de info en adviezen.
nieuwe MTB - klein kettingblad
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Nukeproof Scout 290
Het is per merk verschillend hoe groot je kan gaan.
Een Oiz bijv, gaat volgens mij t/m 38T.
Sommige houden bij 36 al op.
Wel iets op rekening mee te houden in de zoektocht naar een nieuwe fiets.
Een Oiz bijv, gaat volgens mij t/m 38T.
Sommige houden bij 36 al op.
Wel iets op rekening mee te houden in de zoektocht naar een nieuwe fiets.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ligt aan de fiets (clearance).
Sommige hebben ruimte om er een groot kettingwiel vooraan te zetten als een 38, andere zijn daar beperkt in (max 32T, 34T, ...). Dat zul je moeten opzoeken.
In sommige gevallen kun je een tandwiel met een andere offset gebruiken om er groter op te krijgen (crank afhankelijk), maar dat verandert de kettinglijn. Wanneer je 11-13-15-17 (ofzo) alleen gebruikt gaat dat niet echt een probleem maar voor de 52 (ofzo) minder ideaal. Je kunt overigens ook een cassette met 10 als kleinste gebruiken, dan volstaat een kleiner kettingwiel voor maar 10t is niet het meest ideale om continu te gebruiken.
Sommige hebben ruimte om er een groot kettingwiel vooraan te zetten als een 38, andere zijn daar beperkt in (max 32T, 34T, ...). Dat zul je moeten opzoeken.
In sommige gevallen kun je een tandwiel met een andere offset gebruiken om er groter op te krijgen (crank afhankelijk), maar dat verandert de kettinglijn. Wanneer je 11-13-15-17 (ofzo) alleen gebruikt gaat dat niet echt een probleem maar voor de 52 (ofzo) minder ideaal. Je kunt overigens ook een cassette met 10 als kleinste gebruiken, dan volstaat een kleiner kettingwiel voor maar 10t is niet het meest ideale om continu te gebruiken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik denk dat je met een 38-v11a combi of zelfs 36v-11a zwaar genoeg kan rijden in NL, tenminste off-road. Ik rij max 40v en 13a en dat gebruik ik alleen op de weg, helling af of wind mee. Off-road kom ik er niet op.
Of je moet willen gravellen op je MTB in een peleton, dan kan je beter andere keuzes maken (bv gravelbike met voorderailleur).
Bergcassette in NL is iha overkill - wanneer en waar gebruik je de grote bladen achter? Hangt uiteraard af van waar je rijdt. Soms kan je er net zo goed een weg- of een gravel cassette op leggen.
Of je moet willen gravellen op je MTB in een peleton, dan kan je beter andere keuzes maken (bv gravelbike met voorderailleur).
Bergcassette in NL is iha overkill - wanneer en waar gebruik je de grote bladen achter? Hangt uiteraard af van waar je rijdt. Soms kan je er net zo goed een weg- of een gravel cassette op leggen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+
De meeste wat betere MTB's hebben geen 11 als kleinste achter maar 10 tandjes wat maakt dat 38 voor echt heel groot wordt
https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 0&UF2=2328
In de link een 34 tands voor en een cassette met 10 en er onder 11 tands dan zij dat je met 10 tands al bijna op je 7.99 zit
In de link een 34 tands voor en een cassette met 10 en er onder 11 tands dan zij dat je met 10 tands al bijna op je 7.99 zit
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Maar je wilt niet te vaak op die 10 moeten rijden. Ketting loopt minder mooi om zulke kleine kransjes (op een 11 eigenlijk ook al) en slijtage gaat ook sneller.
Idealiter (wat materiaal betreft) zit je het grootste deel van de tijd ergens in het midden van je cassette. Maar dan kom je wellicht te kort qua lichtste verzet...
Op te lossen met een dubbel voorblad
Maar als je routes rijdt waarop je steeds zo zwaar kunt trappen wordt het misschien tijd om eens wat leukers op te zoeken?
Idealiter (wat materiaal betreft) zit je het grootste deel van de tijd ergens in het midden van je cassette. Maar dan kom je wellicht te kort qua lichtste verzet...
Op te lossen met een dubbel voorblad

Maar als je routes rijdt waarop je steeds zo zwaar kunt trappen wordt het misschien tijd om eens wat leukers op te zoeken?
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, gravelbike kopen of andere routes gaan zoeken 

chained forever to a world that's departed
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Nieuwere MTB kunnen vrijwel altijd minimaal 38t aan mijn hardtail zelfs 42 en ik denk zelfs 44.
Als je op vlakkere NL banen rijd kan minimaal 38 of 40/42 wel prettig zijn.
Op bv LDD zat ik met een 36 nog continu op de 12, 14, 16, 18, dat wil je liefst minder.
Als je op vlakkere NL banen rijd kan minimaal 38 of 40/42 wel prettig zijn.
Op bv LDD zat ik met een 36 nog continu op de 12, 14, 16, 18, dat wil je liefst minder.
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mijn best wel nieuwe e-mtb kan tot 34
En die zit er ook op, af fabriek. De 10 op de cassette gebruik ik zelden. Maar ja, het is ook extra hard werken met zo'n ding om boven de 25 per uur te rijden, zeker (vlak) offroad

En die zit er ook op, af fabriek. De 10 op de cassette gebruik ik zelden. Maar ja, het is ook extra hard werken met zo'n ding om boven de 25 per uur te rijden, zeker (vlak) offroad

"I want to change the world but I don't know what to do
Ten Years After
Ten Years After
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
belangrijke factor inderdaad, van de 11 naar de 10T achter scheelt toch 10%Mr. Z schreef: ↑wo 4 december 2024, 20:02 De meeste wat betere MTB's hebben geen 11 als kleinste achter maar 10 tandjes wat maakt dat 38 voor echt heel groot wordt
en wat verder gezegd wordt.. sommige fietsen kunnen het wel, andere niet.. met name XC race gerichte fietsen willen nog wel een een 38T aankunnen, met name omdat de echte kanonnen van het pro circuit deze ook -echt- gebruiken.
Als je niet in een groepje over de weg (of gravel paden) hard gaat rijden, dan moet je met 34-10 toch ook al wel een heel eind komen..
dan kan je met een conservatieve cadans van 80 RPM toch nog 38 km per uur rijden. In het terrein kom je zelden aan die snelheden.