Wintertraining | 32T--> 34T of 36T

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Nukeproof Scout 290

Dan is het simpel toch?
Als jij 105 rpm maak met een 32T, dan wordt dat 93 rpm met een 36T
Dan zit je toch ongeveer waar je zijn wil?

Maargoed, als je rondjes rijdt met een cruisesnelheid van rond de 30kmh zou ik zeker gaan kijken naar een 2x11 opstelling of een gravelbike.
Heb je kleinere stapjes in je versnellingen.

Als je heel de tijd op het kleinste kransje aan het harken ben, is die zo versleten.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2x past op de meeste moderne fietsen niet meer...
Groter dan 36t ook niet, op sommige is zelfs 36 al krap.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Contacteer:

Volgens mij valt dat op XC georiënteerde fietsen nog wel mee en wie zegt dat de TS een nieuwe/moderne fiets heeft?

Hoe dan ook, een groter voorblad en dan nog steeds doormalen op het kleinste achterkransje is imho ook geen echte oplossing.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Fadje104 schreef: vr 25 oktober 2024, 13:03
George schreef: do 24 oktober 2024, 15:51 Ik zou een andere club zoeken of een gravelbike aanschaffen ;)

Een dubbel monteren is ook nog een optie als je frame dat toelaat en anders inderdaad een zo groot mogelijk voorblad waarbij ook je frame bepalend is.
Heb juist de Gravelbike de deur uitgedaan, die kwam beperkt de schuur uit ten opzichte van de MTB en Racefiets.
Waarom 'gravelize' je je racefiets dan niet ? Gooi er wat bredere banden onder met wat profiel en je bent klaar.
Fadje104
All rounder
All rounder

Stunning schreef: vr 25 oktober 2024, 15:11
Fadje104 schreef: vr 25 oktober 2024, 13:03

Heb juist de Gravelbike de deur uitgedaan, die kwam beperkt de schuur uit ten opzichte van de MTB en Racefiets.
Waarom 'gravelize' je je racefiets dan niet ? Gooi er wat bredere banden onder met wat profiel en je bent klaar.
omdat de max bandenmaat 26mm is(28mm past al niet), en de racefiets ook nog gebruikt wordt voor wegritten en Zwift.
Om de openingspost samen te vatten, ben ik opzoek naar net iets meer snelheid met de huidige setup. Ik hou het prima bij, maar fiets tijdens de wintertrainingen(weinig moeilijkheidsgraad, maar wel modder) in een te hoog cadans naar mijn gevoel.
Fadje104
All rounder
All rounder

Ik bestel een 36T en ga daar de wintertrainingen op doen.
George
Moderator
Moderator
Contacteer:

Kan er een dubbel op je mtb? Dan kun je zowel een groter voorblad als een cassette met kleinere stappen monteren. Win-win als je hem veelzijdig in wilt zetten (net als vroegah)
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Fadje104 schreef: vr 25 oktober 2024, 13:10
Mario070 schreef: do 24 oktober 2024, 22:37 Volgens de link van hierboven:
Gear setup 32/11, cadans 85, band omtrek 2309 = 34,3km/u
34/...... = 36,4km/u
36/...... = 38,5km/u

Of je vindt het cadans te hoog, maar dan nog.
Met een cadans van 80 = bijna slowmotion :D :lol:
Heb je met de 32/11 nog een snelheid van 32,5km/u :roll:

En dit alles zou zomaar kunnen kloppen :-q
Zelf fiets ik met een hoog cadans......en waarom geen idee :-?
Ik zit met de astronomische snelheden :D altijd wel op een cadans +95 en vandaag de dag op de mtb 34t voorkant en op de 17 cog achter + voor mij een normaal candans van ±84 = 23,5km/u is een hele mooie cruise snelheid :-q
Voorheen met de 32t voorkant (rond) en achter op de 13 cog met een cadans +95 zat ik altijd op de 33/34km/u...... dat is gewoon een keurige wielrenners snelheid :-q
En ook dit klopt....omdat het vaak genoeg is voorgekomen :D :lol: :-q arme wielrenners :-{ ploegjes ± van mijn leeftijd uiteraard :-q
En we mogen aannemen dat wij het hier niet over een 26" fiets hebben, anders valt de snelheid dramatisch omlaag natuurlijk :(

Ps hebben de andere fietsen geen krom stuur :-{
Die berekening is natuurlijk op basis van de ideale omstandigheden(geen wind, ondergrond en nul rolweerstand) de cruisesnelheid met de groep op asfalt ligt rond de 30kmh, waar ik met de huidige setup soms rond de 105 rpm maak.
Ik ga zelf het lekkerst op 90rpm.
Heeft de crankarm lengte ook nog invloed. 175mm of 165mm of zelfs nog korter geeft andere rpm waardes toch of heb ik dit mis
Fadje104
All rounder
All rounder

Fries74 schreef: do 5 december 2024, 20:32
Fadje104 schreef: vr 25 oktober 2024, 13:10

Die berekening is natuurlijk op basis van de ideale omstandigheden(geen wind, ondergrond en nul rolweerstand) de cruisesnelheid met de groep op asfalt ligt rond de 30kmh, waar ik met de huidige setup soms rond de 105 rpm maak.
Ik ga zelf het lekkerst op 90rpm.
Heeft de crankarm lengte ook nog invloed. 175mm of 165mm of zelfs nog korter geeft andere rpm waardes toch of heb ik dit mis
Ow vast, maar in de praktijk zijn er zoveel factoren die meer invloed hebben, rolweerstand, wind, hellingshoek, ondergrond, draft en nog veel meer :wink: om de grootste factor niet te vergeten, dat is de persoon die op de fiets zit, met goede en slechte dagen, vermoeidheid, griepjes en andere gebreken :D :D
RBG
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Ondergrond, wind tegen, bandenspanning, hellingshoek, draften maakt voor de genoemde berekeningen allemaal geen verschil. Want: als je 90 RPM trapt op een fiets met 29" banden met bijvoorbeeld 36 voor / 11 achter ga je altijd precies even hard. Maar al die factoren maken wel uit voor hoeveel vermogen je moet leveren om dat vol te houden :wink:

Bij gelijke RPM maakt lengte van de crankarm dus ook geen verschil voor de snelheid.

Zelf heb ik nog een ouderwetse 2x10 setup met max 36-11, en daarmee zit je bij 90 RPM al boven de 40 km/h. Dus dat gaat prima werken.

Berekening is overigens vrij simpel zelf te maken: tandjes voorblad gedeeld door tandjes achter levert op hoe vaak je achterwiel ronddraait als je de trappers één keer rond laat gaan. In mijn geval dus maximaal 36/11 = 3,27 keer.
Je RPM is het aantal trapomwentelingen per minuut, dus dat weer keer 60 geeft het aantal trapomwentelingen per uur. Bij 90 RPM heb je dus 5400 trapomwentelingen per uur.
Mijn achterwiel is (incl. band) 29 inch, dus 74,2 cm in diameter. Doe dat x Pi (3,14) en je hebt de omtrek van 2m33.
Per uur fiets ik bij 90 RPM dus 3,27 x 5400 x 2,33 = ongeveer 41.000 meter, ofwel 41 km.
Plaats reactie