Opgelet: Melding van uit Canyon i.v.m. probemen met accu's

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon

Ik heb de mail zelf niet, maar ik zag online het e.e.a. voorbij komen dat Canyon mensen mailt die in het verleden een Spectral:ON of Torque:ON aangeschaft hebben. Ze erkennen dat er problemen zijn met de volgende types batterijen die in bepaalde Spectral:ON en Torque:ON modellen zitten:
  • BT0001
  • BT0002
  • BT0003
  • BT0004
Aangeraden wordt om de accu te demonteren en te kijken of er scheuren/barsten in de housing van de accu zitten.

Indien er barsten in zitten kunnen ze worden omgeruild bij een Canyon centrum in Nederland (of andere landen)

Indien er geen barsten in zitten wordt alsnog aangeraden de fiets niet te gebruiken tot nadere informatie volgt.

Misschien dat iemand die de mail wel heeft die hier zou kunnen posten.
Anoniem

Zijn de behuizingen dan zo zwak geconstrueerd ? :roll:

Goede zaak van de terugroep aktie .
Laatst gewijzigd door Anoniem op vr 8 november 2024, 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Twee wielers
Contacteer:

Begin van jaar is er hier een nieuwe batterij opgestuurd. Omdat huidige barsten had. Binnen week had ik nieuwe batterij. Goede en snelle service.

Enige wat wel jammer is dat jaar duurt voor men erkend. Dat er structureel probleem is/was met de kwaliteit van de behuizing. Er waren aardig wat gevallen bekend.

Hier twee 720 en een 900 liggen. Gelukig deze nog goed. ;-)

--------------
Hallo,
Met deze e-mail willen we je informeren over een veiligheidskwestie met betrekking tot de batterij van je Spectral:ON CF / CFR en Torque:ON CF. Volgens onze gegevens heb je bij ons een fiets gekocht met de betreffende batterij, met de modelnummers BT0001, BT0002, BT0003 en BT0004.

Batterijen van Canyon E-Bikes zijn afkomstig van gerenommeerde bedrijven en getest om aan de industrienormen te voldoen of deze te overtreffen. We betreuren het des te meer dat er in kleine aantallen schade aan de behuizing kan optreden, zoals barsten of gaten. Dit kan leiden tot binnendringen van vocht in de batterij, wat in zeer zeldzame gevallen mogelijk een kortsluiting veroorzaakt die de faalveilige beveiligingsmechanismen in de batterij kan omzeilen. We kunnen niet uitsluiten dat de batterij in brand kan vliegen, wat kan leiden tot persoonlijk letsel of schade aan eigendommen.

Daarom verzoeken we je om het gebruik van de betreffende batterij in je fiets onmiddellijk te stoppen en de batterij niet op te laden.

Haal de batterij uit de fiets en inspecteer de behuizing visueel op mogelijke schade, zoals barsten of gaten:
_ Als je mogelijke schade in de behuizing ontdekt, nemen we de batterijen terug in onze Canyon Factory Service-locaties in Duitsland (Koblenz), België (Rotselaar), Nederland (Eindhoven), Spanje (Tres Cantos/Madrid) en de VS (Carlsbad). Anders dien je de batterij weg te gooien in overeenstemming met de plaatselijke wettelijke vereisten. Houd je aan deze vereisten. In geen enkel geval mag je de batterij bij het huishoudelijk afval gooien of verbranden.
_ Als je geen defecten in de behuizing hebt gedetecteerd, installeer de batterij dan opnieuw op de fiets, maar gebruik deze niet!

In de komende 4 weken nemen we opnieuw contact met je op om je te informeren over de volgende stappen.

HULP EN SERVICE
Om je te helpen bij de bovengenoemde stappen, vooral met betrekking tot de controle van de batterij en om je te helpen bij het identificeren van barsten en gaten, bieden we je een inspectieservice op afstand, FAQ en een online contactformulier dat je rechtstreeks naar de klantenservice leidt.

HULP EN SERVICE

We willen onze oprechte excuses aanbieden, omdat het altijd onze ambitie is om je alleen de beste rijervaring te geven. We vragen echter om je begrip voor het ongemak, omdat we te allen tijde je veiligheid willen waarborgen.Je kunt er zeker van zijn dat we in dat opzicht alles doen wat we kunnen.

Met vriendelijke groet,
De Canyon crew

Opgelet:
Als je de fiets hebt verkocht of doorgegeven aan iemand anders, stellen we het op prijs als je ons dit laat weten. Stuur in dat geval deze melding door. Als je geen contactgegevens hebt, laat het ons dan ook weten. Gebruik voor je feedback het online formulier op onze servicewebsite. Hartelijk dank voor je hulp.

kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: do 7 november 2024, 12:25 Shimano ?, zijn die accu's / behuizingen dan zo zwak geconstrueerd ? :roll:
Shimano staat gebruik van accu's toe van derde partijen, en ik vermoed -gezien de typenummers- dat het om dergelijke accu's gaat en niet om originele Shimano accu's. Maar misschien kan iemand dat verifiëren?

Eerst zeker weten waar het om gaat voor er merknamen genoemd worden zou ik denken.
Voordat er geruchten rond gaan die niet kloppen...
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heeft Canyon de cellen niet anders georienteerd dan de standaard Shimano accu's om daadwerkelijk 720 en 900 Wh batterijen te kunnen construeren, en dus ook een eigen behuizing?

(Shimano is 504 en 630 normaal)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Twee wielers
Contacteer:

Goed dat ze (eindelijk) het probleem erkennen. Na iets meer dan een jaar. Maar ze bieden geen oplossing (tot nu toe) Enkel gebruik de batterij(en) niet meer. Dus ook je fiets...

Hier twee fietsen staan met deze batterij. En drie batterijen. :( Begin dit jaar is er een 720Wh batterij omgewisseld met dit probleem. En die valt ook on de de getroffen batterijen.

Wel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen... :wink:
bk1985
All rounder
All rounder

Ik heb ook de melding gehad. Accu valt binnen de range die Canyon aangeeft.
Vindt het nogal zuur, 4 weken niet fietsen door een fout. Ben benieuwd hoe ze dit netjes gaan oplossen
bk1985
All rounder
All rounder

Ik heb vanmorgen maar eens een mail gestuurd. Al 4 weken niks vernomen en niet gefietst....
bk1985
All rounder
All rounder

Canyon schreef:We begrijpen hoe vervelend het moet zijn om na ons verzoek geen gebruik te kunnen maken van je bike. We zullen naar verwachting midden volgende week een update uitbrengen over het verdere verloop.

Heb je de accu zelf ook al gecontroleerd op eventuele schade? Op deze pagina op onze website vindt je alle informatie daarover en wat je kunt doen nadat de controle goed dan wel slecht uitpakt.

Mocht je nog verdere vragen hebben, bijvoorbeeld aan de hand van de controle, stel deze dan gerust.
w0utje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

bk1985 schreef: do 14 november 2024, 14:03 Ik heb ook de melding gehad. Accu valt binnen de range die Canyon aangeeft.
Vindt het nogal zuur, 4 weken niet fietsen door een fout. Ben benieuwd hoe ze dit netjes gaan oplossen
Als ie niet beschadigd is kan je toch gewoon fietsen?
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien moet je eerst de oude inleveren voordat ze een nieuwe opsturen?
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
w0utje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 december 2024, 16:41 Misschien moet je eerst de oude inleveren voordat ze een nieuwe opsturen?
Dat was eerst zo, maar je mag ze niet (meer?) verzenden. Vriend van me heeft er ook eentje, accu is onbeschadigd, die fietst maar gewoon door. Volgens mij was het advies afgeven bij een milieu punt nu?
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En mogen de nieuwe nog wel verzonden worden? :lol:
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Doin
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Mijn broer en ik hebben ook een fiets met dit type batterij.
Fiets op 31/10 opgehaald en nog geen week later een mail dat de fiets niet meer gebruikt mag worden 🤬
Ik heb verschillende keren gebeld en gemaild met Canyon, het antwoord blijft hetzelfde, de fiets mag niet gebruikt worden. Ik heb hun ook gevraagd voor een vervangfiets tot het euvel is opgelost, maar dat gaat niet.
Ik heb dus hier een (dure) fiets staan, waar ik niets mag mee doen, enkel naar kijken.
Ben echt benieuwd hoe ze dit gaan oplossen en hoe ze de geleden schade gaan compenseren?
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Anders dan wat emotionele schade heb je geen schade geleden. Ik denk niet dat een fietsmerk dat snel zal vergoeden, hooguit met een kadobonnetje of een paar euro korting op een volgende bestelling.

Neemt niet weg dat het lullig is... en een goede reden om meerdere fietsen te hebben :wink:
(geintje, ik realiseer me dat dat niet voor iedereen haalbaar is).

Maar ik zou gewoon gaan fietsen denk ik. Wat is het concrete potentiële risico, of geven ze dat niet aan?
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Plaats reactie