Stevige XXL mountainbike gezocht

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
2meterPeter
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Beste forumleden,

Na 3 carbon frames te hebben versleten ben ik op zoek naar een steviger frame en een MTB die geschikt is voor mijn lengte.
Ik neig nu wat meer naar aluminium, maar ik vind daar nog niet echt iets in de benodigde frame maat XXL / 23 inch en met een aardige afmontage.
Hebben jullie wellicht ideeën?
Ik las al iets terug over custom made en house of mtb, maar dat ligt wel wat boven mijn budget.

Wat zoek ik?
  • Hardtail
  • 29-er
  • Budget rond de € 2.000
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Maat XXL/23 inch (201 cm lang, 95 cm binnenbeen en 92 kilo)
In eerste verkenning kom ik op:
> Bulls Copperhead 3 S 29 > geen geweldige onderdelen - https://www.mantel.com/bulls-copperhead ... ifications
> Ghost Lector SF LC Universal > toch weer carbon - https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-sf-lc-universal

Eerder frame breuken:
> Cube Reaction Pro GTC - door achterbuis gebroken, waarschijnlijk door breuk agv steenslag
> Merida Big Nine XT - haarscheurtje bovenbuis (vlak bij verbinding zadelpen) > frame vervangen onder garantie na 2 jaar
> Merdia Big Nine XT - haarscheurtje bovenbuis (vlak bij verbinding zadelpen) > frame moet nog vervangen worden onder garantie na 3 maanden, wacht al 5 maanden op een vervangend frame

Alvast bedankt voor het meedenken! :-q

Groetjes Peter uit Deventer
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je naar 23" zoekt, gaat het vrij beperkt zijn... Trek heeft de Marlin in XXL/23", Specialized een Rockhopper... wat me zo te binnen schiet.
Vraag is alleen of de seat tube lengte echt het interessantste is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

De Rose Bonero 3 heb je in XXL. Rose is een internet merk met een winkel in Bocholt (70 km van Deventer).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Trek Marlin 7 ook in XXL 23".

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... ode=orange

Even zoeken op Internet op XXL mountainbike. Dat is wel beetje puzzelen, niet elk merk/site zet duidelijk de frame maat erbij.

Mbt frame falingen: waarschijnlijk staat je zadel flink hoog. Het kan verstandig zijn een extra lange zadelpen te kiezen zodat je meer insteeklengte in het frame hebt. Vooral alu is gevoelig voor overbelasting, en een HT is niet erg vergevingsgezind als je een keer op het zadel knalt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

XXL's voor € 2.000 - € 2.100 bij YT. De Izzo en de Capra

https://www.yt-industries.com/products/outlet-sale/
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou het ook niet zoeken in de XC fietsen
Een fiets die gemaakt is voor lomper gebruik blijft langer heel.

De frame constructie van die Ghost Lector heeft de scheuren rond de seststays/zitbuis/bovenbuis al voorgeprogrammeerd.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

+1

Je bent niet heel zwaar, maar wel lang:

Om je volgende fiets heel te houden zou je in een hardtail de al geopperde langere zadelpen kunnen monteren om zo de krachten wat beter te verdelen (ze bestaan tot 50cm), gecombineerd met een wat actievere rijstijl > staan bij hobbels. Eventueel een dropperpost.

Als je dit niet ziet zitten is een fully de betere oplossing.
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

De Bonero die ik noemde is een trailbike met dropper. Zou wat meer moeten kunnen hebben en volgens de fabrikant geschikt voor mensen tot 2,12 meter. Dus hij is voor op de groei.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ander probleempje is dat fabrikanten vaak geen zwaarder materiaal toepassen voor de grotere frames.
Er wordt dus geen rekening gehouden met de grotere belasting van het frame
En die grotere belasting treedt vooral op rondom de zadelpen (maar dat had je al gemerkt)
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Ken het probleem. Als je iets betrouwbaars wil zul je richting maatframe moeten gaan met een zadelpen met dunne diameter.Anders ga je naar frames waar zadelpenbuis bijna gelijk val met bovenbuis en zadelpennen met een smalle diameter (27.2 bvb). Buizen dikker : meer rererve bij lassen en dunne zadelpennen flexen meer. Zadelpen steekt ook best 1/3 in het frame. Ik heb ongeveer 17 frames gebroken vaak bij lasnaad/gusset bovenbuis /zadelpenbuis. Ook andere plaatsen, maar altijd in lasnaden. Buizen worden te dun als je ze ruimt voor 31.6 zadelpennen. Niet perfect gelast, breuk voor geprogrammeerd.
Ga je voor niet maat, dan moet je goede garantie kiezen(zeldzaam bij carbon). En zelfs dan : orbea geeft zeer lang garantie maar weigert ze vaak. Beset garantie ervaringen heb ik met specialized(daar speelde zonder twijfel ook de inzet van mijn fietshandelaar) en scott. Slechtste met rocky mountain(6 maanden wachten geen zeldzaamheid). Alu breekt ook na verloop van tijd (6 maanden tot 6 jaar)en te dunne buizen/te dikke en ver uitstekende zadelpennen. Tot op heden zijn al mijn alu/stalen frames vroeg of laat gebroken in een lasnaad. Carbon brak ik ook, maar niet te voorspellen waar. De huidige tendens tot 46 cm zadelpenbuizen bij xl betekent : daar gaan we weer met breuken.
Freekenstein
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux

Is staal een optie? Misschien eens informeren bij Just Pedal in Bunschoten (dichter bij Amersfoort dan echt Bunschoten).
Jelle is zelf ook een grote vent, ook richting de 2 meter of erover.
Geen idee wat hij in die prijsrange kan, maar vragen kan altijd!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Juchem vader en zoon uit Ulmen in DE hebben ervaring met zwaar belaste alu frames voor lange en/of zware fietsers. Hij kiest niet de lichtste buizen. Maar deze die best bestand zijn tegen lassen. Het is wel een uitsteller en belover. 6 maanden langer wachten dan beloofd voor frame er is kan gebeuren. Hij maakt vooral tandems. Nog nooit gehoord dat een frame van hem brak.
Nicolai maakt ook maat frames en er zijn nog veel ander in DE.
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Alles kan kapot...... Heb hier een rijtje gescheurde Kona frames hangen. Wel steeds garantie gehad en nooit heel lang hoeven wachten. Ook de Nicolai scheurde. Zij hebben 5 jaar garantie. De zadelpen buis werd vervangen voor een dikkere. Heb nu Surly. De eerste heeft het 8.jaar volgehouden. Nu netjes gelast en weer door. Ik zou ook voor staal gaan.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Naast alle bovenstaande opmerkingen (geen xc, trail bike enz), zou ik me niet blind staren op XXL. Er zijn merken/types zat waarbij de XL groter is dan de XXL merida, zoals bijvoorbeeld een Kona Honzo (https://geometrygeeks.bike/compare/meri ... o-2022-xl/).
Verder zou je eens kunnen bellen met Rob van House of MTB; hij kijkt je in de ogen aan en is nog een tikkie zwaarder en heeft daarom veel ervaring met grote fietsen.
Staal is natuurlijk altijd goed, maar dat kan ook kapot. Ik zou mijn heil zoeken in trailbike met een groot frame. Dan steekt de zadelpen ook geen meter uit (kracht*arm)...
Mr. Bean
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 (te koop) / Spectral 125 AL6 / Banshee Titan V3.2 (in opbouw)

Ik ben zelf 1.98, 95 kg, ongeveer dezelfde bbl. Ik heb een Trek Procaliber (carbon) in XXL en een Canyon Spectral 125 (aluminium) in XL. Beide prima fietsen en kunnen behoorlijk aan de tand gevoeld worden.

Als het een HT moet zijn, zou ook de Canyon Stoic misschien iets zijn?
Plaats reactie