back on topic..
slx ketting + cassette 4500 km (kon nog iets langer, maar begon wat minder te schakelen en wat moeilijk te lopen op de minder gebruikte kransjes). Hierna gewoon ketting en cassette beide tegelijk vervangen.
omdat ik ook redelijk wat km bij slecht weer indoor maak en ook behoorlijk wak km op de racefiets betekent dit 1 keer in de 2 jaar ofzo een nieuwe ketting en cassette voor de MTB, daar ga ik niet meer voor lopen kloten met meerdere kettingen.
Hiervoor ook andere methodes, geprobeerd, ketting op tijd vervangen, 2 kettingen afwisselen, maar in beide gevallen een hoop meer gedoe wat uiteindelijk niet veel oplevert.. Ook dit is een persoonlijke afweging uiteraard, maar ik heb op basis van mijn eigen testjes en ervaringen besloten om het gedoe achterwege te laten en gewoon compleet te vervangen als het nodig is. (als je pech hebt werkt na <1000 km een nieuwe ketting al niet meer).
Verder kan je er beter voor zorgen dat je ketting goed gesmeerd is dan brandschoon via ontvetters.. Veel grondig schoonmaken betekent ook weer heel goed smeren. zeker als je wax gebruikt is afnemen met een doekje vaak beter dan met water en ontvetters.
Daarnaast heb ik een keer gehad toen ik met 2 kettingen reed, dat de ketting in gebruik tijdens een lange rit niet helemaal goed gesmeerd leek te zijn (piepen en kraken en dan nog 60 km door moeten rijden...) dat is echt een grote aanslag op je materiaal, dan heb je mogelijk meer slijtage in 1 rit dan in 10 goed gesmeerde ritten
Hoe lang doen jullie met een ketting ?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dit is zeker waar.Verder kan je er beter voor zorgen dat je ketting goed gesmeerd is dan brandschoon via ontvetters.. Veel grondig schoonmaken betekent ook weer heel goed smeren. zeker als je wax gebruikt is afnemen met een doekje vaak beter dan met water en ontvetters.
Schoonmaken doet vaak meer kwaad dan goed.
Verder is wax in de modder gewoon geen goed idee.
Hier (Valencia) in de aftermath van de overstromingen veel eten en drinken rondgebracht op de MTB.
Veel huizen waren alleen met MX of MTB bereikbaar.
De wax die het het hele jaar prima doet was al na 1km uitgespeeld.
Gewoon weer terug naar synth.versnellingsbak olie en geen centje pijn. Wel een "vieze" ketting.
Maar wel een soepele ketting.
En onderweg bijsmeren met olie is geen probleem (is met wax onmogelijk).
Dus doe jezelf een lol en gebruik olie in de winter en wax in de zomer.
[Edit] Ik bedenk me net dat het lastig is om te bepalen wanneer je overstapt van wax naar olie.
Waarschijnlijk zodra je ervaart dat de wax het niet meer de hele rit volhoudt.
Olie kan je onderweg bijsmeren over de wax (werkt zelfs door de modder heen!) dus als je tegen die tijd een klein druppelflesje in je zak steekt kom je niet voor onaangename verrassingen te staan
In het voorjaar een keer ontvetten en dan weer verder met wax
chained forever to a world that's departed
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Dat is een interessante zijsprong: is wax based lube wel of niet te gebruiken bij nat? Mijn ervaring is iig dat mud based lube veel slijtage geeft.
Normaliter gebruik ik Squirt, dat lijkt het vrij goed te doen maar ik krijgt er geen bijzonder lange standtijden mee. Ik rijd met name droog. Squirt beweert ook goed te werken in natte condities.
Dit zijn twee alternatieven die beweren ook bij natte condities te blijven werken:
1. https://www.effettomariposa.eu/products ... chain-lube
- bewering: thanks to the sunflower seed wax, it is very resistant to water and is ideal in any season, on and off-road
- hier heb ik een bus van staan nog niet getest - goedkoper dan Squirt en van binnen de EU
- biodegradable
2. https://www.cyclonbikecare.com/nl/product/wax-lube
- bewering: geschikt voor alle weersomstandigheden
Heeft iemand ervaringen of mening over wat een goede/beste wax smeermiddel is voor MTB? Heb niet gechecked of er al een topic over is.
Normaliter gebruik ik Squirt, dat lijkt het vrij goed te doen maar ik krijgt er geen bijzonder lange standtijden mee. Ik rijd met name droog. Squirt beweert ook goed te werken in natte condities.
Dit zijn twee alternatieven die beweren ook bij natte condities te blijven werken:
- bewering: thanks to the sunflower seed wax, it is very resistant to water and is ideal in any season, on and off-road
- hier heb ik een bus van staan nog niet getest - goedkoper dan Squirt en van binnen de EU
- biodegradable
Heeft iemand ervaringen of mening over wat een goede/beste wax smeermiddel is voor MTB? Heb niet gechecked of er al een topic over is.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik denk dat er een verschil is tussen "alle weersomstandigheden" en "modder".
Het werkt als de zon schijnt, als het regent en als het sneeuwt.
Maar werkt het ook als je door de vette bagger rijdt?
Maar werkt het ook als je door de vette bagger rijdt?

chained forever to a world that's departed
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
mud based lube lijkt me niet het beste inderdaadCrapton schreef: ↑do 5 december 2024, 16:41 Dat is een interessante zijsprong: is wax based lube wel of niet te gebruiken bij nat? Mijn ervaring is iig dat mud based lube veel slijtage geeft.
- biodegradable

mijn ervaring met squirt is dat het onder goede (droge) condities wel een 200+km meegaat, maar onder slechte condities kan het best wel eens met 50-80 km klaar zijn.
Een hele enkele uitzondering is dat voor mij prima.. een keer een wedstrijd of iets dergelijks kan langer zijn en in onverwachte omstandigheden, maar normaliter ga ik niet voor mijn lol 5 uur door de modder ploeteren
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: vooral wipkippen
Net in vette bagger heeft hotwax voordelen. Bagger blijft niet plakken en geraakt niet in je ketting.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 5 december 2024, 16:45 Ik denk dat er een verschil is tussen "alle weersomstandigheden" en "modder".
Maar werkt het ook als je door de vette bagger rijdt?![]()
Niet dat het vorig weekend overal baggeren was, maar had met de ketting al 5 uur offroad gedaan (wel na de rit door een doekje met isopropylalcohol gehaald) vorige weekend 10 uur onderweg (vooral op zaterdag nog veel prut). En de ketting is eker nog goed voor een extra rit.
Fiets niet gepoets (vorkpoten die bewegen maak ik onderweg met hand proper en nog eens als ik thuiskom. Ketting na elke rit eens door een microvezel met isopropyl draaien.Er hing wel serieus wat aan mijn spatborden. Dat hangt er nog aan. Valt er wel af tijdens rijden.
Een rit van 10 uur in de prut : ketting piept niet met hotwax, met olie wel.
Goede hotwax Silca en molton speed wax.
Cyclon deed het niet goed in test van ZFC.(zelfs zeer slecht).
-
- Mtb fanaat
OK, interessant, heb zelf nog geen ervaring opgedaan met een hotwax smeersysteem, het begon in deze draad ook eerst met Squirt (wax-emulsie) smeersysteem. Maar komt dus eigenlijk hier op neer: max 3 tot 5 uur fietsen in slechte condities mét een gesmeerde ketting via waxemulsie , tegenover max 20 (?) uur met een hotwax systeem, is dat een realistische ervaring ook van anderen hier die een of beide smeringen gebruiken?LongPete schreef: ↑do 5 december 2024, 19:42Net in vette bagger heeft hotwax voordelen. Bagger blijft niet plakken en geraakt niet in je ketting.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 5 december 2024, 16:45 Ik denk dat er een verschil is tussen "alle weersomstandigheden" en "modder".
Maar werkt het ook als je door de vette bagger rijdt?![]()
Niet dat het vorig weekend overal baggeren was, maar had met de ketting al 5 uur offroad gedaan (wel na de rit door een doekje met isopropylalcohol gehaald) vorige weekend 10 uur onderweg (vooral op zaterdag nog veel prut). En de ketting is eker nog goed voor een extra rit.
Fiets niet gepoets (vorkpoten die bewegen maak ik onderweg met hand proper en nog eens als ik thuiskom. Ketting na elke rit eens door een microvezel met isopropyl draaien.Er hing wel serieus wat aan mijn spatborden. Dat hangt er nog aan. Valt er wel af tijdens rijden.
Een rit van 10 uur in de prut : ketting piept niet met hotwax, met olie wel.
Goede hotwax Silca en molton speed wax.
Cyclon deed het niet goed in test van ZFC.(zelfs zeer slecht).
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
die 3-5 uur is echt wel onder de meest barre omstandigheden die je kan bedenken.. wellicht heb je met hotwax dan ook geen 20 uur..
(dit soort zaken zijn ook heel lastig te vergelijken als je het aan verschillende mensen vraagt..)
(dit soort zaken zijn ook heel lastig te vergelijken als je het aan verschillende mensen vraagt..)
-
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Gestickertunede Merida's (Specialized Sworxen)
Bij al die waxen is echt enorm goed ontvetten de sleutel tot succes.
Doe je dit goed dan hecht de wax aan je ketting en smeert het optimaal.
Ik heb nog nooit hoeven te bij-squirten tijdens een rit eerlijk gezegd.
Langste ritten zijn 85 a 90km lang / 2850hm.
In de bagger ook geen toenemende wrijving anders dan met een olietje, meegemaakt.
Ook hier van bijsmeren geen sprake.
Nadeel van squirt is dat je ketting wel kan gaan corroderen als het al even geleden is dat je gesquirt hebt, maar alleen na een regenrit.
Even schoonmaken/droogmaken is dan al voldoende.
Toch in dit jaargetijde natuurlijk meer onderhoud dan een riem.
Doe je dit goed dan hecht de wax aan je ketting en smeert het optimaal.
Ik heb nog nooit hoeven te bij-squirten tijdens een rit eerlijk gezegd.
Langste ritten zijn 85 a 90km lang / 2850hm.
In de bagger ook geen toenemende wrijving anders dan met een olietje, meegemaakt.
Ook hier van bijsmeren geen sprake.
Nadeel van squirt is dat je ketting wel kan gaan corroderen als het al even geleden is dat je gesquirt hebt, maar alleen na een regenrit.
Even schoonmaken/droogmaken is dan al voldoende.
Toch in dit jaargetijde natuurlijk meer onderhoud dan een riem.
* Adapt your skills to the trail and not the trail to your lack of skills*
-
- Extreme Biker
Vrijdag iets vroeger gestopt met werk en in donker geëindigd om regen van zaterdag voor te zijn.Goed 2 uur30 onderweg.
Fiets was vuil, niet gepoetst. Zondag 3 uur met weinig offroad(te nat na helse regen zaterdagnacht), ketting houdt nog altijd na 20uur. Geen roest. Droge week voorspeld: dus update na weekend.
In de echt gore prut houdt ze natuurlijk geen 20 uur.
Fiets was vuil, niet gepoetst. Zondag 3 uur met weinig offroad(te nat na helse regen zaterdagnacht), ketting houdt nog altijd na 20uur. Geen roest. Droge week voorspeld: dus update na weekend.
In de echt gore prut houdt ze natuurlijk geen 20 uur.
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+
Je hebt natuurlijk net zo veel soorten modder als regen.
Rij zelf nu een half jaar met hotwax van Silca, rij je met mooi weer rustig 200km mee, maar donderdag met een nieuwe ketting in de hotwax 25 km in super nat bos gereden waarbij je de hele tijd opspattend modderig water hebt, dat je broek en schoenen doorweekt zijn na 10 km, dan gaat het wel snel, zondag rit van 40 km, was toen minder nat.
Toen was het wel gedaan met de smering, maar dan komt het voordeel van hotwax past echt.
Fiets afspoelen, de garage in, smelt pot voor de wax aan, ketting er af, binnen omkleden, ketting een paar keer schoon schudden in bakje met kokend water, terug naar de garage, ketting even droog stoken met een verf föhn , in de pot, temperatuur terug naar 75 graden, boodschappen doen, ketting uit de pot halen.
Het schoonmaken en smeren kost dan nog geen 10 minuten en geen schoonmaak middelen.
Olie blijft misschien wat langer zitten maar is na de eerst 10 meter al vol met zand wat dan ook al diep in de ketting zit, krijg je er met veel moeite en schoonmaak middelen er misschien weer uit maar heeft dan wel de hele tijd diep in je ketting lopen schuren.
De hotwax zit in elke kier in je ketting, heeft geen last van water maar in combi met vuil schuurt het natuurlijk wel af maar de restanten blijven weerstand bieden en daarna spoel je het vuil er zo uit met kokend water.
Van dik niet opspattend modder heeft het natuurlijk veel minder last.
En dat je geen last hebt van die vieze zwarte smeerboel als je aan je ketting en tandwielen zit is echt erg fijn!
Rij zelf nu een half jaar met hotwax van Silca, rij je met mooi weer rustig 200km mee, maar donderdag met een nieuwe ketting in de hotwax 25 km in super nat bos gereden waarbij je de hele tijd opspattend modderig water hebt, dat je broek en schoenen doorweekt zijn na 10 km, dan gaat het wel snel, zondag rit van 40 km, was toen minder nat.
Toen was het wel gedaan met de smering, maar dan komt het voordeel van hotwax past echt.
Fiets afspoelen, de garage in, smelt pot voor de wax aan, ketting er af, binnen omkleden, ketting een paar keer schoon schudden in bakje met kokend water, terug naar de garage, ketting even droog stoken met een verf föhn , in de pot, temperatuur terug naar 75 graden, boodschappen doen, ketting uit de pot halen.
Het schoonmaken en smeren kost dan nog geen 10 minuten en geen schoonmaak middelen.
Olie blijft misschien wat langer zitten maar is na de eerst 10 meter al vol met zand wat dan ook al diep in de ketting zit, krijg je er met veel moeite en schoonmaak middelen er misschien weer uit maar heeft dan wel de hele tijd diep in je ketting lopen schuren.
De hotwax zit in elke kier in je ketting, heeft geen last van water maar in combi met vuil schuurt het natuurlijk wel af maar de restanten blijven weerstand bieden en daarna spoel je het vuil er zo uit met kokend water.
Van dik niet opspattend modder heeft het natuurlijk veel minder last.
En dat je geen last hebt van die vieze zwarte smeerboel als je aan je ketting en tandwielen zit is echt erg fijn!
-
- Extreme Biker
Inderdaad, ik herwax na 15u in de zomer en 10 uur in de winter als het nat is. Maar soms ben ik lui en dan rij ik langer. Je kunt in gunstige omstandigheden herwaxtijd verdubbelen. Maar dan slijt je ketting iets sneller.
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
- Contacteer:
Ik rij ook al een tijdje met silca hotwax en vind het echt top.
Merk wel dat als ik in de nattigheid rij en achteraf mn fiets was dat ik liever de ketting eraf haal, afspoel, en direct in de slowcooker gooi. Kost me nauwelijks moeite en voor de volgende rit weer een perfecte ketting.
Dit is dan wel als de fiets goed smerig is!
Afgelopen weekend dus zowel op zaterdag (mtb) en zondag (gravel) de ketting gehotwaxed
Ik wissel met 2 kettingen en heb een flinke garage waar alles altijd klaarstaat dus het proces is wat makkelijker dan als je in een klein houten schuurtje staat.
Merk wel dat als ik in de nattigheid rij en achteraf mn fiets was dat ik liever de ketting eraf haal, afspoel, en direct in de slowcooker gooi. Kost me nauwelijks moeite en voor de volgende rit weer een perfecte ketting.
Dit is dan wel als de fiets goed smerig is!
Afgelopen weekend dus zowel op zaterdag (mtb) en zondag (gravel) de ketting gehotwaxed
Ik wissel met 2 kettingen en heb een flinke garage waar alles altijd klaarstaat dus het proces is wat makkelijker dan als je in een klein houten schuurtje staat.
Canyon Lux Trail - Orbea OIZ M-PRO - Canyon Grail SLX - Canyon Grizl - Specialized Tarmac sl8 - Orbea Orca OMR