Het gebrek aan uitdaging op de vaste routes in Nederland.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je al twintig jaar ervaring hebt. Maar je doet het al twintig jaar verkeerd. Wat is die ervaring dan waard?

De meeste van deze zeer ervaren mannen willen dat echter niet erkennen en doen dan hun beklag op mtbroutes. Het is ronduit gevaarlijk, geen flow, extreem, alleen voor de zeer gevorderde MTBer (hoezo? jij was toch ervaren?), diverse hinderlijke opstakels op je weg die het tempo er wel erg vaak uithaalt. Is dat nu de bedoeling? (eh, ja! :bier: )
Based on a True Story
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

eRicW schreef: wo 4 december 2024, 12:28
cheeta schreef: di 3 december 2024, 22:32 "een ervaren mountainbiker"
De rekbaarheid van juist dit begrip is een deel van de essentie van Het Probleem. De meerderheid van de kids van forumleden hier hebben meer inzicht, anticiperend vermogen én skills dan het overgrote deel van de bikers dat zichzelf 'ervaren' vindt.

En dan nog. Een aantal van mijn lokale route's liggen er momenteel 'bar slecht' bij: overal kuilen en enge, gladde, uitstekende wortels die je van de 'ideale' lijn kunnen duwen. Feit dat alle 112 oproepen in de omliggende dorpen vooralsnog voor verkeersongelukken lijken te zijn geweest, ondanks de constante drukte in het bos (aangevuld met overwinterende wielrenners), is m.i. bewijs dat de slecht erbij liggende MTB route's niet echt gevaarlijker zijn dan dezelfde paden gladgestreken modus. Laat de trailcrews zeker ter voorkoming van extra erosie, schade en gezeur van derden onderhouden, maar het veiligheidsaspect lijkt toch wat overdreven.
Ik denk dat een heel groot deel van het onderhoud ook puur erosiewerend en onderhoud-voorkomend is, zeker op zandroutes. Een afdaling of klim op een zandroute kan in 1 weekend totaal naar de tandjes gereden worden waarna het nagenoeg onmogelijk is om hem te stabiliseren. Het gaat dan van kwaad tot erger;
-CXers en Gravelbikers met dunne banden trekken diepe sleuven(liever fatbikes in dit uitzonderlijke geval :D )
-bij hevige regenval spoelt het totaal uit en kan er zo maar een kuub zand wegspoelen
-men gaat er omheen rijden en voor je het weet is de route 6mtr(of erger) breed
-men gaat er op/af lopen wat nog meer belasting is voor de kwetsbare bodem

Als je hem goed stabiliseert met bijv. een Berenhek/vlonder ben je voorgoed van dit stuk af qua onderhoud.....met het veiliger maken van de route heeft dit helemaal niets te maken inderdaad.

dussssss©
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: ma 2 december 2024, 21:30 Dit soort trails willen we !! (Of ik dan)

https://m.youtube.com/watch?v=8J3q69Cgo2w
Dichtbij toch ook best te vinden :-q

https://www.facebook.com/reel/1275268073598791
Singletrack Sundays
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat is bij Drielandenpunt toch? Vroeger deze ook nog wel eens gereden.
Te lang niet meer geweest.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Of dat nu het beste voorbeeld dichterbij is? Een enkele te rollen hindernis met ruime/brede uitloop is toch wat anders dan wanneer je het op een smalle trail allemaal aan elkaar moet linken.

De eerste twee trails van het Schotse filmpje zagen er wel uit als iets waar je in het Aachenerwald makkelijk een equivalent van kunt vinden: niet bijzonder veel hoogtemeters, niet bijzonder steil, vrij breed., etc..
Gezien Aberfoyle ~1000km is vanaf Utrecht volgens Google, lijkt me overigens inderdaad dat je iets dichterbij moet kunnen vinden gezien je de gehele Ardenenn, Vogezen, Jura en een groot deel van de Alpen kunt beschouwen. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: wo 4 december 2024, 21:11 Dat is bij Drielandenpunt toch? Vroeger deze ook nog wel eens gereden.
Te lang niet meer geweest.
Nou bij Aken zelf.
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

cheeta schreef: wo 4 december 2024, 21:19 Of dat nu het beste voorbeeld dichterbij is? Een enkele te rollen hindernis met ruime/brede uitloop is toch wat anders dan wanneer je het op een smalle trail allemaal aan elkaar moet linken.
Hij is een stuk lastiger dan het er op de video uitziet. Zeker als je van boven kijkt. :winkie:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Mtb

cheeta schreef: wo 4 december 2024, 21:19 Of dat nu het beste voorbeeld dichterbij is? Een enkele te rollen hindernis met ruime/brede uitloop is toch wat anders dan wanneer je het op een smalle trail allemaal aan elkaar moet linken.

De eerste twee trails van het Schotse filmpje zagen er wel uit als iets waar je in het Aachenerwald makkelijk een equivalent van kunt vinden: niet bijzonder veel hoogtemeters, niet bijzonder steil, vrij breed., etc..
Gezien Aberfoyle ~1000km is vanaf Utrecht volgens Google, lijkt me overigens inderdaad dat je iets dichterbij moet kunnen vinden gezien je de gehele Ardenenn, Vogezen, Jura en een groot deel van de Alpen kunt beschouwen. :bier:

In Malmedy, LHR, Solingen Hagen enz.. zijn dit soort trails allemaal te vinden 8) :bier:
Mtb'n is plezier en lol maken.
Singletrack Sundays
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Zeker maar lang niet op de schaal zoals in Schotland. (Of Wales)
Maar we willen dit soort trails ook in Nederland niet perse in België;)
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: do 5 december 2024, 18:39 Zeker maar lang niet op de schaal zoals in Schotland. (Of Wales)
Ja maar dat landschap hebben we simpelweg niet.
Dennisvdb
Pro Biker
Pro Biker

MVMVML schreef: do 5 december 2024, 09:47
Hij is een stuk lastiger dan het er op de video uitziet. Zeker als je van boven kijkt. :winkie:
Klopt, een filmpje doet geen recht. Best hoog. Hij is zeker goed te doen, ook in de regen een makkie.
Ik vind die Mierenheuvel bij het spoor (in Preuswald) wel straffer dan deze.
Singletrack Sundays
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

MVMVML schreef: do 5 december 2024, 19:07
Singletrack Sundays schreef: do 5 december 2024, 18:39 Zeker maar lang niet op de schaal zoals in Schotland. (Of Wales)
Ja maar dat landschap hebben we simpelweg niet.
Niet 1:1 omdat we natuurlijk geen hoogte verschil hebben maar dit type natuurlijke trails zijn ook wel in Nederland te realiseren.
Ik denk dat vooral de basis is dat je een trail niet altijd zo ruim en overzichtelijk hoeft aan te leggen. Maak eens eens een korte haakse bocht direct na een snelle afdaling. Of een drop direct na een bocht (of andersom)
Oude hoge ginkel kwam een heeeel klein beetje in de buurt, smal/krappe bochten/wortels/kuilen/geulen etc
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Contacteer:

Om in herhaling te vallen, in Denemarken laten ze al een tijdje zien wat er allemaal mogelijk is in vergelijkbare gebieden.
Mogelijkheden is het probleem zeer zeker niet.

Een scherpe haakse bocht na een snelle afdaling wordt nergens als leuk ervaren, is een verspilling van energie en gaat veel onderhoud vergen.
European certified guide.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: do 5 december 2024, 23:40 Oude hoge ginkel kwam een heeeel klein beetje in de buurt, smal/krappe bochten/wortels/kuilen/geulen etc
Dat was inderdaad een trail die wel voldeed aan de wensen. Jammer dat die is opgeheven. :~
Based on a True Story
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

tiewrap schreef: do 5 december 2024, 23:51 Om in herhaling te vallen, in Denemarken laten ze al een tijdje zien wat er allemaal mogelijk is in vergelijkbare gebieden.
Mogelijkheden is het probleem zeer zeker niet.

Een scherpe haakse bocht na een snelle afdaling wordt nergens als leuk ervaren, is een verspilling van energie en gaat veel onderhoud vergen.
Denemarken heeft wel een heel andere bodem. Veel steen wat we hier niet hebben.

Het Dak van Denemarken heeft alles van blauw tot zwart. En ze zijn nog bezig uit te breiden met meer routes. Helaas heb ik de rode route daar niet kunnen rijden. De blauwe had wat rode en zwarte secties die erg leuk zijn. Zaten een paar jumps in waar je aan kon zien dat de locals/trail crew wel aardig kunnen fietsen. Ik kreeg het niet voor elkaar genoeg snelheid mee te nemen om een dubbel te halen. Heb me hardop verbaasd over hoe hard je de bochten daar voor moest durven nemen om die feature goed te rijden. Wat mij met name aansprak was dat features heel uitnodigend zijn aangelegd en heel mooi in de trails verwerkt. Je hoeft dus niet te zoeken en een beetje creatief lopen doen om uitdaging te vinden, wat hier weleens als oplossing wordt genoemd.

En ze zijn terecht zo trots op hun trails dat die een prominente plek krijgen in de toerisme-marketing. Vergelijk de foto’s op deze site even met onze Spaarnwoude atb-stockfoto-guy eerder in dit topic. https://www.visitdenmark.nl/denemarken/ ... gdk1095571
Plaats reactie