Propain Tyee CF5; revisie
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Met stuur
Volgende uitdaging dient zich aan. 2 pistons van de voorrem zitten volledig vast. Plompen er ook niet uit als de blokken er uit liggen. Die rij pistons stonden ook meer uit de caliper dan de andere 2. Die deden het remwerk. Op het oog, met de blokken er nog in, lijken de 4 pistons in de achterrem alle 4 te werken,
Nu besloten om de Propain tot de laatste schroef uit elkaar te halen. En dan hopen dat ik geen andere 'uitdagingen' meer ga tegen komen. Ik frees een beetje voor de lagers van de achterbrug, de vork en de demper. Ook gebaseerd op de corrosie die ik aantrof op het deel van de dropper welke in het frame steekt.
Dropper even gelaten, terug moed verzamelen.

Nu besloten om de Propain tot de laatste schroef uit elkaar te halen. En dan hopen dat ik geen andere 'uitdagingen' meer ga tegen komen. Ik frees een beetje voor de lagers van de achterbrug, de vork en de demper. Ook gebaseerd op de corrosie die ik aantrof op het deel van de dropper welke in het frame steekt.
Dropper even gelaten, terug moed verzamelen.

'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Snel vervangen door een paar Shimano's?
Deore vierzuiger remt al super. Enige reden om duurder te gaan kan zijn dat je een draaibare banjo aansluiting wilt.
Jammer van de tegenslagen, één voordeeltje: als je straks klaar bent weet je zeker dat alles top is
Succes met de klusjes!
Deore vierzuiger remt al super. Enige reden om duurder te gaan kan zijn dat je een draaibare banjo aansluiting wilt.
Jammer van de tegenslagen, één voordeeltje: als je straks klaar bent weet je zeker dat alles top is

Succes met de klusjes!
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
Dat, straks is het top. Kan nu het positieve er van in zienkermit schreef: ↑do 5 december 2024, 13:59 Snel vervangen door een paar Shimano's?
Jammer van de tegenslagen, één voordeeltje: als je straks klaar bent weet je zeker dat alles top is![]()
Succes met de klusjes!

Deore remt inderdaad prima, zitten op de Stereo. Moet ik dus de Code’s wegdoen, mwah ik ga eerst voor revisie. Hopelijk niet tegen beter weten in.
4 lagers moeten vervangen worden. In het voorwiel en van een link in de achterbrug.

Heel benieuwd hoe dit zich op het terrein gedraagt. Op naar de grenzen van de rijder

-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad v6, 5010 v5
De code remmen kan je schoonmaken met een beetje alcohol of dot fluid, met een wattenstaafje moet dat te doen zijn.
Dat een lager in het voorwiel nu al rot is vind ik wel slecht, ik heb die wielset slechts een paar maanden gebruikt.
De frame lagers komen er wel aan ja..
De Manitou is een interessante vork, ben benieuwd naar je bevindingen.
Dat een lager in het voorwiel nu al rot is vind ik wel slecht, ik heb die wielset slechts een paar maanden gebruikt.
De frame lagers komen er wel aan ja..
De Manitou is een interessante vork, ben benieuwd naar je bevindingen.
-
- Elite Mountainbiker
De lagers van de achterbrug zien er schoon uit. Dus daar slijten ze niet van. Er zit een groef in van de kleine beweging die het maakt.

Voor de revisie van de remmen. Onhandig dat Mantel geen passende remblokken heeft.
Voorwiel lagers had ik nog liggen, ooit eens de verkeerde maat besteld voor de Stereo wielen.
Update: vork zou een Helm worden, die stond al jaren op het lijstje. De verkoper adviseert een Mezzer. Dit in combinatie met de MOD (De verkoper had de Helm overigens ook in huis dus daar lag het niet aan
) .
Dasty trok het vuil zo van het frame, nu een avondje poetsen #lijnolie.

Voor de revisie van de remmen. Onhandig dat Mantel geen passende remblokken heeft.
Voorwiel lagers had ik nog liggen, ooit eens de verkeerde maat besteld voor de Stereo wielen.
Update: vork zou een Helm worden, die stond al jaren op het lijstje. De verkoper adviseert een Mezzer. Dit in combinatie met de MOD (De verkoper had de Helm overigens ook in huis dus daar lag het niet aan

Dasty trok het vuil zo van het frame, nu een avondje poetsen #lijnolie.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Zeker een verbeteringJurriaan schreef: ↑vr 6 december 2024, 12:12Dat, straks is het top. Kan nu het positieve er van in zienkermit schreef: ↑do 5 december 2024, 13:59 Snel vervangen door een paar Shimano's?
Jammer van de tegenslagen, één voordeeltje: als je straks klaar bent weet je zeker dat alles top is![]()
Succes met de klusjes!![]()
Deore remt inderdaad prima, zitten op de Stereo. Moet ik dus de Code’s wegdoen, mwah ik ga eerst voor revisie. Hopelijk niet tegen beter weten in.
4 lagers moeten vervangen worden. In het voorwiel en van een link in de achterbrug.
Heel benieuwd hoe dit zich op het terrein gedraagt. Op naar de grenzen van de rijder![]()

Tja, de rest herken ik van een elke MTB die ik heb overgenomen ... je wilt m als nieuw hebben

Lekker fietsen!
-
- Elite Mountainbiker
T.o.v. van wat

Overigens, de Lyrik blijft en mag het, na tuning, opnemen tegen de Mezzer

Ik ben op voorhand voor de Lyrik MST dus onpartijdig is het niet. Kijk wel echt uit naar de performance van de Mezzer en laat mij graag verrassen

Ja dit dus.
Komt goed

- Ook Peter
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Een Manitou is uit de doos fijner dan een RockShox Lyrik vind ik persoonlijk. Maar alles hangt af van voorkeuren sommige mensen knappen af op een soepele vering en willen juist veel tegendruk.Jurriaan schreef: ↑za 7 december 2024, 11:01T.o.v. van wat![]()
Overigens, de Lyrik blijft en mag het, na tuning, opnemen tegen de MezzerDe verliezer gaat verder in de Stereo.
Ik ben op voorhand voor de Lyrik MST dus onpartijdig is het niet. Kijk wel echt uit naar de performance van de Mezzer en laat mij graag verrassen![]()
Ben benieuwd naar het resultaat

Lekker fietsen!
-
- Elite Mountainbiker
Lyrisch uit de doos is niks bijzonders. Mag ‘hopen’ voor RockShox dat dat met de Charger 3 is opgelost. Feit dat daar al weer een 3.1 versie van is geeft te denken.
Bij MST kun je aangeven wat je wilt. En daar wordt dan op getuned.
Manitou doet al weer 5 jaar met de demper in de Mezzer, of in 1 keer goed geweest of er rijden geen kritische bikers mee
Mezzer stond op 160 dus die verlengt, is goed zelf te doen. In de IRT zitten standaard geen spacers dus uit de handleiding het standaard aantal spacers gemonteerd. Ik was nu toch bezig

Nieuwe lagers zijn er dinsdag. Dus dan frame weer in elkaar. Daarvoor voorrem fixen. Daarna dropper
Van het weekend biken?
Bij MST kun je aangeven wat je wilt. En daar wordt dan op getuned.
Manitou doet al weer 5 jaar met de demper in de Mezzer, of in 1 keer goed geweest of er rijden geen kritische bikers mee

Mezzer stond op 160 dus die verlengt, is goed zelf te doen. In de IRT zitten standaard geen spacers dus uit de handleiding het standaard aantal spacers gemonteerd. Ik was nu toch bezig

Nieuwe lagers zijn er dinsdag. Dus dan frame weer in elkaar. Daarvoor voorrem fixen. Daarna dropper

Van het weekend biken?
-
- Elite Mountainbiker
Het rolt weer 
Lagertjes van Lagerboer zitten er in
Dropper is een pain in the ass. Wat een volkomen onding. Kijk alleen al naar de lever, dus dat wordt een ZTTO.
Lucht vasthouden doet die ook nog niet, dus dat wordt een bak water. Bubbels is lek.
Voorrem, krijg ik nog niet uitgelijnd. Pistons aan de kant van de leiding zijn eerder bij deze schijf dan aan de andere kant. Achterrem is spot-on, dat was al zo
Mezzer, oelala, daar kun je op een rondje parkeerplaats weinig van zeggen maar dat wordt heel hard naar beneden rammen. En dus mijn skills niveau een deftig boost geven
. Zal de leeftijd wel zijn, 50 is het nieuwe 25 
Lagertjes van Lagerboer zitten er in

Dropper is een pain in the ass. Wat een volkomen onding. Kijk alleen al naar de lever, dus dat wordt een ZTTO.
Lucht vasthouden doet die ook nog niet, dus dat wordt een bak water. Bubbels is lek.
Voorrem, krijg ik nog niet uitgelijnd. Pistons aan de kant van de leiding zijn eerder bij deze schijf dan aan de andere kant. Achterrem is spot-on, dat was al zo

Mezzer, oelala, daar kun je op een rondje parkeerplaats weinig van zeggen maar dat wordt heel hard naar beneden rammen. En dus mijn skills niveau een deftig boost geven

Welkom in de wondere wereld van SRAM Codes; geweldige remmen, mits ze het doen....
Assymetrische pistons is echt een typisch ding voor deze remmen. Wat meestal wel helpt is de pistons aan de te ver uitstekende kant deels terugduwen, net wat verder dan de andere kant. Dan opnieuw centeren.
Ik heb ook gemerkt dat het helpt om na volledig terugduwen van de pistons, bijv. bij nieuwe blokken, heel rustig/langzaam te pompen tijdens het centreren ivp snel/hard. Dan komen ze ook symmetrischer naar buiten.
Pistons smeren met DOT, nieuwe seals, etc. hielp bij mij allemaal geen reedt. Een 'producteigenschap' noemen ze dat geloof ik....
Assymetrische pistons is echt een typisch ding voor deze remmen. Wat meestal wel helpt is de pistons aan de te ver uitstekende kant deels terugduwen, net wat verder dan de andere kant. Dan opnieuw centeren.
Ik heb ook gemerkt dat het helpt om na volledig terugduwen van de pistons, bijv. bij nieuwe blokken, heel rustig/langzaam te pompen tijdens het centreren ivp snel/hard. Dan komen ze ook symmetrischer naar buiten.
Pistons smeren met DOT, nieuwe seals, etc. hielp bij mij allemaal geen reedt. Een 'producteigenschap' noemen ze dat geloof ik....
-
- Elite Mountainbiker
Jammer dat het een bekend probleem is. Avid/ SRAM kon/ kan het dus nog steeds niet. Elixir was echt om te janken. Daarna Shimano en kijk er zelden naar om. Want het werkt gewoon.
Voordat ik de bleeding set kocht twijfelde ik al, bij twijfel niet doen is dus nog steeds waarheid.
Voordat ik de bleeding set kocht twijfelde ik al, bij twijfel niet doen is dus nog steeds waarheid.