Winterjack / bovenkleding, kan t nog beter?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

BikerBas2 schreef: wo 4 december 2024, 12:12 Die windstopper als 2de laag (zonder mouwen) werkt bij mij best oké. Maar ik heb wel t gevoel dat de 3de laag (als dat een gewoon jack is) weinig meer doet. .
Ik doe dit om 2 redenen, de eerste is dat ik altijd bij mijn achterzakken kan, de tweede is water/ modder/ regen.
Als je windstopper regen tegenhoudt druipt het naar onderen en trekt het in je zeem, waarmee deze sneller vol gezogen is met vocht en bovendien het stuk tussen je zeem en je shirt ijskoud kan worden.
Dat shirt houdt een bepaalde mate van vocht vast zonder dat het meteen de zeem/ rug intrekt, soort buffer zeg maar.

Daarlangs kan je ook, als je het te warm krijgt de rits van de windstopper een stuk open doen, de kraag naar binnen vouwen en je gewone jack weer dichtritsen, geen geflapper of extra wind die je vangt.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

windstopper vest zonder armen en met deels netrug en een dubbele rits(zowel naar boven als naar onder) vind ik het polyvalentst tot 5 graden. Windstopper altijd buitenste laag. Onder 5° langarmtrui met gelamineeerde windstopper voor en op de armen. Zweetdruk houdt het behalve bij gietende regen ook warm zonder te veel te zweten.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alles met een winddicht rugpand is voor mij te zweterig. Ondanks dat ik (op de mtb) altijd een rugzak om heb, ook dan merk ik duidelijk het verschil met een "stoffen" rugpand.

Er is zeker verschil in ademend vermogen tussen verschillende winddichte lagen. Goedkoopste bodywarmertje wat ik gehad heb had gewoon "regenpakken spul" als winddichte voorkant. Dat ademt totaal niet. En is zodoende echt niet vergelijkbaar met een kwaliteits windstopper van bijvoorbeeld Gore.

In het algemeen heb ik hele goede ervaringen met kleding van Gore, een enkele uitzondering daargelaten.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Alco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Ik denk ook inderdaad dat 3 lagen te misschien te veel is
Draag er zelf ook altijd maar 2, 1 goede base layer en 1 buiten naar gelang de temp en omstandigheden.
En ik denk dat je misschien zelf ook iets meer moet doen om je temperatuur stabiel te houden
Als je al voelt dat je het een beetje warm krijgt je rits open of je mouwen opstropen, al is het maar 5 centimeter het scheelt toch (bij mij althans)

Ik heb ook wel geleerd dat als je begint je het eigen ff 15 a 20min koud/fris moet hebben want daarna is je lichaam op temperatuur
Kijk niet naar mij, Ik doe maar wat

Mtb = happy place
Plaats reactie