Wederopstanding van de upside-down voorvork? Push industry

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker

Ironhorse Erik schreef: ma 25 november 2024, 22:58 Ik was geschokt
Dude, jij doet toch hooguit speed checks?

Ben heel benieuwd naar je ervaringen (hoewel ik waarschijnlijk eerst eens ga kijken of ik mijn 38 ingereden krijg.....).
"Idiocracy" was a documentary...
Ironhorse Erik
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Gestickertunede Merida's (Specialized Sworxen)

Maiden trip done.
Ben lang bezig geweest met de setup en wat blijft opvallen is dat deze vork zo uit de doos, eigenlijk geen stick friction kent.
Dat voel je overal op de trail. Die vork is altijd en overal aan het werk waarbij werking in plat gelegde fiets in de bocht echt eruit springt, resultaat: bakken met grip. Ik heb de laatste 2cm veerweg niet gebruikt dus zou nog wat ingaande demping weg kunnen nemen, aan de andere kant rijd ik graag "hoog". Van de flex voel je echt bar weinig tijdens het rijden, maar goed, Schoorl is nu niet echt representatief want waar rem je nu langer dan 2seconden.
Ik ben wel echt de korte hobbeltjes op gaan zoeken, randjes van vlonders, trap in Schoorl.
Alles wordt glad gestreken, grip op gladde troep lijkt hoog. Dit veranderd ook niet tijdens de rit, super consistent allemaal!
Eerste indruk dus echt super positief van de USD in het algemeen, de Flash in het bijzonder. Meerder mensen laten indrukken (stilstaand), zie eigenlijk overal het ongeloof dat hij zonder die stick friction met kracht gewoon 4cm of meer omlaag gaat!
* Adapt your skills to the trail and not the trail to your lack of skills*
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Klinkt als mijn Formula 35. Maar die is wel stijf :winkie:
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Weinig stiction zegt toch alleen iets over hoe makkelijk hij in beweging komt, niet over hoe makkelijk de vork door de travel beweegt? Als het makkelijk is om de vork een paar cm in te drukken zegt dat iets over de veercurve. Als je naar een grafiek van de veercurve kijkt is stiction dat knikje in de eerste paar millimeter, zoals in dit random voorbeeld dat ik van het internet heb geplukt. De vorm van die grafiek wordt verder vooral bepaald door tokens, voorspanning, negatieve veer, shim stack en wat ze dan ook hebben geconstrueerd om hem te laten werken zoals hij werkt. En dan in de context van een vork die je indrukt en laat terugveren, het effect van stiction op de small bump compliance buiten beschouwing gelaten. Vanzelfsprekend zijn die twee onlosmakelijk verbonden.

Afbeelding
Ironhorse Erik
Pro Biker
Pro Biker

Hi Oli4K,

Ik rijdt hier voornamelijk in NL, daar is small bump sensitivity/compliance is zeker king, helemaal op een zachte ondergrond.
Dat bevestigt je verhaal dus ook, mooi dat we het eens zijn :winkie: Op harde bodem (Sauerland, Porte du Soleil, Livigno e/o waar ik wel eens kom) zal het voordeel van een hele lage stick friction mogelijk veel minder zijn, eens.

Ik denk trouwens dat de vork ook goed werkt omdat de diameter van de bovenste poot -en dus de luchtveer ook- gigantisch is.
Er zit 1psi per kg lichaams gewicht in. In mijn geval 110psi. Ter vergelijk, mijn RXF36 kende toch wel145psi.
Dat verschil is procentueel erg veel en ik vermoed dat dit de performance van de vork ten goed komt, ook zonder de stick friction is wellicht de dynamische wrijving op de seals vermoedelijk kleiner door de algehele lagere druk in de poot.

Deze week komen de bushings voor de Hover Opt binnen, eens zien of die ook zo soepel is. Heb hem even geprobeerd met "zo goed als geschikte" bushing (maar dus niet perfect) en dat was echt net zo indrukwekkend als de eerste look and feel van de voorvork, oftewel soepel!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Denk dat er ook wel een duidelijk verschil zit tussen de vorige vork (Öhlins) en deze, wat concept en gevoel betreft.

De Öhlins heeft compressie demping op 1 staan om prestaties te verwezenlijken. High- en lowspeed. Waar Intend eigenlijk inzet op alleen highspeed en de progressiviteit van de luchtkamer. Dat laatste levert zeker meer comfort op. En waarschijnlijk ook meer tractie op zachte (zand, modder) bodem. Ben benieuwd naar je bevindingen in de zomer in het buitenland!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Pro Biker
Pro Biker

Lars TB schreef: di 3 december 2024, 22:34 Denk dat er ook wel een duidelijk verschil zit tussen de vorige vork (Öhlins) en deze, wat concept en gevoel betreft.

De Öhlins heeft compressie demping op 1 staan om prestaties te verwezenlijken. High- en lowspeed. Waar Intend eigenlijk inzet op alleen highspeed en de progressiviteit van de luchtkamer. Dat laatste levert zeker meer comfort op. En waarschijnlijk ook meer tractie op zachte (zand, modder) bodem. Ben benieuwd naar je bevindingen in de zomer in het buitenland!
Ik ga er inderdaad op terug komen Lars !
Plaats reactie