Duitsland, ontwikkelingsland op mtb route gebied, stand van zaken

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Roderbike
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Ik woon nu 2,5 jaar in Münster. Een stad met 310.000 inwoners en ook vele (race)fietsers. Er wordt hier door mountainbikers gefietst op een terrein waar de Bundeswehr traint. Dat wordt echter door het leggen van obstakels steeds meer onmogelijk gemaakt.

Dan heb je nog de Baumberge. Je kan daar aardig wat hoogtemeters verzamelen en er liggen een aantal mooie trails. In het weekend is het er echter meestal vol met wandelaars en die zijn over het algemeen niet echt fan van MTBers. Ditzelfde geldt eigenlijk voor Teutoburgerwald (20 minuten met de auto). Ik zou hier heel graag vaste routes zien zoals in mijn "Heimat" de Achterhoek. Daar zie ik toch wel dat het aanleggen van specifieke trails voor fietsers / ruiters / wandelaars goed werkt en veel potentiele conflicten wegnemen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Ik fiets nog wel is vaak bij Ibbenburen en tecklenburg, bad iburg, veel single tracks en veel downhill routes die enig sinds technische zijn. En zijn beste wel goed aangeven waar je mag fietsen of niet.
door de weeks kom je amper iemand tegen en in het weekends gewoon goed oppassen. Het blijft altijd gedeeld pad sommige stukken van de route.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Was zondag in Aken: topdag gehad. Heerlijk weer, leuke groep, lekker gereden, lag er perfect bij. En heel andere gereden dan toen ik er het laatst was. Die bij de TV toren zijn echt wel geinig trouwens op wat hogere snelheid. :-q
eRicW
Pro Biker
Pro Biker

Het is een. mooi gebied. Laatste keer was toch wel 1,5 jaar terug of zo. Hoe is het momenteel met de fun police, komen die nog surveilleren, boomstammen leggen, etc.? Of is het nu weer terug naar leven & laten leven?
"Idiocracy" was a documentary...
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

eRicW schreef: di 10 december 2024, 09:52 Het is een. mooi gebied. Laatste keer was toch wel 1,5 jaar terug of zo. Hoe is het momenteel met de fun police, komen die nog surveilleren, boomstammen leggen, etc.? Of is het nu weer terug naar leven & laten leven?
Lagen wel paar boomstammen op de grond/routes maar die waren te groot denk ik om door mensen zonder zwaar materieel te zijn neergelegd. Dus denk gewoon natuurlijk omgedonderd. En dat waren dan weer prima features om overheen te rijden. :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Ben wel benieuwd wat de stand van zaken is aangaande gereguleerde initiatieven. Bikepark Idarkopf is in ieder geval nog niet up en running. En Aken nog steeds 'gedoogd'.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Jurriaan schreef: di 10 december 2024, 11:36 Ben wel benieuwd wat de stand van zaken is aangaande gereguleerde initiatieven. Bikepark Idarkopf is in ieder geval nog niet up en running. En Aken nog steeds 'gedoogd'.
Idarkopf komt er niet. Geldkwestie. Maar zo'n bikepark zegt me weinig. Erbeskopfpark is bij wijze van spreken aan onze achterdeur. Ik doe de erbeskopfklim dikwijls maar via wandelpaden(traumschleifen), niet bikepark. De Duitsers onderhouden hun bewegwijzerde wandelpaden zeer goed(maaien, winteromleidingen, boomstamschijven. Voor wandelaars een track dwars door de bossen uitkappen dat gaat vlot. Voor mtb'ers moeilijk. Maar in Rheinland Pfalz gedoogbeleid op wandelpaden.
Laatst gewijzigd door LongPete op di 10 december 2024, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 10 december 2024, 11:36 Ben wel benieuwd wat de stand van zaken is aangaande gereguleerde initiatieven. Bikepark Idarkopf is in ieder geval nog niet up en running. En Aken nog steeds 'gedoogd'.
Hoe zit het met Hurtgenwald eigenlijk? Is het bikepark nu legaal en de omringende trails niet?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

LongPete schreef: di 10 december 2024, 12:02
Idarkopf komt er niet. Geldkwestie. Maar zo'n bikepark zegt me weinig. Erbeskopfpark is bij wijze van spreken aan onze achterdeur. Ik doe de erbeskopfklim dikwijls maar via wandelpaden(traumschleifen), niet bikepark. De Duitsers onderhouden hun bewegwijzerde wandelpaden zeer goed(maaien, winteromleidingen, boomstamschijven. Voor wandelaars een track dwars door de bossen uitkappen dat gaat vlot. Voor mtb'ers moeilijk. Maar in Rheinland Pfalz gedoogbeleid op wandelpaden.
Geld vanuit het bikepark of vanuit de overheid?

Zover mijn kennis reikt is enkel het bikepark, Geländefahrrad Aachen e.V legaal* en de rest illegaal.
*Voor het bikepark moet je of lid zijn of een dagkaart kopen.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Jurriaan schreef: di 10 december 2024, 15:41 Geld vanuit het bikepark of vanuit de overheid?
Gemeinde. Oorspronkelijk plan met herstel liften kwam ook veel te duur uit. En bikeparkopzetter ziet het ook niet meer zitten.
Maar veel singletyracks in buurt Idarkopf. En veel lange afstandwandelpaden die je voor heen en terug kunt combineren passeren er. 95% offroad easy peasy.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Code: Selecteer alles

[quote]Hoe zit het met Hurtgenwald eigenlijk? Is het bikepark nu legaal en de omringende trails niet[/quote]
exact.
Plaats reactie