Afschrijving op MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Wat schrijf je nu procentueel per jaar af op je MTB?
Ik weet niet of daar ooit onderzoek naar is gedaan, maar bij auto`s schrijf je in een slordige 3 jaar tijd 50% van de aanschafwaarde af.

Ligt dit bij MTB`s ook ongeveer gelijk? Bijv. je fiets is bij aanschaf 3000 euro waard, na 1 jaar ongeveer 2300, na 2 jaar nog maar 1850 en na 3 jaar 1500?
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Ligt eraan, of je hem wel of niet bij S-TEC gehaald hebt...
Dr Paaj

En wat voor merk het is
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Hoe jij hem onderhoud!


Belastingtechnisch!
http://www.beeldrijk.org/cat/fiets%20&% ... fschrijven
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik had wel iets meer informatie verwacht. Neem aan dat er niet iedereen hier aan zijn eerste fiets bezig is....
Baho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp

Misschien wil iedereen wel helemaal niet weten wat ie afschrijft. Ik denk dat ik accuut zo stoppen met mijn hobby ...
Some stop to smell the roses, while others prefer to see them only as red streaks that line the sprint to the finish.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

themaniac schreef:Ik had wel iets meer informatie verwacht. Neem aan dat er niet iedereen hier aan zijn eerste fiets bezig is....
Nee, dat denk ik ook niet. Maar een deel van het goede antwoord werd hierboven al gegeven door meerdere mensen:

- welk merk/type/afmontage, kortom, welke fiets
- wat heb je ervoor betaald (inclusief tussentijdse upgrades)
- hoe heb je hem onderhouden
- hoe modern is de fiets t.o.v. vergelijkbare huidige fietsen
- hoe verkoop je hem: inruil (en waar ruil je hem dan op in), verkoop aan een handelaar of particuliere verkoop
- hoe goed ben je in onderhandelen

Kortom: zoveel factoren dat een eenvoudig gemiddelde niet volstaat.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

De richtlijn dat je het eerste jaar het meest afschrijft klopt in ieder geval. Heb ooit overwogen om mn giant na alle problemen al snel te verkopen, maar dat kostte me 350 euro op 500 km. Dat was bij Rings, waar de verkoper eerlijk vertelde dat het niet veel uitmaakte of je die fiets nu 2 maanden of 1 jaar hebt. Het gaat de LBS er ook om dat hij die fiets weer door kan verkopen, want een bijna nieuwe fiets is vaak niet aantrekkelijk te verkopen, omdat een nieuwe fiets (zelfde type) niet veel duurder is en mensen vaak nieuw boven 2ehands verkiezen in dat geval.

Maar na dat jaar, hoe verloopt de waarde afschrijving dan? De top is er vanaf. Wij bikers onderhouden ons materiaal zo goed mogelijk (mag ik aannemen).
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

themaniac schreef:De richtlijn dat je het eerste jaar het meest afschrijft klopt in ieder geval. Heb ooit overwogen om mn giant na alle problemen al snel te verkopen, maar dat kostte me 350 euro op 500 km. Dat was bij Rings, waar de verkoper eerlijk vertelde dat het niet veel uitmaakte of je die fiets nu 2 maanden of 1 jaar hebt. Het gaat de LBS er ook om dat hij die fiets weer door kan verkopen, want een bijna nieuwe fiets is vaak niet aantrekkelijk te verkopen, omdat een nieuwe fiets (zelfde type) niet veel duurder is en mensen vaak nieuw boven 2ehands verkiezen in dat geval.

Maar na dat jaar, hoe verloopt de waarde afschrijving dan? De top is er vanaf. Wij bikers onderhouden ons materiaal zo goed mogelijk (mag ik aannemen).
In ieder geval zijn de meeste fietsen van 5 jaar oud met een redelijk goeie afmontage nu nog maar een paar honderd euro waard, het gaat dus best hard denk ik.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

themaniac schreef:De richtlijn dat je het eerste jaar het meest afschrijft klopt in ieder geval. Heb ooit overwogen om mn giant na alle problemen al snel te verkopen, maar dat kostte me 350 euro op 500 km. Dat was bij Rings, waar de verkoper eerlijk vertelde dat het niet veel uitmaakte of je die fiets nu 2 maanden of 1 jaar hebt. Het gaat de LBS er ook om dat hij die fiets weer door kan verkopen, want een bijna nieuwe fiets is vaak niet aantrekkelijk te verkopen, omdat een nieuwe fiets (zelfde type) niet veel duurder is en mensen vaak nieuw boven 2ehands verkiezen in dat geval.

Maar na dat jaar, hoe verloopt de waarde afschrijving dan? De top is er vanaf. Wij bikers onderhouden ons materiaal zo goed mogelijk (mag ik aannemen).
Als je over afschrijving gaat praten in combinatie met mountainbiken, dan heb je het volgens mij niet begrepen in het leven... :-{
Ga lekker fietsen zodat je niet hoeft na te denken over al je andere afschrijvingen (auto, huis, PC, ...). Hobby is hobby en dat kost altijd geld (dat heet emotioneel aankopen) en je krijgt er energie van. Afschrijving van je fiets..... BAH!
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

bij ons is het (mits de bike in goede staat is) 30% na 1 jaar.
dit is gewoon een richt lijn.
ligt er ook aan wat je er voor terug koopt
Ook willen de grotere zaken wel eens wat meer terug geven voor je oude karretje omdat die het zich gewoon kunnen permiteren.
Ride First Work Later!!
Plaats reactie