langere voorvork op cannondale

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
easterman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 1 februari 2005, 14:52

Hallo,

Ten gevolge van een ongelukje enige jaren geleden heb ik een vastzittende elleboog. Gevolg is dat op een normale fiets het stuur voor mij te ver naar voren zit en te laag.

Met een kortere head set en een iets ander stuur los je dat deels op. Ik wilde echter ook het stuur wat hoger hebben door een iets langere vork te nemen en die met opvulringen 1 cm hoger te brengen.
Het blijkt dat cannondale dit sterk afraadt en een Zoom Heads-up voorstelt omdat dit een veel sterkere constructie zou zijn.

Ik betwijfel dit echter omdat hierbij een los stuk bovenop de vork wordt gezet. Heeft iemand een idee waarom cannondale de langere vork met opvulstukjes afraadt.

Overigens, het gaat hier over een F400 met een niet cannondale vork dus.

Ik ben benieuwd.
Speedy1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 22:07
Mijn mountainbike: ene die serieus oud en verroest : type aldi bike

...
Laatst gewijzigd door Speedy1 op vr 6 juli 2012, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
biking from '87

mijn bike:ene die serieus oud en verroest : type aldi bike
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Naast een wat luier stuurgedrag veroorzaken langere vorken ook meer stress op je stuurbuis. Vooral de lichtere race frame's zijn hier niet op berekend en vervalt je garantie.

Hoeveel cm wil je in totaal omhoog ten opzichte van nu?
easterman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 1 februari 2005, 14:52

Ik wil het stuur zo ongeveer 1 a 1.5 cm omhoog brengen.

De problemen van luier stuur gedrag etc lijken me met een zoom's head-up echter veel meer op te treden, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit een steviger constructie is.

Ik het metaal van de stuurbuis zo zwak dat dit problemen oplevert ? En waarom zou dit bij een extensie unit niet het geval zijn ?
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Afbeelding

Misschien dat dit plaatje de stress wat beter illustreert. Hoe langer je vork, des meer hefboomwerking, des te meer stress op je stuurbuis (lasnaden). Dat heb je niet als je de bovenkant verlengd.

En wat betreft lui sturen; je stuurhoek wordt lui, niet alleen je zitpositie. Denk aan Orange County Choppers of race motoren. Wat gaat makkelijker de bocht om?
easterman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 1 februari 2005, 14:52

Dat je met langere poten op de vork meer stress op de vork legt lijkt mij te kloppen, ook bij de stuurbuis zal dat wel zo zijn. Maar of je door er een extensie op te zetten dat nu beter maakt lijkt me sterk.

Maar als ik het goed begrijp zie je het probleem ook niet zo ?
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Je hebt over een langere vorkbuis, niet een vork met meer veerweg. Mijn fout :oops: .
Ik zie zelf ook niet zozeer het verschil tussen het opzetstuk of een langere vorkbuis eigenlijk. Van wie heb je de info, je fietsenmaker of cannondale zelf?
easterman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 1 februari 2005, 14:52

De fietsenmaker, die mijn voorstel redelijk enthousiast ontving. Maar cannondale wilde er zelf echt niet aan.

Het gekke is overigens dat ik hier nog een cannondale heb waar hetzelfde truukje is op uitgevoerd.
Dat zo'n opgeschroefd stukje verlenging beter zou zijn vind ik moeilijk te accepteren. Zou overigens een manitou slicer vork zijn.
Plaats reactie