Succes!
Vergeet niet te eten tijdens het fietsen. Dat voorkomt vreetbuien na afloop..
Zelf gebruik ik de eatmyride app en zie daar interessante dingen in. (bv vandaag 283 gr KH en 88 gr vet verbruikt). Daar zijn wel de nodige vermogensmeters voor nodig, maar voor materiaalnerds is dat niet altijd een probleem.
Van 100kg naar <80kg voor meer conditie en beter klimmen
Succes Mark. Ikzelf ben nu ongeveer 7 maanden geleden begonnen met alles wat minder
. En ben nu van 80 kg naar 74 kg gegaan. Ik heb eigenlijk weinig aangepast aan het soort eten behalve dat ik geen vleeswaren en varkensvlees meer eet. Verder vooral minder suiker en drink overdag enkel water. Ben ook wat meer gaan fietsen maar niet echt met een speciale training. Ik val nog steeds heel langzaam maar gestaag af en ik hoop eerdaags mijn streefgewicht van 72kg te halen
.
Mijn advies doe het rustig aan dan is het goed vol te houden

Mijn advies doe het rustig aan dan is het goed vol te houden

Mtb'n is plezier en lol maken.
-
- Elite Mountainbiker
Ik heb besloten om minder vlees te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt vlees nog tot mij te nemen. Ik merkte daarna een positieve verandering met mijn darmen toen ook stopte met varkensvlees te eten.Peelrijder schreef: ↑wo 17 juli 2024, 22:25 Wat is de reden achter geen vleeswaren en varkensvlees meer?
Als het echt niet anders is eet ik het nog wel,maar de dag erna merk ik het gelijk dus liever niet meer.
Als vervanger ben ik meer vis gaan eten.
Mtb'n is plezier en lol maken.
-
- Elite Mountainbiker
- MarkMeisner
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Dank voor de tips! Suiker probeer ik nu ook zo veel mogelijk te vermijden. Sausjes moet ik ook laten staan, maar wij eten gelukkig niet veel gerechten waar die bij kunnen. Worstenbroodjes en gebak is wel een dingetje ja, maar jij fiets tot wel voldoende om dat te rechtvaardigen? Nadeel is natuurlijk wel de hoeveelheid suikers die erin zitten.Peelrijder schreef: ↑wo 17 juli 2024, 17:39 We hebben ongeveer hetzelfde uitgangspunt als ik 6 jaar geleden had.
Ik ben daar wel iets fanatieker in geweest dan de meesten, maar laat me je verzekeren dat je doel echt wel realistisch en haalbaar is.
Ik zit momenteel op 78,5kg, 1m70.
Vermogens weet ik niet zo, die gegevens zijn ruim 2 jaar oud, maar ik gok dat ik ergens rond de 400-420Wmax en 4,1-4,3W/kg zit.
Lange duur zijn de saaiste maar ook de meest effectieve ritjes voor de vetverbranding, maar ook daar zitten grenzen aan.
Ik eet zo min mogelijk suiker en probeer alles waar 'toegevoegde' opstaat te laten staan.
Ik drink sowieso geen alcohol en pak geen sausjes bij het eten, maar ook de worstenbroodjes en gebak moet ik watertandend laten passeren.
Leuk? Nee
Lekker? Mwah
Effectief? Ja!
Dat is trouwens ook wel verneukeratief zeg, hoeveel suiker (en/of andere benamingen voor suiker) er in bewerkt voedsel zit. Daar schrik ik echt van soms

Egenlijk wel gek dat wij maar 50-70max/watt verschillen, maar jouw conditie ligt vele malen hoger. Ik dacht dat wattage ook een uitgangspunt was voor uithoudingsvermogen, maar dat is klaarblijkelijk niet zo. Weer wat geleerd

Gister kwam mijn trainer ook met MFP. Ik zal daar ook eens naar kijken. 'Nadeel' van Vytal wat ik nu gebruik is dat hij geen rekening houdt met fietsen. Nu hou ik dat zelf wel bij, maar met een max van 2200 kcal op een dag en dan ook nog eens 1000kcal verbranden met fietsen zorgt ervoor dat ik wel heel veel kcal mis op een dag. Een keertje is niet erg, maar dit moet niet structureel aangezien ik dan ook spiermassa ga verliezen en dat wil ik niet.
Voor de korte <90-120 min neem ik tot op heden geen eten mee tijdens de lokale ritten, Langer dan dat of verder van huis neem ik wel eten mee inderdaad. Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat ook helpt tegen vreetbuien. Nu moet ik zeggen dat ik daar ook niet heel veel las van heb gelukkig. Ik eet meer teveel tijdens suffe dagen tijdens scherm staren en vervelen.Pinonoir schreef: ↑wo 17 juli 2024, 21:12 Succes!
Vergeet niet te eten tijdens het fietsen. Dat voorkomt vreetbuien na afloop..
Zelf gebruik ik de eatmyride app en zie daar interessante dingen in. (bv vandaag 283 gr KH en 88 gr vet verbruikt). Daar zijn wel de nodige vermogensmeters voor nodig, maar voor materiaalnerds is dat niet altijd een probleem.
Mooie cijfers, goed bezig!! Rustig aan is inderdaad wel wat moet gebeuren. Teveel in een korte tijd afvallen is leuk voor de weegschaal, maar niet aanpassen van mijn eetpatroon daarna zorgt ervoor dat het er dan weer dubbel zo hard aankomtSabai schreef: ↑wo 17 juli 2024, 21:48 Succes Mark. Ikzelf ben nu ongeveer 7 maanden geleden begonnen met alles wat minder. En ben nu van 80 kg naar 74 kg gegaan. Ik heb eigenlijk weinig aangepast aan het soort eten behalve dat ik geen vleeswaren en varkensvlees meer eet. Verder vooral minder suiker en drink overdag enkel water. Ben ook wat meer gaan fietsen maar niet echt met een speciale training. Ik val nog steeds heel langzaam maar gestaag af en ik hoop eerdaags mijn streefgewicht van 72kg te halen
.
Mijn advies doe het rustig aan dan is het goed vol te houden![]()

-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Canyon - Neuron
Dat ligt niet alleen aan het niet meer eten van vlees, maar is de hele verandering van je eetpatroon die dat teweeg brengt. Je bent namelijk waarschijnlijk (een aanname die ik wel durf te maken) ook meer groenten gaan eten en dat bevat meer vezels welke goed zijn voor je darmen.Sabai schreef: ↑do 18 juli 2024, 05:56
Ik heb besloten om minder vlees te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt vlees nog tot mij te nemen. Ik merkte daarna een positieve verandering met mijn darmen toen ook stopte met varkensvlees te eten.
Als het echt niet anders is eet ik het nog wel,maar de dag erna merk ik het gelijk dus liever niet meer.
Als vervanger ben ik meer vis gaan eten.
Vergis je er ook niet in, wat het minderen van de suiker inname met je doet, suiker is echt heel ongezond. Ook het vooral water drinken is een positieve ontwikkeling.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het stoppen met vlees eten een slecht idee is hoor. Als je maar wel goed oplet dat je dan op andere manier alle voedingsstoffen binnen krijgt, want in vlees zitten er een aantal essentiële.
Wij zijn de afgelopen jaren wel minder vlees gaan eten en eten dan ook meer kip ipv rund en varken (varken bijna niet) en meer groenten in de gerechten dan wat volgens het recept zou horen. Daarnaast ook beperkt suikers, veel water en veel bewegen. Geen hele extreme dingen dus, maar wel redelijk bewust zijn van. Weinig ziekte bij ons thuis en kinderen die zeer mooi op gewicht blijven (zeker als je dat met een hoop leeftijdsgenootjes vergelijkt....)
Met vriendelijke groet,
Joris
Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Joris
Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
- Meegs
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof
Je kan wandelingen best intensief maken, zie ook mijn verslag van twee weken in de VogezenMarkMeisner schreef: ↑di 16 juli 2024, 22:08 Nee, zal wel wat wandelen worden maar niet zo intensief als 1.5 uur op de fiets zitten. Maar ik heb een fancy spreadsheet in elkaar gezet (morgen even finetunen) en dan kan ik het allemaal nog beter monitoren. Dan zal ik hem ook wel even delen als hij verder gevuld is.

Maar wel goed en gestructureerd bezig zo. Succes ermee

-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Wat ik mis om alles een beetje te kunnen plaatsen is je leeftijd?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- MarkMeisner
- Elite Mountainbiker
Haha, dat gaat wel erg ver en zo ver krijg ik de rest van de familie niet mee

Goeie! Heb ik even toegevoegd aan de OP. Ik ben 41
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Spectral 29
leuke thread, met herkenbare uitdagingen. Qua specs lijken we wel op elkaar, hoewel mijn gewicht iets lager ligt. Ik worstel eigenlijk vooral met de laatste +/- 5kg om een gezond gewicht te hebben.
Wat was je reden voor de test? Als in: waarom ben je niet aan de slag gegaan, wat maakte de test daar voor verschil in?
Mij wordt een test overal afgeraden, omdat het best prijzig is en (volgens bijv huisarts, fysio en lifestyle coach op werk) vooral is voor mensen die echt naar de top willen, en op topniveau willen gaan presteren. Je zal al heel veel vebetering in je uithoudingsvermogen en hartslag zien als je gezonder gaat leven, afvalt, en iets gerichter gaat trainen (en of je omslagpunt dan 140 of 150 is, maakt dan als het goed is niet per se veel verschil?).
Wat was je reden voor de test? Als in: waarom ben je niet aan de slag gegaan, wat maakte de test daar voor verschil in?
Mij wordt een test overal afgeraden, omdat het best prijzig is en (volgens bijv huisarts, fysio en lifestyle coach op werk) vooral is voor mensen die echt naar de top willen, en op topniveau willen gaan presteren. Je zal al heel veel vebetering in je uithoudingsvermogen en hartslag zien als je gezonder gaat leven, afvalt, en iets gerichter gaat trainen (en of je omslagpunt dan 140 of 150 is, maakt dan als het goed is niet per se veel verschil?).
- MarkMeisner
- Elite Mountainbiker
Reden: eigenlijk vanuit het andere topic (zie OP). Hartslagwaardes waren tot op heden altijd een aanname en op veel plekken lees je ook dat een aanname geen exacte (of bijna exacte) waarde kan zijn. Als ik ergens 20 slagen vanaf zit kan ik of niet optimaal of juist verkeerd trainen. Mijn vriendin heeft haar omslagpunt bij 123, ik pas bij 140. Daarmee kan ik dus harde (en leuker) fietsen, terwijl zij op dit moment op een lager tempo moet rijden om aan haar duurtraining te werken.BramVice schreef: ↑do 18 juli 2024, 12:24 leuke thread, met herkenbare uitdagingen. Qua specs lijken we wel op elkaar, hoewel mijn gewicht iets lager ligt. Ik worstel eigenlijk vooral met de laatste +/- 5kg om een gezond gewicht te hebben.
"Best prijzig" vind ik een vreemd iets. Ik was nu 265 euro kwijt en dat staat in het niets met wat mensen uitgeven aan hun hobby. Een setje banden, remblokjes, wielsets, etc allemaal prijzige items, maar als je gericht wilt trainen is het weten van je hartslagzones (in mijn ogen) erg nuttig. Uiteraard moeten de mensen zelf beslissen of iets duur of betaalbaar is. De kans is ook dat je zorgverzekering een deel dekt, maar enkel bij de duurdere pakketten. Mijn vriendin heeft een flink uitgebreid pakket en die krijgt 250 euro vergoed.
Heel misschien dat jij die 5kg eraf krijgt na zo'n test en meer inzicht hebt op je trainingszones, maar dat is een aanname en kom je pas achter na zo'n test. Op zich kun je ook enkel de Inspanningstest inclusief ademgasanalyse, VO2max meting en omslagpuntberekening doen. Die is bij Sportmedx 195 euro.
Andere reden is dat ik cijfers als feiten zie en daar vanuit kan gaan. Als ik vandaag 95 weeg en volgende week 93kg, dan weet ik dat ik lichter ben. Als ik mij vandaag lichter voel dan vorige week , dan is dat een gevoel en die kan er makkelijk naast zitten. Doe mij maar meetbare cijfers, maar dan moet ik wel eerst een nul-meting hebben.
Ja en nee. Als ik op 120 hf rij dan train je minder optimaal dan nu mijn huidige 140. Als ik op 150 zou rijden zit ik er weer boven en dat is ook niet optimaal. Het ligt er uiteraard aan hoe serieus je het wilt nemen en met deze test hoop/probeer/wil ik het serieuzer aanpakken.Je zal al heel veel verbetering in je uithoudingsvermogen en hartslag zien als je gezonder gaat leven, afvalt, en iets gerichter gaat trainen (en of je omslagpunt dan 140 of 150 is, maakt dan als het goed is niet per se veel verschil?).
Gezonder leven is zeker mogelijk zonder deze medische keuring, maar wil graag weten waar ik start en waar ik eindig. Aan gevoel heb ik niets, dat verschilt per dag. Ik heb wel veel aan harde cijfers en die krijg je na zo'n test. Nu is het een kwestie van aan de slag gaan, aan de kcal-cijfers houden en kijken wat de weegschaal aan cijfers geeft.
*nb: ik weet dat je hartslag per dag kan verschillen zoals niet voldoende herstelt, ziek, weinig geslapen etc. HF kan altijd iets afwijken.
-
- Elite Mountainbiker
Die wattages zijn een gok, die kunnen goed stukken hoger liggen.MarkMeisner schreef: ↑do 18 juli 2024, 10:47 Dank voor de tips! Suiker probeer ik nu ook zo veel mogelijk te vermijden. Sausjes moet ik ook laten staan, maar wij eten gelukkig niet veel gerechten waar die bij kunnen. Worstenbroodjes en gebak is wel een dingetje ja, maar jij fiets tot wel voldoende om dat te rechtvaardigen? Nadeel is natuurlijk wel de hoeveelheid suikers die erin zitten.
Dat is trouwens ook wel verneukeratief zeg, hoeveel suiker (en/of andere benamingen voor suiker) er in bewerkt voedsel zit. Daar schrik ik echt van soms![]()
Egenlijk wel gek dat wij maar 50-70max/watt verschillen, maar jouw conditie ligt vele malen hoger. Ik dacht dat wattage ook een uitgangspunt was voor uithoudingsvermogen, maar dat is klaarblijkelijk niet zo. Weer wat geleerdEnig idee wat jouw VO2/max is?
Ik maak daar niets meer van aanhankelijk en doe die testen ook niet meet en heb er ook geen noodzaak aan om die te doen.
Laatste was een lactaattest voor mijn zones en daar doe je geen vermogens bij meten.
Mijn VO2max was in december 2021 4,9 l/min (conditiegetal 62,42 ml/min/kg).
Dat is amateurniveau (60-65) boven de 65 zitten de knechten/ semi-profs en boven de 75 zitten de kopmannen/ profs.
Vermogen is geen uitgangspunt voor duurvermogen.
Een baanrenner kan bijvoorbeeld (ik zeg maar iet) 2 minuten 1800W rijden, maar dat is het dan ook.
De meesten met een FTP test kunnen het gemeten vermogen 1 uur rijden, ik kan dat vermogen 6 uur of langer rijden.
- MarkMeisner
- Elite Mountainbiker
Helder, dank voor de toelichting. 62 is serieus wel veel, mooi werk! (ook hard voor gewerkt uiteraard om dat te halen/behouden).
Onzin. Dan is je FTP niet goed gemeten.Peelrijder schreef: ↑do 18 juli 2024, 13:56
De meesten met een FTP test kunnen het gemeten vermogen 1 uur rijden, ik kan dat vermogen 6 uur of langer rijden.