slicks voor op 29 MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
BartDT
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Voor woon-werkverplaatsingen had ik van een vriend Schwalbe Super Moto banden gekregen. Deze zijn 62 mm breed en het verschil met mijn racefiets is toch enorm groot, zeker bij hogere snelheden. Daarom ben ik op zoek naar een dunnere en snellere variant. Mijn oog viel op volgende banden:

- Schwalbe Kojak
- Vittoria Roadster
- Michelin Wildrun'R

Iemand ervaring met deze? Of andere die geschikt zijn?
Freekenstein
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Karate Monkey | Fog Cutter | Crux

Je kan ook een brede raceband nemen, die Michelin die je noemt is 35mm breed, dat is een maat die nog wel redelijk verkrijgbaar is. (Heb zelf de Pirelli Cinturato Velo als band voor woon-werk, en die ligt op een MTB velg zonder probleem)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, ervaring met de Kojak (en ook met Supermoto's trouwens).

Dat is een behoorlijk snel bandje, relatief licht voor de breedte. Ik had ze in 26" en 2.0 breed. Nu vallen ze wel smal, de Kojak in 2.0 was beduidend smaller dan de Schwalbe Big Apple in dezelfde breedtemaat (de BA was eigenlijk een Supermoto in behoorlijk zware draaduitvoering, lomp maar goed lekbestendig).

Als het vooral voor woon-werk is zou ik de lekbestendigheid ook belangrijk vinden, belangrijker eigenlijk dan een zo snel mogelijke band. Ik vond de Supermoto's ook best goed rollen (bij snelheden tegen de 30km/h).

Ik heb nu Conti Contact Speed banden in gebruik, 40mm breed in draadversie (ze zijn er ook als vouw). Die lijken me heel goed voor woon-werkverkeer. Rollen prima en maken een zeer stevige indruk.
Daarnaast Maxxis Velocita's in dezelfde maat, dat zijn veel lichtere vouwbanden. Daardoor voelen ze wat sneller, maar waarschijnlijk leveren ze wat in op lekbestendigheid in vergelijking met de Contact Speed. Ik denk dat ze wel een beetje vergelijkbaar zijn met de Kojak.

Een zware band voelt natuurlijk wat langzamer bij optrekken, maar als je eenmaal op snelheid bent is dat gewicht niet meer zo belangrijk. Als ze maar goed rollen :)
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Freekenstein schreef: ma 15 juli 2024, 13:16 Je kan ook een brede raceband nemen, die Michelin die je noemt is 35mm breed, dat is een maat die nog wel redelijk verkrijgbaar is. (Heb zelf de Pirelli Cinturato Velo als band voor woon-werk, en die ligt op een MTB velg zonder probleem)
Dat lijkt me een beter idee, de drie die de TS noemt lopen zwaarder dan een raceking op de weg.
Profiel zegt niet alles.

Ik vind in de winter een beetje profiel ook wel lekker in de troep, dan heb je echt meer grip.
Persoonlijk zou ik er een smalle raceking opgooien. Scheelt amper.

Ik heb eens 40 ritten vergeleken, racefiets en MTB op de weg met racingralphs. Scheelde slechts 8% snelheid rond de 30KM/h en daar zit de hele MTB ook nog bij.
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

8% is inderdaad te overzien maar toch ruim 2 km/u verschil… als je alleen rijd niet echt relevant (vind ik dan) maar als je met iemand anders fietst op een racefiets moet je toch echt flink meer aan de bak.

Ik heb ook slicks overwogen voor de wegkilometers maar toch maar bedacht dat mijn hoofddoel was om te trainen. Dus dan maar wat harder trappen en geen gedoe met wissel van wielsets :winkie:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja als ik met een groepje racers aanhaak moet je wel aan de bak. het is toch een watt of 30 a 40.
In de groep gaat dat wel maar vooral wind mee wordt de weerstand wel hoog.

Voordeel van "normale" MTB banden is dat je bij slecht weer gewoon meer grip hebt en het wat voorspelbaarder is.
In de winter is dat wel heel fijn.

Je kan ook een gravelband overwegen een Pirelli gravel H is wel een mooi bandje bv
BartDT
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Allereerst bedankt voor de reeds geformuleerde feedback!

Ik had er nog niet bij stilgestaan om bij de banden voor racefietsen te gaan kijken. Maar aangezien ik de fiets louter ga gebruiken om op asfalt met te rijden (heb nog andere mtb voor off-road) lijkt dit me inderdaad goed idee.

De Continental Contact Speed (37 mm) lijkt mij zeker geschikt! Bij de locale Specialized dealer is er nu een '2 voor de prijs van 1' actie voor de band Specialized Roadsport (35 mm). Deze wegen 10 gram minder dan de Contact Speed en hebben ook een TPI van 60. Iemand ervaring hiermee?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Freekenstein schreef: ma 15 juli 2024, 13:16 Je kan ook een brede raceband nemen, die Michelin die je noemt is 35mm breed, dat is een maat die nog wel redelijk verkrijgbaar is. (Heb zelf de Pirelli Cinturato Velo als band voor woon-werk, en die ligt op een MTB velg zonder probleem)
Even gezocht naar deze band. Afgaande op 2 reviews die ik tegen kom zijn andere het ook met je eens :-q . Mooie setje banden voor mijn tweede wielset.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BartDT schreef: di 16 juli 2024, 12:25 Allereerst bedankt voor de reeds geformuleerde feedback!

Ik had er nog niet bij stilgestaan om bij de banden voor racefietsen te gaan kijken. Maar aangezien ik de fiets louter ga gebruiken om op asfalt met te rijden (heb nog andere mtb voor off-road) lijkt dit me inderdaad goed idee.

De Continental Contact Speed (37 mm) lijkt mij zeker geschikt! Bij de locale Specialized dealer is er nu een '2 voor de prijs van 1' actie voor de band Specialized Roadsport (35 mm). Deze wegen 10 gram minder dan de Contact Speed en hebben ook een TPI van 60. Iemand ervaring hiermee?
Hoe breed zijn je velgen eigenlijk? (inwendige breedte).
Dat moet een beetje in verhouding zijn met de bandbreedte. Er is best een aardige marge hoor, maar een hele smalle band zou ik niet op een 30mm mountainbikevelg monteren. En andersom ook niet. Ik had die Supermoto's (2.35) destijds op 19mm velgen liggen en dat stuurde alleen acceptabel als ik ze op drie bar hield, en zelfs dan niet optimaal. Onder de 2.5 bar voelde het insturen van een bocht met die combinatie (op straat) heel onzeker.

Die 40mm Conti's en Maxxis slicks heb ik op velgen van ongeveer 22mm inwendig liggen en dat rijdt prima.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
BartDT
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Ik heb 2 sets velgen: 622-19c en 622-20c . Dus volgens mij kan je op beide sets gemakkelijk 1.40 banden plaatsen. Mijn Supermoto's zitten momenteel op de 19c velgen en dat voelt inderdaad bij trage snelheden niet zo aangenaam
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Waarom niet gewoon een brede racefiets band ?

Vittoria Corsa (Control)
Conti GP5000
Conti GP 4 Season
Schwalbe One

...om er eens een paar te noemen. Allemaal in 32mm breedte beschikbaar.
Plaats reactie