Finale Ligure

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

38x10 schreef: wo 17 juli 2024, 12:00Les Hautes Rivières ken ik dan weer niet, maar enduro stukken die op snelheid kunnen (zoals Enduro-lijn in Willingen, La Flow in Lac Blanc), daar worden we erg blij van! Klinkt als iets waar we plezier op gaan hebben. Toevallig ook ervaring in natte omstandigheden (nat en wortels zijn een beetje mijn bottleneck dus..)?
Ondanks dat La Flow niet echt een geegaliseerde flowtrail trail is, is het nog echt bikepark track met veel support in goed lopende bochten, relatief breed, etc... LHR zijn smallere trails, bochten waar het merendeel of geparkeerd staat of de bocht uitrijdt, natuurlijkere ondergrond, ... en deels steiler. Ik zou het eerder met La Roots vergelijken dan met La Flow.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

La Roots vonden we ook erg leuk, niet per se lastiger dan la Flow, al heeft die laatste wel wat meer
.... flow :-q :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
DuReal
Pro Biker
Pro Biker

Ik zou je niet al te druk maken over het niveau hoor. Er is een grote variatie aan trails en moeilijkheid. Bij veel trails komt de moeilijkheid met de snelheid waarmee je ervan af gaat. Ik ben onlangs ook jonge kids tegengekomen die met een slakkengang over de trails rolden en ze hadden lol voor 10.

Bovendien zal een goeie gids hier de tour op afstemmen.
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Tnx, ga ik niet doen dan! Mijn eigen kind zal eerder als een raket dan met een slakkengang omlaag gaan, die zorgen zijn eerder voor mezelf ;-)
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ben er nu drie keer een week geweest. Bijna altijd met Backcountry (aanrader) gereden, paar keer met Sonja en een paar dagen single uplifts gedaan. Jij en zeker die kleine van je gaan daar veel plezier hebben. Vind zelf de meeste classico's moelijker dan de backcountry trails. Die laatste hebben vaak wat meer flow en niet helemaal kapot gereden. Al vind ik in zo'n week een paar clasico's wel echt vet. Kortom, voor ieder wat wils.

Ik zou wel overwegen met een gids te gaan als je er niet eerder geweest bent. Die hebben lokale kennis en kunnen je vooraf informeren over wat voor soort trail je gaat rijden. Ook kunnen ze de moeilijkheidsgraad afstemmen op de groep.

Wij huren altijd een bungalow op camping Tahiti. Prima te doen, maar als je met z'n tweeen bent zou ik lekker in het oude centrum gaan zitten met een airbnb oid.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Zonder gids is finale kansloos. Gebied is zo focking groot. Je moet opgepikt worden onder aan elke trail om naar de volgende gebracht te worden.
baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat valt wel mee, je kan prima zonder gids, maar dan zal je iedere run ook wat asfalt moeten pakken tot aan de uplift in Finale. Je kan wel heel veel trails aan elkaar knopen, zeker als je wat meer richting Noli rijdt.
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Campertje gehuurd voor eind oktober om dat ook eens mee te maken. De opperreisleider thuis heeft een 3-tal campings geselecteerd:
Finale Freeride Outdoorvillage
San Martino
Tahiti

Welke is leuk, er rekening mee houdend dat we niet alleen gaan fietsen en dat de helft van het reisgezelschap zelfs helemaal niet gaat fietsen?
Dennisvdb
Pro Biker
Pro Biker

Wil je perse stroom erbij?
Ik sta altijd recht aan de zee, op camperplaats Caprazoppa. Tegenwoordig max 2/3 dagen voordat je moet verkassen, geen stroom aanwezig (heb ik toch niet nodig), wel sanitair en douches (die vind ik persoonlijk niet proper genoeg dus ik gebruik mijn eigen douchecabine). Finale zelf is makkelijk bereikbaar (5 min lopen).

Mocht je perse een camping willen, dan is Outdoor Village een goede optie. Zwembad zit erbij, en genoeg camperplekken met stroom en sanitair. Ook een bar en winkeltje geloof ik. De andere 2 ken ik niet. Te voet zit je wel echt ver van Finale af, Finalborgo is nog te doen.

Qua shuttles: ik ga altijd met Finale Freeride. Ik weet nooit precies wanneer ik in Finale aan kom, dus als ik er ben pak ik meteen de motor naar de Outdoor base en boek 1/2 tours, altijd wel plaats. Deze keer was het 36 graden en maar 1 tour beschikbaar helaas (vanwege de temperatuur) met 3 man (plus gids en chauffeur) in de Defender van half 10 tot 5 uur kunnen fietsen, ideaal. Geen last van de hitte gehad, maar ben het gewend. En ‘s middags een heerlijke lunch bij San Nicolo, perfect.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ik weet niet of het op de andere campings beschikbaar is, maar Tahiti verzorgd zelf shuttles vanaf de camping. Met andere campings geen ervaring, maar op Tahiti nu - naar tevredenheid - een aantal keren een bungalow gehuurd. +/- 15 minuten fietsen naar vertrekplek van Finale Freedride waarvandaan alles Defenders en shuttles vertrekken en je loopt zo naar het centrum/strand.
sik
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

Vanaf tahiti loop je inderdaad zo naar het dorp en het strand. ( heeft mijn voorkeur)
San martino ligt wat rustiger, maar dan moet je met de camper over een smal kronkelweggetje wanneer je ergens naar toe wilt. Ik weet niet of de niet fietsers dat zien zitten?
En de fietsers moeten aan het eind van de dag een kleine 200 hm klimmen.

De andere camping ben ik nooit geweest, maar ligt dacht ik zo goed als onder de snelweg. Ik weet niet of je daar veel van hoort.
https://maps.app.goo.gl/9Ptx7jnRpLLf3kkK6?g_st=im

Welke je ook kiest het kan er eind oktober nog best druk zijn, dus op tijd boeken.
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Voor de niet fietsers ligt Genua driekwartier met de trein van Finale. Een leuk dagje uit. Je kan dan zelfs ietsje door treinen naar Cinque Terra: volgens Italianen zelf een van de hoogtepunten van het land. Een plekje op loopafstand van het station is dan aantrekkelijk. Zelf heb ik op interrail ooit in Molina (denk ik) gezeten. Lekker onder de schaduw van bomen. Dat is zolang geleden dat het niks zegt over de huidige faciliteiten.
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Tahiti it is. Als ze nog plek hebben. Net mail verstuurd :-)
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Camping geregeld, busje gefixed. Nu het gidsen zelf nog. Ik denk dat we 2 dagen met gids gaan, en nog een halve dag (of twee...) zelf. Heb contact gehad met Finale Freeride en Finale Bikers. Beiden hebben nog plek, ik denk dat we gewoon bij allebei een dagje gaan proberen. Eerstgenoemde biedt een aantal tours aan. Iemand toevallig ervaring mee? Welke is aan te raden. De kleine shredder is gerust als advanced tot expert niveau te classificeren, zijn papa is wat minder goed :winkie:
Zenewguy
All rounder
All rounder

Je hebt nu al een camping gekozen maar voor toekomstige referentie voor iemand anders:
Freeride Outdoor Village is op zich een prima camping met zwembad en barretje.
Niet echt een winkel maar drinken en wat broodjes/snacks hebben ze wel vanaf 8 u smorgens.
Plekken zijn wel wat aan de krappe kant als je een grote camper hebt.
Ook eigen single shuttle elke ochtend om 8/9u. In hoogseizoen (lente/herfst) ook gidsen. (was er zelf 2 weken geleden en toen alleen single shuttle dus)
Ver van het strand.
Wel dicht bij Outdoor base vanwaar als een soort busdienst elke 1,5 uur single shuttles starten naar Nato base en top rollercoaster.
Outdoor village en outdoor base liggen wel gunstiger tov "einde" rollercoaster (en denk ook de trails vanaf Nato) voor het geval iemand na een run nog ff naar de camping terug zou willen waardoor die de volgende shuttle mist.
Denk niet dat je aan drie dagen genoeg hebt om het gebied uit te spelen.
Bergafwaarts op z'n best
Plaats reactie