Van een YT-Jeffsy naar een XC-trail/DC fiets maar welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Mondraker F-Podium DC; Propain Spindrift AL

Hallo,

Ik fiets in Nederland nog op een YT Jeffsy van 2018. Nadat ik eind '22 een Propain Spindrift kocht voor het gebruik in bikeparks, ontstond het plan om de Jeffsy om te gaan wisselen voor een fiets waarmee het iets gangbaarder is om in NL te fietsen. Het moet een Full Suspension zijn, met een veerweg van 120-130mm (valt dat nu onder XC - downcountry - marathon - trail???) waarbij ik geen duidelijke voorkeur heb voor aluminium of carbon. Ook heeft een minder gangbaar merk voor NL de voorkeur (zo fietst een redelijk deel van mijn vereniging op een Orbea, dus die valt sowieso af :roll: ).
Ik ben niet iemand van de cijfertjes qua reach en stack en zo. Ik moet lekker op de fiets zitten, of niet.... EN het budget is max 3500 euro. Owja, er moet een dropper op zitten.... En een leuk kleurtje is ook prima, alleen zwart hoeft niet.
Ik ben iig 1,78m lang, binnenbeenlengte iets van 82cm, 95kg zwaar, zal de fiets dus gebruiken op de Nederlandse routes en bij XC-trips naar de buurlanden.

Enkele opties die ik heb gezien (met soms lastig vinden van een prijs, dus als een fiets die erbij staat veel te duur is, dan zal die nog afvallen):
- YT Izzo core 3 : https://www.yt-industries.com/products/ ... 29-core-2/
- Radon Skeen Trail 10.0: https://www.bike-discount.de/en/radon-s ... ail-10.0-2
- Norco Revolver 120 FS 2: https://www.norco.com/bikes/mountain/xc ... -fs-2-120/
- Ibis Ripley: https://www.ibiscycles.com/bikes/ripley-af
- Canon Lux Trail CF 7: https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... e=M138_P02
- Kona HeiHei: https://www.konaworld.com/en-eu/product ... 5685517356

Mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie nog tips qua merken / fietsen? En een tweedehands van bouwjaar 2021 of nieuwer is ook prima natuurlijk :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Een fiets die lekker zit, hoe kom je daar achter als je het op internet koopt?
Koop je de fiets via de plaatselijke fietsenmaker kom je er dan wel achter?
En daarom dus de mooiste aanschaffen? Ongeachte in welke marketing categorie de fiets is geplaatst door de fabrikant.
Cube AMS kan ook. Of een Decathlon
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat stoort je aan de Jeffsy want da's maar 10-20mm meer uit m'n hoofd...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

PB
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker

cheeta schreef: zo 7 juli 2024, 18:37 Wat stoort je aan de Jeffsy want da's maar 10-20mm meer uit m'n hoofd...
Ik fiets er 5 jaar op, tijd voor wat nieuws :wink:
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker

Jurriaan schreef: zo 7 juli 2024, 18:08 Een fiets die lekker zit, hoe kom je daar achter als je het op internet koopt?
Koop je de fiets via de plaatselijke fietsenmaker kom je er dan wel achter?
En daarom dus de mooiste aanschaffen? Ongeachte in welke marketing categorie de fiets is geplaatst door de fabrikant.
Cube AMS kan ook. Of een Decathlon
Tja, je kan niet elke fiets proefrijden. Als mijn voorkeur uitgaat naar een fiets die ik in de verre omgeving ergens kan testen, zal ik dat zeker gaan doen. Heb ik met de Jeffsy gedaan, met de Propain ook. Maar ik ben op dat gebied wel een makkelijk iemand, ben snel tevreden, soms te snel.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Burco schreef: zo 7 juli 2024, 19:01PB
Wat wil je drpaul adviseren, dat wij niet mogen weten?

Of waarom moeten wij weten dat je drpaul een PB hebt gestuurd?
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik gok dattie iets te koop heeft dat mogelijk aan de wensen van TS voldoet.

TS heeft nogal een divers lijstje, met Duits direct sales (YT, Radon, Canyon) vs. nog net geen Boutique (Ibis, Kona).
In de eerste categorie kan Propain Hugene er nog bij, in de tweede Santa Cruz Tallboy of Blur in trail uitvoering.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker

Ik heb geen PB ontvangen....

Propain Hugene heeft teveel veerweg (140mm). Santa Cruz Tallboy en Blur zijn zeker serieuze opties, maar dan wel tweedehands.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Pro '24

Van dit rijtje en met jouw maximale budget is die SLX afgemonteerde met Fox 34 Lux Trail CF7 van 3750,- voor 2939,- wel een hele mooie.
Voor Nl'se XC- en een beetje meer parcoursen en lichte trails prima geschikt, hij zit aan de sportievere XC-kant van het DC-spectrum.
Maar goed, je hebt er nog een zeer capabele bike naast.

Wat ik een minnetje zou vinden is de Transfer SL dropper. Die is op zich zeer goed, ook licht, maar: het is of 10 cm in of 10cm uit, niet traploos verstelbaar. Die zou ik voor pakweg 200,- dan te koop aanbieden (nieuw vanaf 350,- te vinden) en vervangen door een traploze dropper (ook nieuw vanaf 350,- te vinden). Zo blijf je nog steeds ruim beneden je 3500,- budget.
(De wielset is niet de lichtste, kun je ook niet verwachten in deze prijscategorie, maar je weegt zelf 95kg, dus die extra stevigheid is welkom).

Een paar merken die je noemt ga je voor 3500,- nieuw en goed afgemonteerd niet krijgen, dan moet je al kijken naar gebruikt of overjarig, op jacht naar een aanbieding.

De Izzo is ook een mooie heel goed geprijsde bike. Meer richting Trail dan de Canyon.
The 'Fun Zone' is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as necessary and as little as possible.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 juli 2024, 00:17
Burco schreef: zo 7 juli 2024, 19:01PB
Wat wil je drpaul adviseren, dat wij niet mogen weten?

Of waarom moeten wij weten dat je drpaul een PB hebt gestuurd?
Niks geheimzinnigs maar heb idd een Ibis Ripley te koop dus mail gestuurd met wat info. En blijkbaar komen soms emails via de site niet aan dus vandaar PB bericht
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je weet dat verkoop buiten het verkoop deel van het forum niet is toegestaan?
We willen niet dat een vraag wordt beantwoord met het te koop aanbieden van goederen (behalve in het forum deel Gezocht)

Dus niet meer doen :kiss:

Je mag je Ibis natuurlijk wel te koop aanbieden, gewoon een topic aanmaken in Te Koop.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=20
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker

Even een update:
Ik heb vanochtend een proefrit gemaakt op een Mondraker F-Podium DC uit '22 (nieuw, dus overjarig) met 120mm veerweg voor en achter. Stond bij mij in de buurt te koop bij een LBS. Ik heb een paar stukken van route Hellendoorn gefietst (downhill Rakhorst met de klim erna en dan de 2 singletracks tot aan het Stut, dan bij de parkeerplaats bij het zwembad nog een paar keer omhoog en omlaag (zal ene meter of 8 aan hoogteverschil per keer zijn).
De fiets beviel. Zo goed, dat ik overstag ben en deze gekocht heb. Wel met 2 modificaties:
- Het 34T voorblad wordt vervangen door een 32T. Dat is voor mijn klimkunst iets beter.
- De Sram Level T-remmen worden verwisseld met de XT 4-piston van mijn Jeffsy. Ze waren nog niet helemaal ingeremd, maar ik vond ze te traag aangrijpen en niet krachtig genoeg bij de steilere afdalingen bij de parkeerplaats. Eigenlijk ook de reden waarom ik de oude Sram Guide R-remmen op de Jeffsy had vervangen voor de XT, die hadden ook dat euvel (weliswaar in bikeparks).

Kortom, de keuze is gevallen op een fiets die helemaal niet op mijn shortlist stond. Maar soms komt er toevallig iets op je pad. Dus vanaf overmorgen is het "vamos!!" :bier:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Gefeliciteerd, en we zien een eigen topic voor de mtb, met plaatjes natuurlijk, wel verschijnen :bier:
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
Plaats reactie