raffar schreef:De remblokken moeten "uitharden" als ze nieuw zijn en dat moet droog en stofvrij gebeuren.
Uitharden
Lijkt me meer dat de remblokken op de schijfrem in moeten lopen, heb je schijven met flinke groeven erin dan kun je wel 180 duizend keer inremmen....
NEEN! Niet inlopen op de schijfrem. De remblok wordt compacter en dus harder naarmate je inremt. Daardoor gaat ie steviger remmen. Dat is het inremmen wat bedoeld wordt.
Heeft weinig te maken met groeven in je remschijf. Die ontstaan misschien zelfs wel als je niet inremt, doordat de remblok dan stof en andere troep opneemt waardoor het blok groeven in je schijf trekt.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Hmm, lijkt me toch niet echt, het 'inremmen' is gewoon bedoelt om alle oplosmiddelen en zut die er van de productie nog inzitten eruit te dampen. Een remblok zal btw ook echt geen stof of zand opnemen en ook niet compacter worden tijdens het inremmen (eigenlijk wel, maar dat heet dan slijtage...)
Ik weet nou niet helemaal of het nu om fietsremmen gaat of autoremmen, maar je dient je autoremmen "gewoon" rustig in te remmen de eerste paar honderd km.
raffar schreef:
NEEN! Niet inlopen op de schijfrem. De remblok wordt compacter en dus harder naarmate je inremt. Daardoor gaat ie steviger remmen. Dat is het inremmen wat bedoeld wordt.
En leg dit eens uit ? Volgens mij kan het nooit de bedoeling zijn dat je remblokken hard worden, en dan gaan ze iig niet harder van remmen. En compacter???
Verder er zijn al zat topics over waarom en hoe. En waarom auto's niet op de zelfde manier inremmen.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
autoremmen dienen niet ingeremd te worden omdat de blokken hierdoor een glazig oppervlak krijgen (harder) en daardoor juist gaan piepen (en dat willen we niet).
Bij fietsen juist wel, omdat kant en klare remmen amper vertragen....
remwerking heeft daarbij deels met deeltjesoverdracht van blok naar schijf en vise versa te maken meen ik me te herinneren...
Steelboy schreef:Zal ik ook nog wat zinnigs zeggen?
Liever niet
Steelboy schreef:
autoremmen dienen niet ingeremd te worden omdat de blokken hierdoor een glazig oppervlak krijgen (harder) en daardoor juist gaan piepen (en dat willen we niet).
Bij fietsen juist wel, omdat kant en klare remmen amper vertragen....
remwerking heeft daarbij deels met deeltjesoverdracht van blok naar schijf en vise versa te maken meen ik me te herinneren...
Copy that!
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
met de auto moet je altijd wel de eerste 250 km hard en veel remmen vermijden want ik werk in le garage.
kan je trouwens niet gewoon de remblokjes heel marm maken door ze op een elektrisch fornuis te leggen ofzo of met een brander dan worden ze toch ook warm?
ultimateme schreef:met de auto moet je altijd wel de eerste 250 km hard en veel remmen vermijden want ik werk in le garage.
kan je trouwens niet gewoon de remblokjes heel marm maken door ze op een elektrisch fornuis te leggen ofzo of met een brander dan worden ze toch ook warm?
Moeite met lezen? Auto's mogen we het niet meer over hebben.
(en je kan wel in een garage werken, wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt, vertrouw ik de monteurs bij "mijn" garage toch meer)
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)