Specialized Wielen vs dtswiss 370/350

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Camber comp

Ik heb een specialized epic HT carbon.
En ik heb hier op het forum wel gelezen dat de fabrieks velgen niet veel soeps zijn, dus denk aan een upgrade.

Maar hoe goed of slecht is een standaard wiel?

En zal een setje met dt Swiss 370 met stans arch een mooie upgrade zijn of scheelt dat weinig met dit specialized wiel uit de epic?

Ik kan dat niet beoordelen, en een wielbouwer zal altijd zeggen ja want die wil wel verkopen of iets duurder willen aansmeren dus hier de vraag aan de “neutrale formers”
Laatst gewijzigd door Mark-ering op ma 24 juni 2024, 07:29, 2 keer totaal gewijzigd.
One life, ride it!
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Natuurlijk kun je met wielen een mooie upgrade doen, maar stellen dat de standaard velgen ‘niet veel soeps zijn’ lijkt me nogal overdreven. Mijn ervaring met Specialized is dat de standaard afmontage goed en degelijk spul is. De standaard wielset op mijn Chisel (min of meer de alu versie van de Epic HT) vond ik zelf in ieder geval best goed, maar wel erg zwaar. De upgrade naar Roval control carbon velgen was dan ook goed te merken, er ging ineens dik 600 gram aan roterend gewicht vanaf..

Houd er wel rekening mee dat de standaard alu wielen doorgaans wat flex hebben en daardoor ook comfort brengen. Een betere en stijvere wielset kan (maar hoeft niet) minder comfortabel aanvoelen. Vooral bij een carbon hardtail voel je dat direct terug.
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100

Alleen de velgen vervangen en de rest van de wielen behouden? Wordt een kostbaar grapje met weinig nut.
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

TS geeft aan een Stan Arch met DT370 naven te overwegen, dat is een volledige wielset. Overigens lijkt mij dat niet echt een merkbare upgrade, die set is amper lichter dan wat er standaard op ligt. Ik zou dan eerder bij Specialized zelf shoppen, bijvoorbeeld een setje Roval Control Alloy 350 6B voor €595,-. Die set is met 1650 gram een stuk lichter en tevens voorzien van DT350 naven, daarbij ook nog levenslange garantie.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De moderne (brede lichte) Arch scheurt nogal eens rond de spaakgaten.
De oude had daar geen last van, maar was slechts 21mm.
Ik zou dan een 30mm velg van DT kiezen.
Verder zou ik DT350 naven kiezen.
(Of een kant en klare DT set, soms zijn er leuke aanbiedingen)
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

@ regenhond, misschien iets te kort door de bocht, maar de fabrikanten focussen meer op vork en groepsetje, wielen is dan hekkensluiter.
Op zich leuke tip van die wielset van specialized

@bert l. Ow ja verwarrend ik zal velgen veranderen in wielen

@kermit, ja dat risico wil ik niet, dan maar geen arch.
De 350 is een klasse beter als e 370 dan?
Lees nogal verschillende dingen zoals dat ze vrijwel gelijkwaardig zijn. Een anders schrijft dat de 370 betrouwbaarder is en ik lees ook wel dat de 370 de opvolger moet zijn.
One life, ride it!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Misschien kan Kermit dat beantwoorden :tong

De 370 is een klasse lager dan de 350. Zo simpel is het gewoon bij DT. Lager nummer, hoger model.
Er is wel wat geschoven met de nummers.
De 240 heeft EXP ratchets gekregen (wat niet altijd lekker werkt)
De nieuwe 350 is de oude 240
De nieuwe 370 is overgestapt van pakken naar ratchets (zoals de 350 altijd al had)

Maar goed, even terug naar de topic titel, DT 370 zijn geen velgen.
En met Specialized velgen bedoel je Specialized wielen, of toch alleen de velgen?

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Ow, lekker bezig haha,

haal ik forumers door elkaar,🤡 en naaf, velg….
sorry, tijd voor m’n bedje.

Wielset bedoel ik
One life, ride it!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Maar om het eea te verduidelijken, waarom weeg je de (kale) wielen niet, geeft aan hoe breed de velg is en eventueel merk en type velg vermelden. Dan is het makkelijker in te schatten hoeveel je moet investeren voor merkbaar betere wielen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De basic Roval wielen op mijn Levo SL doen het vooralsnog prima.
Ik heb alleen wat ongelijkmatige spaakspanning gecorrigeerd, er stonden een paar spaken niet gelijk met de rest.

Voor een paar gram zou ik geen andere wielen kopen, dan moet het verschil toch redelijk groot zijn. Ik spaak zelf wielen, maar ben geen fetisjist en ben ook van mening dat er vaak enorm veel waarde wordt gehecht aan kleine verschillen (een ziekte die wijd verbreid is in fietsenland).
Niet te lomp zwaar, netjes gespaakt en een fatsoenlijk naafje erin en dan heb je een prima wiel(setje).

DT 350 of 370 zou ik allebei goed vinden, je kunt nog kijken naar welke ratchet erin zit (meer tandjes is meer aangrijppunten, maar minder aangrijp-oppervlak en daarmee ietsje kwetsbaarder. De standaard 36t ratchet vind ik goed voldoen).
Hope vind ik ook een hele fijne naaf maar is nog iets duurder dan de 350.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ja goeie meten is weten.
Heb het niet kaal gemaakt maar ff snel het voorwiel gepakt met band en schijf;
- originele epic wiel: 2,06kg
Ter vergelijk, heb nog een camber staan,
- origineel camber wiel 1,9kg
- camber hope pro4 met duke crazy star, 1,78kg
De Roval met dt350 zal daar paar tienden onder zitten, om en nabij 1,74 ofzo.
Dus zal een 300gr. Zijn voor alleen voor, achter nu nog onbekend, zal ik ook nog wegen.
Stel dat daar ook 300gr af gaat, heb je een totale 600gr dat je lichter gaat, is dat verwaarloosbaar of merkbaar?
One life, ride it!
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewicht van de velg is wat telt, of een naaf zwaarder is merk je niet. Maar dat zijn grammen die natuurlijk wel meetellen in het totaalgewicht van een wiel.

Mocht je achter het gewicht van een losse velg kunnen komen zou ik dat dus vergelijken. Als je 600 gram op de velgen (+ banden) kunt besparen ga je dat natuurlijk wel voelen.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Over Roval verschillen de meningen nogal, maar dat is vooral wat het beoogde gebruik is.

Voor XC is het een prima velg, maar daar houdt het dan ook een heel eind mee op.

Ik weet niet of veel ophebt met het gewicht van je wielen, maar daar valt je keuze tussen carbon en aluminium.
Zoals Keith Bontrager al zei: cheap, strong, light; pick two.

Met de naaf zou ik altijd voor de 350 gaan, liever dan de 240 of de 180 omdat de 350 gewoon de meest bombproof versie is van een naaf die ik ken.
De ratchet upgrade op de 350 van 36t naar 54t was voor mij een van de beste keuzes (aangrijpmoment beter).
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Zo tijdje stil geweest, maar niet stil gezeten.

Heb een keuze gemaakt, de dt350 leken mij wel wat. na wat reviews lezen en internet afstruinen een leuke set gevonden bij specialized, setje Roval alu met dtswiss 350 naven. De Carbon versie was mij te prijzig.
Het gaat dan ook in de instap epic HT carbon, dus mooie combi denk ik.

Nog wel een vraag, heb de set hier nu thuis en er zit een endcap/naven adapter setje bij, maar snap daar dus niks van. Moet je daar wat mee?

Kan de ringen van de originele wielen wel over zetten over de endcaps van de nieuwe wielen zodat de diameter mooi in de kom van de voorvork valt.
One life, ride it!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zou geen endcaps van een ander merk gebruiken

Plaats reactie