Oude xc mtb ombouwen tot gravelbike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Ok, thanks!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Welk range voor de bandendruk zouden jullie aanraden als ik 26x2.10 Schwalbe Hurricanes op mn XC MTB monteer? Ik weeg zelf 73 kg. Wil een beetje kunnen spelen tussen hard, voor snelheid op harde gravelpaden bij goede weersomstandigheden, tot wat meer grip als het wegdek natter is en er wat meer dingen als boomwortels etc in de gravelroute liggen.
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik heb afgelopen weekend mijn projectje "Gravondale" uitgevoerd: een 1998 Cannondale M400 omgebouwd naar een soort ATB met gravel-knipoog. Een krom stuur ging me wat te ver, maar het is een prima apparaat geworden om over de onverharde paden te scheuren.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen.
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Boogie schreef: ma 17 juni 2024, 13:31 XC-mtb heeft dan snellere banden, snellere geometrie, ik denk wat minder gewicht, en ook klikpedalen.

Afbeelding
Snellere geometrie? Een nadeel van oudere fietsen ombouwen naar gravelbike is dat ze zo'n luie zitbuishoek hebben. Ik denk dat een moderne XC-fiets met snelle wielen en gravelbanden beter geschikt is dan een oude omgebouwde mtb.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

FreedomRanger schreef: vr 21 juni 2024, 10:41 Ik heb afgelopen weekend mijn projectje "Gravondale" uitgevoerd: een 1998 Cannondale M400 omgebouwd naar een soort ATB met gravel-knipoog. Een krom stuur ging me wat te ver, maar het is een prima apparaat geworden om over de onverharde paden te scheuren.
NIce! Mooie fiets geworden.

Oli4k schreef: vr 21 juni 2024, 11:51
Boogie schreef: ma 17 juni 2024, 13:31 XC-mtb heeft dan snellere banden, snellere geometrie, ik denk wat minder gewicht, en ook klikpedalen.

Afbeelding
Snellere geometrie? Een nadeel van oudere fietsen ombouwen naar gravelbike is dat ze zo'n luie zitbuishoek hebben. Ik denk dat een moderne XC-fiets met snelle wielen en gravelbanden beter geschikt is dan een oude omgebouwde mtb.
Nee, de oude mtb is een XC-gerichte fiets met veel sportievere zit en snellere geometrie. De nieuwe Canyon is veel meer gericht op trails en controle, waardoor je inlevert op snelheid.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De banden & bandenspanning hebben het meeste invloed, op (tamelijk) gladde ondergrond win je maar weinig met grotere wielen.

Dus iets als een Hurricane is prima, als je weinig terrein rijdt op redelijk hoge druk. 2.5 bar eens proberen als uitgangspunt, en dan wat experimenteren want je moet toch zelf ervaren wat voor jou werkt.

Voor snelheid is ook aerodynamica belangrijk dus kijk naar je zithouding. Een smal stuur is uit op een moderne mountainbike (en terecht) maar voor niet technisch rijden mag het juist wel wat smaller. Of je handen 80 of 60 cm uit elkaar staan ga je meteen merken als de snelheid wat toeneemt.
Eventueel (inner) barends kan wellicht ook prettig zijn.
En stuur zo diep zetten als voor jou nog comfortabel is.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Thanks! Ik ga daar eens mee experimenteren. Mn xc bike heeft al een smaller stuur en bar ends en een diepere zit, dus dat helpt al mee.

Zouden de Billy Bonkers nog wat meer grip geven dan de Hurricanes, voor als het terrein wat ruiger/natter wordt?

https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/sch ... lsrc=aw.ds
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Haha, heb het even zitten photoshoppen, en ik vind dit er wel erg nice uitzien zo!

Afbeelding

Maar goed, als de Hurricanes betere banden zijn qua grip en snelheid moet ik daar voor gaan, maar als de BB's daarin ook goed presteren neem ik liever deze.
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Denk dat geometrie en zitpositie hier een beetje door elkaar worden gehaald. Een oude xc-fiets heeft een minder snelle geo maar je zit waarschijnlijk wat dieper aan de voorkant waardoor het sneller voelt. Een langere fiets met steilere zitbuis zal efficiënter rijden dan een korte luie fiets.
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

We moeten ook niet te krampachtig doen over allerlei kleine verschillen denk ik. Gewoon kijken wat je met een fiets wilt gaan doen en daar de specs wat op aanpassen. E.e.a. uiteraard ook budgetafhankelijk, ga je twee mille investeren in een ombouw is een andere fiets kopen een betere optie :wink:

Bij de fiets op de foto zou je nog aan een rechte zadelpen kunnen denken, daarmee wordt de zithoek meteen wat steiler (zonder dat het zadel in de uiterste stand moet worden geschoven). En als je amper echt terrein in gaat de verende vork vervangen door een vaste, gaat minstens een kilo schelen (dit is een basic Rockshox met staalveer?).
Maar goed, dat is al weer een aanpassing die snel boven een paar tientjes uitgaat. Of je dat wilt is een keus.

Ik heb jarenlang een 26er vouw "mtb" gehad die ik af en toe (gratis, vandaar de vouwfiets) mee nam in de trein en waarmee ik dan 's middags terug fietste. In eerste instantie met een flatbar en barends, later omgebouwd naar een dropbar. Als banden Schwalbe Kojak 2.0, licht en snel. Of Big Apples, breder en zwaar maar goed lekbestendig en eenmaal op snelheid rolden ze wel goed.

Behalve het profiel speelt de compound denk ik ook nog wel een rol in het makkelijk rollen (op asfalt). Maar Hurricane, BB of wat anders in die hoek, het zullen nooit volbloed racebandjes worden. Een band voor op straat èn in het terrein is altijd een compromis en je moet zelf kiezen waarop je wilt inleveren. Snelheid op straat, grip in het terrein, gewicht, whatever. Idem voor de druk. Alleen asfalt is makkelijk, hard oppompen. Alleen terrein ook, juist niet te hard. Maar allebei? Dat wordt een gemiddelde vinden wat voor jou werkt.

Ik zou voor de Hurricane gaan denk ik. Wel even kijken of daar verschillende versies in zijn en zo ja wat dan de verschillen zijn.

Ten Years After
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het blijft een fiets, als je niet trapt sta je stil :wink:
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 juni 2024, 19:28 Het blijft een fiets, als je niet trapt sta je stil :wink:
Ja dit dus :-q

Dus opbouwen de fiets en trappen :bier:
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
azjen
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra

Deze tijdens Corona tijd omgebouwd. Daarna eigenlijk amper op gereden. Hij is te groot voor mij.
Afbeelding
Ik heb een Sunrace 11-50 met een oude Shimano SLX derailleur gemonteerd. De SLX kan de 50 tanden aan. Om dit te combineren met de 105 kabel shifters waren wel wat kunstgrepen nodig.
Afbeelding
Met
Afbeelding

Ik heb hiervoor van Wolftooth de TanPan moeten monteren. Deze vergroot volgens mij de trekkracht van de 105 shifters zodat ie de MTB derailleur aankan. Tussen frame en derailleur heb ik van Woltooth ook nog de goatlink (11) moeten monteren.
Dit ziet er dan zo uit:
Afbeelding

De onderdelen werken goed samen. Dat was eigenlijk de grootste uitdaging. Verder had ik dit full rigid Kona Unit frame ooit op garantie gekregen.
Maar het frame is voor mij te groot. Het frame is oorspronkelijk als 29+ singlespeed frame bedoeld.
Op een oudere versie van de Unit heb ik veel gereden.
Het Ritchey stuur is erg fijn overigens.

Ik denk er over om hem te verkopen , maar de staat is .............gebruikt.
Alle info over hoe de shifters te combineren met MTB onderdelen was destijds hier te vinden. Inderdaad mullet -drivetrain.
Laatst gewijzigd door azjen op di 23 juli 2024, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar voor ons, want wij kunnen niet inloggen op jouw account ;-)

Ten Years After
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Oli4k schreef: ma 24 juni 2024, 10:39 Denk dat geometrie en zitpositie hier een beetje door elkaar worden gehaald. Een oude xc-fiets heeft een minder snelle geo maar je zit waarschijnlijk wat dieper aan de voorkant waardoor het sneller voelt. Een langere fiets met steilere zitbuis zal efficiënter rijden dan een korte luie fiets.
Nu heb ik recent een nieuw gravel frame uitgezocht, de meeste sta waren 73 a 74 graden, dat scheelt niet zoveel met oudere mtb’s. Heb ik iets over hoofd gezien? 😅
Plaats reactie