Aanvulling op Canyon Neuron 2022

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Geoff_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Hoi allemaal,

Een aantal jaar ben ik al aan het meekijken bij alle adviezen. Nu maar ik graag zelf gebruik van jullie hulp! (Natuurlijk ben ik het forum afgegaan op vergelijkbare aanvragen.)

Wat over mezelf:

Ik mountainbike nu anderhalf jaar serieus op mijn Canyon Neuron 6 (2022). Eerst op de gebruikelijke plekken in Nederland, maar ook steeds meer in België (Spa en Beringen) en Duitsland (Aachenerwald). Deze zomer ga ik naar Oostenrijk (Nauders), de bikeparks in Duitsland en in de winter zal ik in Spanje (rond Malaga) de (enduro)trails onveilig maken :-).

De Neuron is top voor lange tochten, flowy trails en medium jumps en drops. Ik merk wel dat ik ‘meer fiets’ wil, aangezien ik steeds hogere drops pak, meer en hogere jumps pak en over het algemeen ‘agressiever’ en speelser ben gaan fietsen.

Verder ben ik 1,83m lang, weeg ik inclusief volledige bepakking circa 75kg en heb ik lange armen en benen (89cm binnenbeenlengte).

De zoektocht:

Nu ben ik de oriëntatiefase begonnen. Idealiter zoek ik een fiets die tussen de Canyon Spectral en Canyon Torque inzit. De Strive vind ik te duur en heeft teveel techniek aan boord (Shapeshifter hoeft van mij niet). Ik fiets graag zelf naar boven, dus een e-bike en 17kg+ fietsen vallen af. Ik heb voor mezelf de volgende wensen verzameld:

Need to have:
- Minimaal 200mm dropper
- Minimaal 160mm travel voor
- Minimaal 150mm travel achter
- Maximaal 65 graden head angle
- Maximaal 16,5kg
- Voorvorkpoten van 35-38mm
- Lage standover
- Lange invoerdiepte zitbuis
- Maximaal 440mm chainstay
- Minimaal categorie 4
- ISCG 05 chain guide mount / bash guard
- threaded bottom bracket

Nice to have:
- maximaal €3000
- Mullet en 29’er compatibiliteit
- Piggy back achterdemper
- Flip chip

Het is de bedoeling dat ik me op deze fiets verder kan ontwikkelen op het gebied van endurorijden en een heel klein beetje freeriden. Verder vind ik een beetje overbiken niet erg :D. Welke fietsen naast de standaard Duitse en (betaalbare) Amerikaanse fietsen mis ik?

Veel dank voor jullie hulp alvast!

Groet,
Geoffrey
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Ik weet niet of Canyon nog die sale heeft, maar zou dan zeker ff kijken naar die Torque AL5 in XL, dan heb je voor €2100 alles wat jij zoekt.
Ik zelf ben 185cm / 83kg bepakt en pas goed / ben nog aan het " inrijden " op die Enduro / Freeride Beast.
Weinig €'s voor een bike ernaast met cat 5 skills.
Bike trapt ook nog eens redelijk omhoog :-q
Suc6 met de zoektocht, dr is tegenwoordig veel moois te vinden voor niet te veel euro's ( mainstream stuff dan :wink: )
KG89
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF 9 2024

Ik ben wat minder thuis in dit soort type mtb's, maar is een Spectral met wat upgrades dan niet precies wat je zoekt (als een Torque weer too much is)? Zo ja, dan zou ik eens snel kijken op de website van Canyon, want de sale is vandaag gestart. Staan een paar leuke aanbiedingen tussen voor de Spectral.
frank82
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Een propain tyee lijkt me een hele goede match voor je, ik heb ongeveer dezelfde eisen... Volgens mij nu 15% korting met de code REMY15.

Zie mijn SYS: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=156068
Geoff_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Dank allen!
marcomtb1972 schreef: do 20 juni 2024, 22:00 Ik weet niet of Canyon nog die sale heeft, maar zou dan zeker ff kijken naar die Torque AL5 in XL, dan heb je voor €2100 alles wat jij zoekt.
Ik zelf ben 185cm / 83kg bepakt en pas goed / ben nog aan het " inrijden " op die Enduro / Freeride Beast.
Weinig €'s voor een bike ernaast met cat 5 skills.
Bike trapt ook nog eens redelijk omhoog :-q
Suc6 met de zoektocht, dr is tegenwoordig veel moois te vinden voor niet te veel euro's ( mainstream stuff dan :wink: )
Ik heb inderdaad nog gekeken naar de Torque 5. Hele dikke fiets, maar ik vrees alleen dat het teveel freeride is. Ik vind springen leuk (kan het alleen nog niet heel goed :lol:), maar dit zal denk ik wel teveel worden. Sowieso ga ik wel binnenkort naar Koblenz om er even op te zitten :-D.
frank82 schreef: vr 21 juni 2024, 15:04 Een propain tyee lijkt me een hele goede match voor je, ik heb ongeveer dezelfde eisen... Volgens mij nu 15% korting met de code REMY15.

Zie mijn SYS: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=156068
De Propain Tyee en de YT Capra heb ik ook nog gekeken. Zeker de Propain ziet er erg goed uit. Hoe gaat het omhoog trappen ermee?
Ik kijk ook nog naar de Canyon Spectral CF8 CLLCTV: https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... enfarbe=GY

Lijkt mij iets ruiger dan de normale Spectral, maar niet zo log als een Torque.
KG89 schreef: vr 21 juni 2024, 13:40 Ik ben wat minder thuis in dit soort type mtb's, maar is een Spectral met wat upgrades dan niet precies wat je zoekt (als een Torque weer too much is)? Zo ja, dan zou ik eens snel kijken op de website van Canyon, want de sale is vandaag gestart. Staan een paar leuke aanbiedingen tussen voor de Spectral.
Zie hier boven :)
frank82
All rounder
All rounder

Je komt met de tyee boven maar xc fietsers hou je niet bij, het is prima te doen dus zolang je maar niet snel omhoog wil.
Geoff_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Goed om te horen. Hoe zou jij de Tyee vergelijken met de Spectral die je eerder had?
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je Propain en Canyon naast elkaar zet heeft Propain in mijn beleving niet iets wat je kunt vergelijken met je Neuron, die perfect is voor NL, maar in het buitenland als tour/trail light zou worden gezien.

Canyon ----> Propain
Spectral Hugene beide fietsen zijn super allrounders imo
Strive Tyee klimmen kan nog, maar oriëntatie is al veel meer hard naar beneden als allround. Een maatje van me heeft er een en rijd hem zelden in NL. Hier pakt hij zijn Scott Genius (140-150mm)

Torque Spindrift: bikepark.

Als je puur voor het buitenland naar een Tyee kijkt dan is dat een goede aanvulling. Wordt het een vervanger van je Neuron, dan zou ik eerder naar een Spectral/Hugene kijken.
Daarmee kun je ook bikepark zwart rijden en behoorlijke drops maken, maar met een setje licht rollende banden is dat ook nog leuk in NL.
Ik heb zelf een carbon Ibis Ripmo (160-145) en rij daar prima bikepark rood/licht zwart mee waarbij voor mij heel duidelijk is dat de beperking NIET de fiets is, maar de rider. :roll:

Wat betreft gewicht:
Over het algemeen kost kilo,s besparen en dingen stevig houden onevenredig veel geld dus tip van Flip: staar je niet teveel blind op gewicht als je fietsen gaat vergelijken. Onder de 16.5kg kan echt wel, maar onder de 15.5kg met goede banden is best uitdagend.
Mijn Ibis Ripmo weegt met Nederland bandjes 14.5kg en die heeft een carbon frame, carbon cranks en XO spul erop.
Bij fietsen die je inzet op zwaarder terrein horen stevigere banden. Vaak zet men ze online met een lichtere casing want dat scheelt zo een kilo. Als ik nu bikepark/Alpen banden op mijn fiets zet dan is hij zo een kilo zwaarder.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Waarom zou een Spectral niet voldoende zijn?

2) Met 2 fietsen lijkt enige aandacht om componenten enigszins hetzelfde te houden me ook de moeite waard, is gewoon een stuk makkelijker wanneer je:
- remmen hebt die gewoon hetzelfe aanvoelen ipv totaal anders en je maar 1 type remblokjes op voorraad hoeft te hebben,
- onderdelen als wielen/zadelpen/... kunt uitwisselen tussen beide ipv met bijvo. 30.9 en 31.6 te zitten,
- je maar 1 maat hoet te hebbne liggen voor slijtage parts.

3) Als je strikt op het gewicht wil letten: lees de kleine lettertjes (maat, met/zonder pedalen, ..) en kijk zoals Jurf terecht aangeeft of er met dezelfde banden vergeleken wordt. Een fiets die 16.7kg is met enduro spec banden (SuperGravity, DD, etc..) is waarschijnlijk de lichtere fiets ten opzichte van 16.5 met flimsy trail banden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Geoff_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Dank voor jullie twee centen!

@jurf, Helemaal mee eens voor wat betreft het gewicht.

Ik heb mijn Neuron in de verkoop staan. Mocht dat een enigszins normale prijs opleveren, dan is een Spectral (oid) zeker de opvolger. Als de Neuron ver onder de ‘emotionele’ waarde komen, dan houd ik de Neuron (als XC-fiets op steroïden) en komt er waarschijnlijk zoiets als een Tyee.

Een Spectral naast mijn Neuron lijkt mij niet echt een oplossing, aangezien een Spectral met XC-bandjes de Neuron gaat vervangen. Een uitzondering is misschien de Spectral CF8 mullet CLLCTV met coil-vering.

Overigens kan de Neuron zeker meer wat ik aandurf, maar een Spectral/Tyee, maakt het wel comfortabeler ;).

@cheeta, uitwisselbare componenten heb ik naar gekeken. Maakt het leven veel makkelijker (en goedkoper). Alleen is dat niet altijd zo makkelijk merk ik.
frank82
All rounder
All rounder

Het hangt er vanaf waar je de focus op wil leggen, NL trails of buitenland. Voor mij is de focus meer op extra marge in het buitenland, in Nederland rij ik enkel trails die wat uitdaging bieden of de bikeparks.

De spectral is marginaal beter voor Nederland en de tyee is net wat fijner in het buitenland.

De combi neuron en tyee lijkt me ook top overigens.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Het is de bedoeling dat ik me op deze fiets verder kan ontwikkelen op het gebied van endurorijden en een heel klein beetje freeriden. Verder vind ik een beetje overbiken niet erg
Dan raad ik de combi Neuron - Spectral ten zeerste af, die liggen gewoon té dicht op elkaar. En hoewel ik met mijn Neuron ook gewoon de bikeparks aandoet (incl DH en hoge drops) zou ik qua geplande progressie voor een Torque oid gaan.
Geoff_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

frank82 schreef: ma 24 juni 2024, 23:32 Het hangt er vanaf waar je de focus op wil leggen, NL trails of buitenland. Voor mij is de focus meer op extra marge in het buitenland, in Nederland rij ik enkel trails die wat uitdaging bieden of de bikeparks.

De spectral is marginaal beter voor Nederland en de tyee is net wat fijner in het buitenland.

De combi neuron en tyee lijkt me ook top overigens.
De focus komt zeker op het buitenland te liggen bij een tweede mountainbike. Dan is de combinatie Neuron en Tyee perfect inderdaad.
Giant-E schreef: di 25 juni 2024, 07:36
Het is de bedoeling dat ik me op deze fiets verder kan ontwikkelen op het gebied van endurorijden en een heel klein beetje freeriden. Verder vind ik een beetje overbiken niet erg
Dan raad ik de combi Neuron - Spectral ten zeerste af, die liggen gewoon té dicht op elkaar. En hoewel ik met mijn Neuron ook gewoon de bikeparks aandoet (incl DH en hoge drops) zou ik qua geplande progressie voor een Torque oid gaan.
Ja, precies. De Spectral zou echt een vervanger zijn voor de Neuron.

Hoe zijn de drops die jij met de Neuron doet? Ik heb zelf het idee dat de Neuron een beetje ophoudt bij 1,5m to flat.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Op Willingen de hoogste drop op Lower Freeride, maar hoewel die zeker +150 cm is maakt de landing ‘m betrekkelijk eenvoudig. Daarnaast elders meerdere drops en jumps tot die hoogte, en mijn Neuron geeft geen krimp.
En laten we eerlijk zijn, een fiets die werkelijk alles wegfiltert wil je ook niet, toch? Dan is de lol er snel vanaf vrees ik.
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dan ga je gewoon naar grotere drops, probleem opgelost :winkie:
Plaats reactie