Korte cranks ivt beenlengte en vermogen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

LongPete schreef: ma 17 juni 2024, 10:01 ... voor mensen die niet onder de extremen vallen weinig uit. ...
Je hebt zelf nog niet met korte cranks gereden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

LongPete schreef: ma 17 juni 2024, 10:01 Iemand die weet waar cad dat hij gebruikt te vinden is?
Ik zou MatLab nemen. Zie Youtube.

Er is eindeloos veel over te vinden, veel parameters en daarom veel serieuze research. Dit filmpje vond ik ook wel interessant test in de praktijk voor een lange vent, hoewel het over racefietsen gaat. Te kort niet goed, en te lang vast ook niet.

Voor MTB een iets langere crank tov racefiets tbv accel, of juist niet ivm pedalstrikes? Je zit ook anders op een MTB. Nu nog iemand die een zelfde test doet op een XC MTB.

https://www.youtube.com/watch?v=k4zcAUv9sfo
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Te kort voor een enorm lange vent van 2m. Tja dat schiet op met zulke extreme tests.

Korter is interessanter voor de korte benen fietsers. In diverse comments zijn het juist die personen die hun ervaringen met kortere cranks vermelden. Bijna unaniem positief over kortere cranks bij binnenbeen lengte onder de 75cm naar 150/155 cranks.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Lars TB schreef: ma 17 juni 2024, 21:29
LongPete schreef: ma 17 juni 2024, 10:01 ... voor mensen die niet onder de extremen vallen weinig uit. ...
Je hebt zelf nog niet met korte cranks gereden?
JAWEL
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

hanjovdberg schreef: ma 17 juni 2024, 23:07 Te kort voor een enorm lange vent van 2m. Tja dat schiet op met zulke extreme tests.

Korter is interessanter voor de korte benen fietsers. In diverse comments zijn het juist die personen die hun ervaringen met kortere cranks vermelden. Bijna unaniem positief over kortere cranks bij binnenbeen lengte onder de 75cm naar 150/155 cranks.
Klopt dat was nogal extreme test, maar in elk geval iemand die het uitprobeert. Helaas geen 175 en 180 mm cranks in deze proef, die zouden beter bij hem passen. Ik zag geen referentie aan die crank length calculators. Ik heb niet doorgezocht of er meer testen waren met kortere rijders en evt ook op de MTB.

Het is al diverse malen gezegd waarom wel 4 frame maten afhankelijk van lengte, maar niet de bijpassende 4 crank maten. Mensen met extra lange of extra korte benen kunnen/moeten een eigen aanpassing maken tov het gemiddelde voor die lichaamslengte. Ik heb eens even gekeken bij forum huismerk Canyon bij de Exceed CF8 en wat schetst mijn verbazing? Zie onder, 5 maten frames, maar cranks 170 mm voor XS en S en de rest allemaal 175 mm. Maatadvies neemt wel binnenbeenlengte mee, maar niets over crank.

Ofwel het is in werkelijkheid niet zo'n probleem en niemand maakt zich druk, of het leeft niet. En waarom dan niet bij een groot bedrijf als Canyon? Hoe is het bij andere fabrikanten dan?

https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... groesse=XS
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Doordat er bij mtb's steeds meer veerweg standaard wordt , de bottom bracket eerder verlaagt dan verhoogt en de mtb'ers meer ruwe paden rijden worden pedal strikes een steeds grotere probleem. Zeker op e-bikes, waar herhaalde pedal strikes bvb op een shimano motor over en uit kan betekenen. Standaard was vroeger 175 nu 170. Maar dat maakt geen verschil. 165 een beetje.
Met 165 stopt het bij shimano. Sram, ik weet het niet. Er zijn tal van exoten die tegen veel geld zeer kort gaan. Maar de groten zullen volgen op vraag van e-mtb producenten die langzaam wakker worden. Heb in mijn leven gereden met 155(mtb) tot 190(tijdritten). Tussenbeenlengte 98.
Volgens de onozole formules zou ik dus met meer dan 20 cm moeten rijden. 190 was al onaangenaam. 190 en 155 mmmm., liever niet meer. Merendeel van mijn fietsleven met 175. Rij nu met 160 tot 175 rond. Dat verschil maakt biomechanisch voor mij geen bal uit. (zeker op de weg). Op een mtb waar je vaak bijna stilstaand bergop je fiets op over een hindernis moet trekken merk ik nadeel kortere cranks. Aan de andere kant als helpen korte cranks om momentum te houden en niet om te vallen als zeer traag rijdend moet remmen of op een andere manier vertraagt(windstoot bvb). Is een beetje als een groter tandwiel op de cassette. Speelt minder als je zeer veel kracht hebt. Maar op de tandem speelt dat enorm. Zeker als je weet dat je met oude di2 en motor niet kleiner kan dan 32-46. Wil je ipv eigen power de motor in boost gebruiken om je erdoor te halen recht op de pedalen dan breekt de ketting heel vaak.
Ik ga korter wegens pedalstrikes. Heb wel aanpassing aan zadelpositie gedaan. Boven en onderbeen lengte speelt hier wel degelijk. (ik heb lange bovenbenen en zit dus graag meer naar achter) Reach alleen zegt ook weinig voor zadelpositie. Zadelbuishoek al wat meer(maar hoe betrouwbaar is opgave fabrikant) maar als je zadel ver uitsteekt dan weer niet. (en tegenwoordig is een zadelpen die 35 cm en meer uitsteekt geen zeldzaamheid). Op stackhoogte zou er beter ook een reach van bracket naar midden zadelpen aangegeven worden. Mijn stoker is zeer klein maar moet noodgedwongen met 165 rond rijden. (die triple165 voor de tandem vinden was al dikke miserie).Voor kleine mensen met korte benen kan een te lange crank zitvlakproblemen veroorzaken(zeker als zadel eerder hoog staat). Op een tandem sta je ook minder recht op de pedalen.Voor haar 2 keer een bikefitting gedaan. Problemen bleven. Zelf beginnen experimenteren: ze zat te hoog en te ver naar voor, zadel te smal(ze zit eerder rechtop en daar speelt zadelbreedte heel veel) en schoenplaatjes stonden ook verkeerd. Stuur was ook veel te breed en reach te lang. Ook te weinig backsweep. Als je zeer lange afstanden doet komt elk pijntje+ongemak ook veel beter naar voor.
baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ikke........

Niet :D :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Vandaag testronde 1 gehad.

Kort rondje o.a. door lekker band (leegloper) maar wat een verademing. Heerlijk blijvend kunnen versnellen. Weinig tot geen vermoeidheid tijdens klimmetjes. Bewust bekende stukken gereden van de Lunteren route.

Cadans blijft makkelijker hoog. En vooral mijn kuiten leken veel minder belast dan normaal.

Wordt vervolgd ..

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Testronde 2: Kinderroute + route Ede

Totaal 50km. 24,4 km/h gemiddeld. Nog nooit zo snel en zonder al te moeie benen gereden. Vooral het snelheid houden, hoge cadans en weinig vermoeidheid op oplopende stukjes zijn echt opvallend.

Om normaal dit soort gemiddelde te rijden moest ik normaliter echt behoorlijk diep gaan. Dit komt veel natuurlijker en kost niet perse heel veel moeite.

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klinkt als zeer positieve eerste ervaringen :-q

Nu kijken of je ook op termijn die betere prestaties vasthoudt of dat het een "new crank day" effect is :D
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... re-cranks/

Een beetje algemeen stuk, maar je ziet ook in het wielerpeleton deze ontwikkeling.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Die "ontwikkeling" is m.i. nog niet zo duidelijk, zie bijvoorbeeld de kanttekening van Visma-Lease a bike. Ik mis de relatie lichaams/beenlengte vs cranklengte.

Shimano beweert in dit stuk dat 170-175 mm de optimale range is: https://www.bikeradar.com/advice/sizing ... or-cycling. Als je echt de laatste procentjes wil scoren dan bikefit met meting en dat hadden we hier zelf ook al bedacht:

Shimano believes “there is no right or wrong and no holy grail in the discussion about crank lengths. The choice for the specific length changes by application, riding discipline and the physiological background and attributes of the athlete.”

If you’re thinking about a change, then Shimano says the best method of determining what’s best for you is to “define your riding style and preferences, then use bike fitting and pedalling analysis, such as that provided by Shimano’s bikefitting.com network, to study your power output at different crank lengths.”

Er staan nog wel meer interessante zaken in o.a. persoonlijke ervaring met kortere cranks:
Burt’s ultimate view on the subject is: “If you haven’t got a problem, you don’t need to change your crank length. If you do, try something 5mm shorter.”

Phil Burt is a consultant bike fitter and physiotherapist. Having spent 12 years as the Head of Physiotherapy at British Cycling, as well as five years as Consultant Physiotherapist at Team Sky (now Team INEOS Grenadiers), he now offers his services to cyclists of all levels. For more information, head to philburtinnovation.co.uk
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Burt weet geen bal van mtb, maar wel veel van bike fitting. Wat wel juist is dat cranks op een mtb eerder te lang dan te kort zullen zijn. 5mm korter is niks(hij speelt het dus zeer veilig). En shimano beweert oa ook dat hun motoren 25000km meegaan.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

hanjovdberg schreef: ma 24 juni 2024, 18:40 Testronde 2: Kinderroute + route Ede

Totaal 50km. 24,4 km/h gemiddeld. Nog nooit zo snel en zonder al te moeie benen gereden. Vooral het snelheid houden, hoge cadans en weinig vermoeidheid op oplopende stukjes zijn echt opvallend.

Om normaal dit soort gemiddelde te rijden moest ik normaliter echt behoorlijk diep gaan. Dit komt veel natuurlijker en kost niet perse heel veel moeite.
Ik heb het even gemist, staat waarschijnlijk elders. Met welke cranklengte rijd je de test? En dat is op de mtb niet zijnde een tandem?
Plaats reactie