Wat hedendaags XC is....

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

yo-eddy schreef: vr 21 juni 2024, 19:43 Puck

https://youtu.be/Hgdx61zMj-U?si=CkGl9aCechM8FAvz
08:30:00

'Let somebody else get the kastanjes out of the fire first'

:lol:
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

aurelius schreef: do 20 juni 2024, 10:36 Wat ik mooi vind aan het huidige XC: behalve dat het bergop erg uitdagend is, mn conditioneel, is het dat nu ook bergaf, qua techniek en skills.
Je moet als rijder over beiden beschikken om met de besten mee te kunnen. En je fiets moet beiden ook goed kunnen (en hard omhoog, en idem omlaag).
Dit vind ik wel de forum quote van het jaar.

Dit is voor mij exact de samenvatting van het moderne mountainbiken op spierkracht. En dat zie je hier op dit parcours 100% terugkomen. Geen seconde rust of herstel. Continue die druk erop. Die afdalingen zijn misschien conditioneel gezien zwaarder dan de klimmen.

Als XC en Enduro een baby zouden krijgen, dan is dit het resultaat :-q

Peelrijder schreef: vr 21 juni 2024, 21:59
yo-eddy schreef: vr 21 juni 2024, 19:43 Puck

https://youtu.be/Hgdx61zMj-U?si=CkGl9aCechM8FAvz
08:30:00

'Let somebody else get the kastanjes out of the fire first'

:lol:
:lol: mooi he !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Pro '24

Zelfs op het met name naar beneden en technisch rijden gerichte Pinkbike is men zeer onder de indruk van dit zware Crans Montana, parcours.
De comments zijn erg leuk om te lezen, https://m.pinkbike.com/news/poll-are-xc ... narly.html.
En mooi dat Pinkbike ‘steeds meer XC doet’.

Benieuwd hoe dat gaat met de wedstrijd en de mindset: ‘als je niet van voren zit ga je zeker last krijgen van vallende rijders voor je, om van voren te zitten moet je dus full gas, maar dan is de kans weer groter om te crashen…’.
Wordt nog wat!

Hoop dat de rijders heel blijven, met alleen een XC helm op en een zeem in je broek is de protectie ook minimaal.

Misschien maar ‘ns gaan kijken.
The 'Fun Zone' is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Is zet net nog iets in het Puck topic.

Ik vind dit parcours echt clownesk.
Dit gaat te ver voor xc, houten vlonders, die worden echt spekglad oa.

We hebben ook nog enduro en downhil. Je komt ook op het punt dat het zonder bescherming te gevaarlijk wordt.
baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ach, een DNS is altijd een optie!

Mooi dat het nu eens niet om het talent W/kg gaat, maar om het talent lef. Mensen met een grote motor komen wel weer aan de beurt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het technisch aspect mag best de doorslag geven, maar dat is iets anders dan gevaarlijk.

Zeiknatte vlonders, offcamber, met een bocht erin met modder gaat gewoon nergens over.
Dat heeft niets meer met techniek te maken.
Singletrack Sundays
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: OV fiets

Valt wel mee toch? Daarnaast zie ik meerdere lijnen dus je kan er altijd omheen rijden. (Lijkt een beetje op het nieuwe Schoorl qua houten vlonders 😂)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Cube-Elite schreef: za 22 juni 2024, 11:44 Het technisch aspect mag best de doorslag geven, maar dat is iets anders dan gevaarlijk.

Zeiknatte vlonders, offcamber, met een bocht erin met modder gaat gewoon nergens over.
Dat heeft niets meer met techniek te maken.
Nove Mesto......
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Insta staat iig vol met valpartijen...

Valt me nog mee dat er bij U23 geen zwaargewonden zijn gevallen.

https://www.instagram.com/reel/C8b_JBBs ... adced0e2d2
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Pidcock had in de xcc ook net zo'n actie ergens achter in het veld. Net als die dame in de verkenning, iets te hoog tempo.

Daarna hield ie het tempo hoog en won :lol: Wat een baas.

Hij zag wel wat bleek tijdens het interview na de wedstrijd. beetje diep gegaan.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8, cannondale mt 2000 tandem

mtb tandem rijden? 1,65 - 1,75m rond de 70 kg zwaar Pb me.
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: za 22 juni 2024, 07:47
De comments zijn erg leuk om te lezen, https://m.pinkbike.com/news/poll-are-xc ... narly.html.
En mooi dat Pinkbike ‘steeds meer XC doet’.

Pinkbike says: "Little Bikes"
:-D
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb de U23 wedstrijd gekeken maar er waren in het begin aardig wat valpartijen zoals je ze in cyclocross ook geregeld ziet (zeker Namur): steile modder afdaling en de bocht niet kunnen maken en in een net eindigen of een voorwiel dat wegglijdt

Daarna ging No2 er nog wel af op de B-line van de houten drops maar wist daarna terug naar No2 te rijden (na wat tijdsverlies om het stuur recht te zetten en recht te laten zetten). Martin reed de A-line bij de rockdrop en de houten vlonder zonder problemen in de laatste ronde maar was niet echt sneller...

Misschien dat ze buiten wat in beeld kwam er massaal afdoken, maar het de instagram post die hierboven staat komt al vanaf de eerste dag geregeld langs...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik denk dat ‘t parcours an sich niet te zwaar of te technisch is voor dit niveau, WC.
Als je echt wil kun je met de juiste band (profiel, compound, naast de juiste druk) genoeg grip en traktie creëren. En er is altijd een alternatieve lijn.

Wat wel kan en moet: parcours zo veilig mogelijk ‘afwerken’. Kijk, als je iets ‘bedenkt/aanlegt’ hoe/waar je stenen of balken/stammen legt als parcoursbegrenzing, kies bv voor lint als een rotsblok niet hoeft, dek af met kussens als iets echt niet weg kan worden gelaten, etc. Leg drops, gaps, bochten die daarop volgen ‘logisch’ ‘veilig’ aan, etc.

Gevallen wordt er altijd.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Het plot begint zich langzaam te ontvouwen, nu blijkt dat Warner Bros en Discovery+ een dikke vinger in de pap hebben gehad in de opbouw van het parcours...

Aldus: https://www.mtb-news.de/news/kontrovers ... faehrlich/

En wat commentaar van mtbr.com, ccm: "So it looks like Warner Bros/Discovery are the villains in this story.
According to the MTBNews article, Warner Discovery insisted on the construction of the controversial features and not the local organizer. And Warner Discovery was able to overrule the UCI commissaries and Technical Delegate (and rumour has it that the position of Technical Delegate has been cancelled)
Camera placement had higher priority over safety.
It seems Race Teams were negotiating with Warner Bros/Discovery, and not UCI, to make changes to the course to improve safety
In previous years when UCI controlled the show, the course was finalized by Tuesday and racers could preride by Wednesday. This time they couldn't preride until Thursday and the course was not finalized until Sunday morning."
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Interessant stuk en commentaren.
Algemene tendens is toch wel: het was ‘te’ (…onveilig gebouwd).

Frischknecht en Schürter waren er ook niet gelukkig mee: https://www.instagram.com/reel/C8mpFXBs ... NqZ3NpbQ==
Plaats reactie