Advies Eerste mountainbike; Merida

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mountainbeginner
Mountainbiker
Mountainbiker

Hoi allemaal,

Ik heb een aantal keer gereden met huurfietsen en zin om mijn eerste mountainbike aan te schaffen, bij voorkeur bij de LBS, waar ik een redelijke indruk van heb.

Hij verkoopt CUBE en Merida, als ik die modellen bekijk dan kom ik op 3 modellen uit die mijn budget het beste vertegenwoordigen:
- CUBE attention SLX
- Merida Big nine 200 of 400.

Een andere BLS heeft een cannondale SL4, maar van hem had ik een mindere indruk.

Welke denken jullie dat de beste keus is, los van welke ik bij de proefrit beter vind zitten en waarom?
Oh tot slot, 189cm, binnenbeen 88.5cm, gewicht 70kg.

Bedankt!
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Als ik uit de drie zou kiezen is het:
1. Cube attention slx
2. Merida 400
3. Merida 200

De 200 heeft duidelijk minder goede afmontage. De Cube heeft een ietsje moderne geometrie. Balhoofdhoek 68,5 graden versus 70 graden bij de Merida. Dat geeft iets meer vertrouwen op de trails. Ondanks dat Cube een kort frame heeft, heeft hij daardoor een iets langere wielbasis.

Beide merken hebben instapfietsen met een goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Merida, elke dag van de week.

Voelen stabieler aan als een Cube ook al is de balhoofdhoek steiler.
Bovendien is de bovenbuis van de merida wat lager bij de Zadelpen, wat je voordeel kan geven bij bochten.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Buitenste
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Gerecycled Plastic

Mijn advies. Ga gewoon lekker zitten op de fiets en mocht het mogen, maak even een rondje.

Welke het lekkerste zit en voelt zou ik nemen.

Je zal hier van de "kenners" een hoop termen naar je hoofd krijgen geslingerd maar in jou situatie gaat het gewoon om comfort.
Hoed u voor mensen die iets zeker weten… Jan Terlouw
KG89
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF 9 2024

Eens met de reactie hierboven. Ga passen en koop vooral de fiets die je het mooist vindt en het lekkerst vindt zitten. Dat is degene die je moet hebben.

Overigens zie ik dat de Cube korting heeft op hun eigen website: https://www.cubestores.nl/products/cube ... -lime-2023

Misschien nog wel interessant voor je.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Laat ik dan zeggen dat even proefzitten of een kort rondje over de parkeerplaats je niet veel verder gaat helpen :bier:
mountainbeginner
Mountainbiker
Mountainbiker

Ik heb de Cube attention SLX gekocht, ik heb er zin in!
Plaats reactie