Bartje 200 als beginner.

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
TheoBelt
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Vergeet trouwens niet dat heerlijke gevoel van de wind mee zandstrook op het balloerveld. Daar kreeg ik in ieder geval wel weer energie van.

We zullen het niet vergeten. Vooral omdat je hetzelfde bericht 4x had gepost. Ik heb er 3 verwijderd :wink:
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 18 juni 2024, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele posts verwijderd
Rene43
Mountainbiker
Mountainbiker

Leuk om de verslagen te lezen en hoe een ieder het ervaren heeft.

Dit was mijn eerste Bartje100 en gestart vanuit wave 11. Mijn doel was het uitrijden en genieten van de omgeving.
Nou.. dat heb ik geweten. Het was uiteindelijk vooral een strijd met mezelf.

De eerste 25km met flinke tegenwind ging wel redelijk, maar toen wij bij de haakse bocht langs het water met de grasstrook aankwamen, was er geen grasstrook meer. Alleen modder, modder en nog eens modder.

Rond km 35 dacht ik, waar ben ik in hemelsnaam mee bezig. Dit dacht ik ook rond de 50 en 70km. Na de 2e verzorgingspost werd het beter. Vond dat de singletrack van Gieten er redelijk bij lag. Daarna met windkracht 5 over de verbindingswegen naar Exloo om daar nog eens te glibberen en te glijden.

Eenmaal over de finish dacht ik.. dit doe ik nooit weer!
Echter heb me net ingeschreven voor Veldslag om Norg. 😁

De verzorging was super. Zeker na de finish.
Met 100km op de Garmin, het bord -finish over 5km- te lezen vond ik k*t 😁
Remblokken achter zijn helemaal op.
Ach.. en achteraf was het een leuke ervaring. Blij dat ik niet ben uitgestapt.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

TheoBelt schreef: di 18 juni 2024, 08:06 Vergeet trouwens niet dat heerlijke gevoel van de wind mee zandstrook op het balloerveld. Daar kreeg ik in ieder geval wel weer energie van.
Soms kan het forum haperen .....wanneer je éénmaal op verstuur het gedrukt... is het gewoon blijven wachten :roll:
Druk je meerdere malen dat komt je post dus ook meerdere malen in het topic terecht :-{
Zoals hierboven :D
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
PatrickD
All rounder
All rounder

Voor mij eindigde deze eerste Bartje-200 en ook eerste marathon in een teleurstelling. We waren goed voorbereid en hadden de route van 2023 een aantal keren gefietst al training. We zouden de tocht fietsen met z'n drieen (trainingsmaatjes). De avond ervoor bij de laatste fietscheck brak bij 1 het ventiel af van de achtershock (hoe dan??) Die kon dus niet meefietsen. Tijdens de verkenning op vrijdagavond lag het parcours er goed bij dus de motivatie steeg alleen maar. En toen was het zaterdagmorgen.....Bij de start voor de laatste cyclo wave, werd al duidelijk dat het een natte koers werd. En ook werd duidelijk dat ik/wij de verkeerde banden hiervoor om had. (pirelli scorpion RC XC). Nog wel even de luchtdruk in de banden verlaagd. De start ging prima voor ons, we stonden redelijk achteraan maar konden lekker meerijden. Op het eerste verharde deel ontstonden redelijk snel groepjes. Bij de eerste singletrack reed ik voorop, en werd nogmaals duidelijk dat deze banden niet geschikt waren. Echter gewoon doorgegaan, veel modderploegen. Bij de bewuste slootwal ging het mis en ben ik gevallen. Hierna moeilijk kunnen schakelen. Bij de eerste stop, was er een mogelijkheid om de fiets een beetje schoon te spoelen, de batterijen vervangen van de AXS en proberen de schakelproblemen op te lossen. Hierna door, en bij het deel om de waterplas/ven lag een lange en leek een oneindige modderpoel te wachten. Heel veel glijden en glibberen en weer een aantal keren gevallen. Schakelen ging weer bijna niet. (denk dat de boel is verbogen) Ondertussen was het tempo behoorlijk gedaald en we reden dan ook met z'n tweeën. Tot aan de 2e stop gefietst in 1 versnelling. Bij de 2e stop, nogmaals gekeken, gespoeld met de bidons niet op kunnen lossen maar door. Ondertussen waren we allebei helemaal leeg en bij de volgende modder strook, zakte de moed helemaal weg en hebben we besloten te stoppen. Volgend jaar maar weer een nieuwe poging en de ervaringen meenemen naar de Veldslag om Norg-2024 om beter voorbereid te zijn op deze omstandigheden.
Laatst gewijzigd door PatrickD op di 18 juni 2024, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
JustLogics
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Zo, wat een baggertocht haha. Zoals eerder gemeld was mijn doel top 10.
Stond lekker vooraan, mooi met de groep mee over de eerste 10 km. Ik had thunderburts eronder zitten en zodra er modder kwam gleed ik alle kanten op. Ik vond dat maar niks middenin de groep, dus ben vanaf daar zoveel mogelijk bij de voorste 6 gaan rijden en ook wel wat op kop, want echt hard ging het toch niet en daar zat je lekker rustig.
Na 24 km de beruchte graskant. Ik zat in een prachtige positie op kop, 2 mensen wilden nog buitenom er langs, prima, en eentje binnendoor. Die gaf ik wat ruimte, met als gevolg dat hij me helemaal de bocht uit duwde en er 20 a 30 man binnendoor kwam. Was even jammer, maar betekende gewoon weer wat inhalen. Uiteindelijk mooi met Ruben samengekomen en lekker naar voren gereden tot het 2e groepje van de wedstrijd. Mooi groepje van een man of 8 in totaal. Ik gleed echter veel weg en ging dus ook 2 keer onderuit. Toen dacht ik: ik fiets wel even alleen, dan is het allemaal net wat gemakkelijker en haal er vanzelf weer wat in die vallen/zich net even opgeblazen hebben. Reed echter verkeerd vlak voor foodpoint 2 en heb daar uiteindelijk 9 minuten verloren. Ik kwam dus weer in drukte op het parcours dus dacht: hmmm, hier heb ik wel veel verloren. Weer lekker gaan inhalen, maar al snel weer onderuit in de groepjes. Achterrem was op dat punt ook al bijna helemaal weg, dus heb mijn doel van top 10 veranderd naar veilig en vrolijk binnenkomen. Reed daarna in een groepje van 6 man, wat 12 werd toen we verkeerd gereden waren. Na Balloërveld lekker wat gas terug genomen zodat ik weer lekker alleen reed, paar keer gestopt om te plassen, op foodpoint 3 en 4 gestopt om wat lekkers te pakken en een vrolijk woordje te wisselen. Uiteindelijk alle 12 mensen in het groepje dat ik liet rijden (en nog meer) weer ingehaald in de laatste 50 km denk ik, wat goed hielp bij het 'vrolijk' deel. Eindresultaat: veilig en vrolijk over de streep gekomen, maar toch wel wat teleurstelling dat ik niet dichter in de buurt van mijn doel ben gekomen met een 36e plek, het is even wat het is en volgend jaar ga ik gewoon weer voor top 10 :)
Ruben, met wie ik de eerste 80 samen reed is uiteindelijk 5e geworden, super knap!
rodiee
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M Pro 2024
Contacteer:

GrooteR schreef: zo 16 juni 2024, 12:11
Mario070 schreef: zo 16 juni 2024, 11:16 Eigenlijk alweer 2 jaartjes...en zeker dit tijdstip van het jaar rij ik ook noppen loos :-q
Maar zoals het er nu uitziet blijven de noppen er nog mooi onder :roll: :-q
Vond de eerste kms wel tricky met zoveel mensen over de natte kasseien. Geen ongelukken gezien, maar is wel heel zuur om daar meteen onderuit te gaan.
Helaas bij mij gebeurt. Ik startte in wave 5 van de 200km. En de eerste bocht vanaf de kasseinen de zandstrook op lag ik al onderuit. Gelukkig daarna nog wel door kunnen rijden. En halverwege begon mijn trapper los te zitten aan de linker kant. Wonder boven wonder de finish wel gehaald. Video met beelden van de barre tocht volgen nog.
Donis
All rounder
All rounder

Dit was mijn eerste marathon, ik had gekozen voor de 200km. Gestart vanuit wave 4 heb ik mijn eigen tempo proberen te rijden. De eerste 2 verzorgingsposten overgeslagen, maar tussen km 100 en 123 had ik het zwaar. Bij post 3 een langere pauze gehouden en dat had mij goed gedaan. Ik had zelf een shitload aan eten en drinken bij en moet zeggen dat ik ook best veel gegeten heb :lol: , maar had verder geen last van mijn maag. Waar ik wel last van had waren mijn polsen en zitvlak, dat begon na km100 echt vervelend te worden. Polsen deden echt pijn...Tussen km123 en 160 ging het weer best lekker, vanaf 160 weer moeizamer. Ik ben niet gevallen en heb ook geen pech gehad, zelfs mijn reeds ingereden remblokken van AliExpress deden het prima en hoeven nog steeds niet vervangen te worden :winkie: . Al met al best tevreden en gefinisht op plek 658 met een totale tijd van 11:55. Totale tijd op de fiets was 10:50, dus ongeveer een uurtje pauze gehad. Na de finish dacht ik deze kan ik afstrepen op mijn lijst en nooit meer, maar wellicht een droge editie is toch het overwegen waard om weer mee te doen:wink:
noxiuz
All rounder
All rounder

Vorig jaar de 100 gedaan, superdroog en warm, werd na 80+km toch pittig. Dit jaar veel meer kunnen trainen, ook langere ritten en vaker op de fiets kunnen zitten. Ook getraind met meer drinken/eten en dat had positief effect. Later in de zomer vorig jaar nog wat lange ritten daarmee gedaan en dat ging top. Had het idee dat ik de 200km ook kon doen op basis van mijn ervaring met de vorige editie.

Vorige week woensdag lag ik nog met koorts op bed, dat was geen goed voorteken... desondanks voelde ik me redelijk ok zaterdag.

Goed van start gegaan, in het begin nog 21-22km/h gemiddeld kunnen doen. Echter zo gigantisch veel blubber en zo vaak mezelf eruit moeten fietsen met veel moeite dat hier toch te hard van stapel ben gegaan. Had een relatief zachte achterband dat hielp qua grip wel maar fietste elders echt zwaar. In de garmin gecheckt en mijn hartslag zat regelmatig op 160+ wat heel veel van mij gevraagd heeft.

Uiteindelijk wat lucht achter erin gedaan bij de eerste stop, even de compressor gepakt van de techneuten. Vol goede moed naar de 95km, ik deed er een uur langer over naar deze stop zag ik in de app. De stroken met modder waren echter zo eindeloos lang en zwaar, mijn snelheid zakte zover weg. Ik weet niet wat het nou exact was. De druk toch te hoog? Was ik gewoon écht leeg? Ik ben echt geen topfietser maar op de racefiets toch regelmatig lange tochten gemaakt. Nouja, door de blubber drink je te weinig want je bidon is supergoor. Om eten te pakken uit je rugtas moet je ook stoppen en dat wil je eigenlijk niet echt.

Uiteindelijk na 125km gekeken, de finish zou ik met het huidige tempo niet gaan halen voor 10 uur dus de bezemwagen ingeschakeld en de drank opgezocht. Ik denk toch dat de omstandigheden en dat ik vlak voor de dag nog best beroerd ben geweest geen succes waren. Als ik niet ziek was geweest en de blubber niet zo heftig was had het wel haalbaar geweest denk.

Volgend jaar wil ik zeker weer meefietsen, maar ga dan weer de 100 doen. Die kan ik bewezen sowieso uitfietsen, die 200 komt nog wel een keer...
rodiee
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M Pro 2024
Contacteer:

Video gemaakt van de Bartje 200:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Lux WorldCup CF6

Leuk! Geeft een goede impressie hoe het erbij lag.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Trauma's :-D
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
leosmid
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Orbea Alma M25

rodiee schreef: wo 19 juni 2024, 20:00 Video gemaakt van de Bartje 200:
Leuk om te zien, mooie fiets trouwens!
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

noxiuz schreef: wo 19 juni 2024, 01:24 Uiteindelijk wat lucht achter erin gedaan bij de eerste stop, even de compressor gepakt van de techneuten. Vol goede moed naar de 95km, ik deed er een uur langer over naar deze stop zag ik in de app. De stroken met modder waren echter zo eindeloos lang en zwaar, mijn snelheid zakte zover weg. Ik weet niet wat het nou exact was. De druk toch te hoog? Was ik gewoon écht leeg? Ik ben echt geen topfietser maar op de racefiets toch regelmatig lange tochten gemaakt. Nouja, door de blubber drink je te weinig want je bidon is supergoor. Om eten te pakken uit je rugtas moet je ook stoppen en dat wil je eigenlijk niet echt.
Op brede zandpaden waar het niet modderig leek, rolde het voor geen meter. Enorm zuigende ondergrond, waardoor je heel veel rolweerstand had. Daar had iedereen last van. Was enorm zwaar en zoog de energie uit je benen/lijf. Geen wonder dat je dat zo hebt ervaren :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Zelfs die (hagelnieuwe?) Singletrack liepen voor geen meter, het rolde wel maar met enorm veel weerstand terwijl alles perfect glad lag enorm verwarrende situatie was dat.

Als ik hier op hoge zandgrond rij (die dezelfde kleur en textuur heeft als de grond die ik daar zag) na een regenbui heb je eindeloos veel grip en snelheid, hier totaal niet. :~

Ik vond Gieten/ Gasselte (dat stuk langs dat meer) ook veel trager lopen dan verwacht en dat zal ongetwijfeld door dezelfde reden komen.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
brinta
Mtb fanaat
Mtb fanaat

rodiee schreef: wo 19 juni 2024, 20:00 Video gemaakt van de Bartje 200:
leuk man! vanaf minuut 18:40 rij ik een minuutje voor je
Plaats reactie