Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Flowstateofmind
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: 2e hands kapotje met een hangslotje
Contacteer:

Ik wil iedereen die het Reichswald in duikt even waarschuwen voor Hogzilla want het kan zomaar zijn dat die deze maanden weer met nieuwe jongen rond loopt. Het gigantische beest ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding
https://image.sportsmansguide.com/image ... 800lbs.jpg

Je gelooft het niet als je deze unit tegen komt zo groot. Zelf gespot onderweg van Kranenburg naar de Diepen op een stuk singletrack met aan beide kanten bebossing. Het beest stak ineens over recht voor onze neus en we konden nog nét op tijd stoppen op zo'n 15-20 meter afstand.

Na eerst een minuut oog in oog te hebben gestaan met veel oergeluiden kregen we het voordeel van de twijfel want even later staken 10 kleine biggetjes het pad over. Big mama of papa bleef daar al die tijd staan en keek ons aan. De bizarre geluiden die deze beesten maken kwamen ook uit de bosjes naast ons dus we zijn toch maar heel voorzichtig omgedraaid en toen maar langs de buitenrand van het bos terug gefietst.

Ik wil niet weten wat er was gebeurt als ik niet op tijd had kunnen remmen of er op dat moment een beltoon was afgegaan. Hard weg fietsen zou lastig zijn geweest omdat we net in het dal stonden. Je kan in een boom klimmen, als je snel en handig genoeg bent. Maar ik denk dat het je beste optie is om voorlopig weg te blijven of anders echt goed vooruit blijven kijken en stukken mijden als je geen zicht hebt en/of geen vluchtopties ziet. Of als laatste redmiddel iets van bear/boar spray meenemen wellicht.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De beren (mannetjes) leven het hele seizoen solitair, op de paartijd (herfst) na.
Als dit met biggetjes was, dan was het een big mama.
Papa is waarschijnlijk nog een maatje groter.

Ze (mamas) zoeken in principe de confrontatie niet op, maar als je net als jullie ineens er op af rijdt, dan kan het mis gaan.
Papas zitten in de herfst vol testosteron en zien dan alles en iedereen aan voor concurrentie.
Dat is uiteraard foute boel.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flowstateofmind
All rounder
All rounder
Contacteer:

Ja klopt, de herfst is misschien nog wel meer oppassen. Al kun je dan wel makkelijker vooruit kijken. Nu alles in bloei staat zijn die smalle singletrails dus wel een beetje tricky. Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat dit met de avondschemer was. Mogelijk houdt mama overdag ookmeer afstand van de paadjes waar gefietst word.
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

in de avondschemer komen ze meer tevoorschijn, hier ook op de Veluwezoom. Grote kans dat als je rond hetzelfde tijdstip op dezelfde plek bent je ze weer kunt spotten.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Met biggetjes is idd mama, papa heeft de reputatie om nog wel eens een biggetje op te eten.
Flowstateofmind schreef: wo 1 mei 2024, 10:43 Hard weg fietsen zou lastig zijn geweest omdat we net in het dal stonden.
Als ze je echt moeten hebben, dan kan je dat vergeten want zwijnen halen 50-55km/h.
Stilstaan, groot maken en veel geluid produceren als ze aanvallen. En je fiets tussen jou en het dier plaatsen.
Ze zijn trouwens behoorlijk bijziend dus met z`n 2en kun je nog groter lijken.

En niet om met een vingertje te zwaaien maar de schemering is hun tijd en dan moet je in de meeste (alle?) bossen al weg zijn.
Flowstateofmind
All rounder
All rounder
Contacteer:

MarkMeisner schreef: do 2 mei 2024, 15:41 in de avondschemer komen ze meer tevoorschijn, hier ook op de Veluwezoom. Grote kans dat als je rond hetzelfde tijdstip op dezelfde plek bent je ze weer kunt spotten.
Kom deze liever niet nog eens tegen! Weet ik in ieder geval waar ik weg moet blijven :)
shit
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Scott spark

Iemand een gpx bestand met veel hoogte meters .en vrij recent. Dankjewel voor jullie reacties. Ben er nog nooit geweest dus .
a33
All rounder
All rounder

shit schreef: zo 16 juni 2024, 15:23 Iemand een gpx bestand met veel hoogte meters .en vrij recent. Dankjewel voor jullie reacties. Ben er nog nooit geweest dus .
Pas op voor de zwijnen. Maar ook voor de boswachter, hij geeft geen waarschuwing maar een bekeuring.
Trek Supercaliber
shit
Extreme Biker
Extreme Biker

Mag je daar niet meer fietsen dan ?
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Lees anders het topic even door. Op z'n minst de laatste paar pagina's :roll:
Met vriendelijke groet,
Joris

Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spectral 29

a33 schreef: zo 16 juni 2024, 21:06
shit schreef: zo 16 juni 2024, 15:23 Iemand een gpx bestand met veel hoogte meters .en vrij recent. Dankjewel voor jullie reacties. Ben er nog nooit geweest dus .
Pas op voor de zwijnen. Maar ook voor de boswachter, hij geeft geen waarschuwing maar een bekeuring.
zijn er mensen die ook daadwerkelijk een bekeuring hebben gehad daar?
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Koban schreef: vr 12 april 2024, 09:29 onder aan de pagina een stuk tekst dat ik heb ontvangen van Forstamt NRW (DE) met verzoek om te plaatsen op de website. Dit zijn de regels zoals gehanteerd worden om te handhaven.
https://ven-zelderheide.eu/reichswald-vaste-mtb-routes/

En er wordt gesproken over om het een nationaal park van te maken. Mocht dat doorgaan zal dat ook nodige gevolgen hebben voor recreatie.
https://gennep.news/regio/nationaal-par ... n-de-maak/
De link naar het document van Forstamt NRW werkt niet meer, ik ben wel benieuwd naar het document, kan dit opnieuw gepubliceerd worden?
shit
Extreme Biker
Extreme Biker

Kan ik ergens een gpx bestand krijgen. Of zoeken?
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

shit schreef: di 18 juni 2024, 17:45 Kan ik ergens een gpx bestand krijgen. Of zoeken?
Rayb81 schreef: di 15 september 2020, 00:19 Juul van Loon (Bikesight) heeft ook een aantal mooie ritten op Komoot staan:

https://www.komoot.com/collection/92835 ... reichswald
Voila!
Maar nu is er niks aan, teveel bagger. En ik weet ook niet wat de situatie met de boswachter is.
Be Nice, Say Hi!
shit
Extreme Biker
Extreme Biker

Pbro schreef: di 18 juni 2024, 18:35
shit schreef: di 18 juni 2024, 17:45 Kan ik ergens een gpx bestand krijgen. Of zoeken?
Rayb81 schreef: di 15 september 2020, 00:19 Juul van Loon (Bikesight) heeft ook een aantal mooie ritten op Komoot staan:

https://www.komoot.com/collection/92835 ... reichswald
Voila!
Maar nu is er niks aan, teveel bagger. En ik weet ook niet wat de situatie met de boswachter is.
Nou de route vandaag gefietst was goed te doen wel wat bagger maar dat viel reuze mee .op sommige plekken wel wat dicht gegroeid. Het was een leuke rit .ga hem zeker nog een keer fietsen.
Plaats reactie