beginnen met je dropper te gebruiken

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

kermit schreef: di 11 juni 2024, 16:03
Boogie schreef: di 11 juni 2024, 15:47...Maar het ging me meer even om het te zwaar leunen als het niet hoeft...
Dat is best fietsafhankelijk. Bij een racy xc-bike hang je automatisch meer voorover/op je stuur, bij een meer afdalingsgerichte fiets is dat minder het geval. Dat betekent soms wel dat je zelf iets meer actief de voorkant moet belasten, maar het is een houding die ik zelf comfortabeler vind en die me meer controle geeft.

Bij de niet zo heftige drops beweeg je gewoon je armen mee zodra het voorwiel naar beneden "valt". Als je houding inderdaad een beetje laag boven de fiets is op dat moment komt het eigenlijk vanzelf goed. Je gewicht zit dan namelijk ongeveer boven het bracket, dus centraal.
De fout die sommige beginners maken -van schrik- is de rem erbij pakken, en vooral de voorrem is op zo'n moment geen goed idee :D

Je wiel blokkeert meteen in de lucht en komt vervolgens stilstaand -met de rem erop- op de grond.
Kan dan niet meer rollen en het gevolg laat zich raden. De snelheid hoeft niet hoog te zijn (dan ga je springen), maar wel vlot genoeg om de fiets aan het rollen te houden.

Om terug te komen op het onderwerp: dropper helemaal down is dan dus wel een goed idee ;-)
Ben jij van mening dat de "boss stance", zoals Ben Cathro die noemt in zijn videos, een goed startpunt is en dat je van daaruit aanpast? Ik vind het er zelf nog best "hoog" uitzien. Zeker als je je dropper omlaag doet zou ik verwachten dat je veel meer door knieen en armen zou moeten buigen. Maar dat ga je natuurlijk ook doen bij specifieke situaties, zoals afdalingen, drops, en scherpere bochten.
Afbeelding
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: OV fiets

Overigens hangt het dopper gebruik ook nog wel af van wat je doel is.
ga ik op LV/HV lekker rijden en beetje spelen gebruik ik hem heel veel.
Voor een rondje vol gas XC raak ik hem niet aan.
Have fun!
Rinse.
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Is eigenwijs
Contacteer:

De Boss Stance is je startpunt, je neutrale positie. Daar kom je steeds naar terug.
In de praktijk ben je op een trail niet heel veel in de boss stance, omdat het terrein steeds een andere houding vraagt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Kona Lisa

Less yappin', more brappin'!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb mijn dropper er weer af gegooid.
Ik vond het niks en hou er gewoon van om oldskool achter het zadel te gaan hangen (zoals het hoort).

Alleen bij de heel steile (gevaarlijke) afdalingen mis ik het soms.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

byorka schreef: di 11 juni 2024, 18:00 Ik heb mijn dropper er weer af gegooid.
Ik vond het niks en hou er gewoon van om oldskool achter het zadel te gaan hangen (zoals het hoort).
Vroeger werden goederen vervoerd met een paard-en-wagen, zoals het hoort :winkie:
George
Moderator
Moderator
Contacteer:

Oldskool is het zadel in het frame duwen als dat nodig is (en dan verderop weer omhoog en weer neer en weer op en weer neer, we hadden het er maar druk mee :winkie: ) Achter je zadel gaan hangen is een noodgreep maar verder geen bijster goede techniek. Er is overigens ook een oldskool dropper optie:

Afbeelding

Ik rijd LV/HV meestal op mijn starre singlespeed, zonder dropper dus. Nodig is het zeker niet maar het kan wel een meerwaarde zijn, als je wat meer met de wieltjes van de grond gaat is het wel prettig als het zadel wat lager zit als je weer neerkomt ;)

Gewoon lekker mee gaan experimenteren :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Zoals met alles moet het een automatisme worden. Dat vergt tijd en oefening. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren als je hem structureel vergeet te gebruiken, maar als je er bewust mee bezig gaat en een tijd lang steeds bij elke steilere afdaling gebruikt dan wordt het snel genoeg een tweede natuur en denk je er niet meer over na.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je routes fietst die uitnodigen om een dropper te gebruiken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan toch Kwintelooijen naar voren halen in de planning :D
En ja, dat rondje kan ook zonder dropper maar het is wel een route waar je echt profijt hebt van het zadel wat lager op diverse punten.

Maar zoals met zoveel dingen, niet teveel over nadenken maar gewoon gaan doen.
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat laatste vooral. Kwintelooien is zwaar overschat qua moeilijkheidsgraad*, daar kun je een 6-jarige nog mee naar toe nemen (done that). En een droppertje is daar wel fijn ja!

*wel leuk overigens, maar wel errug kort. Combineren met Rhenen kan ook natuurlijk.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker

ik vind hem toch knap lastig hoor.
Zeker de klimmetjes , afdaling is niet zo spannend als je rustig naar beneden gaat (met dropper)
Have fun!
Rinse.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Singletrack Sundays schreef: di 11 juni 2024, 17:02 Overigens hangt het dopper gebruik ook nog wel af van wat je doel is.
Dus hele rondje op je zadel blijven zitten is sneller? Ik heb juist het idee dat ik snelheid kan winnen door mn techniek te verbeteren, zodat ik beter over de obstakels kom. Niet dat ik snelheid heel belangrijk vindt, maar toch.
MacReal schreef: di 11 juni 2024, 17:03 De Boss Stance is je startpunt, je neutrale positie. Daar kom je steeds naar terug.
In de praktijk ben je op een trail niet heel veel in de boss stance, omdat het terrein steeds een andere houding vraagt.
Aha ok, dat klinkt logisch inderdaad. Maar als de boss stance je startpunt is, wanneer zit je dan op je zadel? Of sta jij bijna de hele tijd? Ik heb best wel een goede conditie, maar veel staan is toch behoorlijk verzurend voor je benen. Ik zou eerder verwachten dat je juist veel zit en alleen wanneer nodig een positie pakt zonder te zitten (en dropper meer of minder naar beneden), dus bij steile afdalingen, obstakels, drops, scherpe bochten zonder kom. Maar dan blijft er helemaal weinig "boss stance" over.

Mad Wally schreef: di 11 juni 2024, 21:41 Zoals met alles moet het een automatisme worden. Dat vergt tijd en oefening. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren als je hem structureel vergeet te gebruiken, maar als je er bewust mee bezig gaat en een tijd lang steeds bij elke steilere afdaling gebruikt dan wordt het snel genoeg een tweede natuur en denk je er niet meer over na.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je routes fietst die uitnodigen om een dropper te gebruiken.
Dat is zeker waar, binnenkort maar eens richting Amerongen, Leersum, Rhenen en misschien Kwintelooijen.
38x10 schreef: wo 12 juni 2024, 12:46 Dat laatste vooral. Kwintelooien is zwaar overschat qua moeilijkheidsgraad*, daar kun je een 6-jarige nog mee naar toe nemen (done that). En een droppertje is daar wel fijn ja!

*wel leuk overigens, maar wel errug kort. Combineren met Rhenen kan ook natuurlijk.
Goed om te weten!
Singletrack Sundays schreef: wo 12 juni 2024, 14:13 ik vind hem toch knap lastig hoor.
Zeker de klimmetjes , afdaling is niet zo spannend als je rustig naar beneden gaat (met dropper)
Maar dat zit dan meer in de zwaarte toch, niet in de techniek? Beetje pittig klimmen vind ik wel leuk.

Behalve als ze op een steil stukje ook nog een soort trap omhoog maken met boomstammen (een drop, maar dan in de klim), ik weet niet wat voor techniek daarbij hoort, maar die beheers ik klaarblijkelijk niet. Zit ook in 1 of beide Vuursche routes. En meestal moet ik dan afstappen.
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Boogie schreef: do 13 juni 2024, 16:13
MacReal schreef: di 11 juni 2024, 17:03 De Boss Stance is je startpunt, je neutrale positie. Daar kom je steeds naar terug.
Aha ok, dat klinkt logisch inderdaad. Maar als de boss stance je startpunt is, wanneer zit je dan op je zadel? Of sta jij bijna de hele tijd? Ik heb best wel een goede conditie, maar veel staan is toch behoorlijk verzurend voor je benen. Ik zou eerder verwachten dat je juist veel zit en alleen wanneer nodig een positie pakt zonder te zitten (en dropper meer of minder naar beneden), dus bij steile afdalingen, obstakels, drops, scherpe bochten zonder kom. Maar dan blijft er helemaal weinig "boss stance" over.
De Boss Stance is alleen voor als de trail naar beneden wijst (en je dropper dus omlaag is), of als je een obstakel over moet (dan begin je vanuit de Boss Stance).

Blogje

Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

aha, ok. dan snap ik hem. en vanuit die boss stance pas je dan aan, bijv. gewicht meer naar achter als het steiler omlaag gaat, of juist aanvallend, verder door armen buigen bij een drop. En daarna weer terug naar boss stance, of zadel, als afdaling voorbij is.
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Precies :-q

Blogje

Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker

Boogie schreef: do 13 juni 2024, 16:13
Singletrack Sundays schreef: di 11 juni 2024, 17:02 Overigens hangt het dopper gebruik ook nog wel af van wat je doel is.
Dus hele rondje op je zadel blijven zitten is sneller? Ik heb juist het idee dat ik snelheid kan winnen door mn techniek te verbeteren, zodat ik beter over de obstakels kom. Niet dat ik snelheid heel belangrijk vindt, maar toch.
Dat je zadel hoog blijft betekent niet dat je er op gaat zitten ;) ook dan ga je in bochten, over obstakels, afdalingen staan.
Verschil is dat je langer door kan blijven trappen en niet moet stoppen om je zadel naar beneden te duwen. scheelt wat tijd en energie.
Als ik een rondje XC blijven de bandjes meestal ook aan de grond (op LV/HV)
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op vr 14 juni 2024, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie