Cube nuroad C:62 en alternatieven

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Koen1976
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: cannondale trail

Naast mijn MTB overweeg ik de aanschaf van een gravelbike. Ik heb een oude racefiets die technisch nog in orde is maar ik vind die niet comfortabel voor langere ritten (diepe zit) en met de 25mm bandjes beperkt in inzetbereik (en bredere banden passen niet)
Ik heb getwijfeld tussen een nieuwe endurance race of een gravelbike maar denk dat een gravelbike voor mijn doelen beter is: het hele jaar door comfortabel- sportief kunnen fietsen op de weg en af en toe een zandpaadje, de mogelijkheid spatbordjes voor regenachtig weer en een tas met spullen monteren voor langere tochten waarbij je niet weet wat je tegen gaat komen.

Wensen zijn een carbonfiets, liefst 2x aandrijving en een iets meer race georiënteerde fiets omdat ik overwegend op de weg zal gaan rijden maar wel met veel comfort. Ik heb mijn oog nu laten vallen op de Cube Nuroad C:62 Race vanwege de prijs- kwaliteit, 2x11 ultegra afmontage en probeer die te gaan testrijden.
Mijn vraag is of er andere modellen zijn die ik zeker in aanmerking zou moeten nemen gezien mijn wensen, dus als iemand tips heeft hoor ik die graag!
Laatst gewijzigd door Koen1976 op zo 26 mei 2024, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
SCRene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Is nooit klaar.

Koop een fiets die goed past. Eentje die niet te lang en diep zit, een waarbij je direct een gevoel hebt van : prima. De meeste gravelbikes hebben een iets langere bovenbuis, en een kortere stuurpen.

Er zijn best merken met een kortere balhoofd buis dus diepere zit , en moet je 4 cm spacers gebruiken om fatsoenlijk te zitten - en dat zal de bedoeling niet zijn denk ik. Dan zie je dat bij een groter frame de balhoofdbuis lang genoeg is, wordt de bovenbuis weer te lang. En steekt de zadelpen amper uit wat weer een gebrek aan comfort geeft.

Zelf ben ik ook best even zoekende geweest naar de goede maat. Kortere benen en een langer bovenlijf geeft al bijna geen optie voor b.v. Canyon Gravelbike ivm horizontale bovenbuis. Ik ben dus uiteindelijk uitgekomen bij de BMC URS. Door de aflopende bovenbuis steekt de zadelpen goed uit ( comfort ) is het frame niet te lang en heb ik maar 1 spacer nodig voor de perfecte zit.

In gravel setup:

Afbeelding

Hier met spatborden en wegbandjes:

Afbeelding
Koen1976
All rounder
All rounder

Dank voor je reactie, mooie fiets! Gisteren langs de LBS gegaan en me daar laten voorlichten. De Nuroad C62 Race zou niet of moeilijk leverbaar zijn, was ook niet te bezichtigen (online wel genoeg te vinden overigens, maar wil 'm toch eerst testen). Gekeken naar een Topstone Carbon 3, maar gezien het weer niet proefgereden (en die zou ook lastig leverbaar zijn). De BMC Urs werd ook aangewezen als goede optie voor mijn wensen, wel/ niet toevallig 8) maar de versie aanwezig vond ik wat duur (4k)

Ik ga er eens over nadenken, de keuze is reuze en het is niet dat ik nog geen fietsen heb...
ESP
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Rose Boner...o

Ik zit ook al even rond te kijken, eigenlijk met exact dezelfde redenen.

Ben o.a. de Kona Libre tegengekomen maar ben ook nog aan het rond kijken wat er verder te krijgen is.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Een gravelbike en comfortabel :-{ Een kromstuur is bijvoorbaat oncomfortabel, althans zie zelden renners onderin de beugels. Daar zal een reden voor zijn :lol:

Kies een fiets die je mooi vind en lekker zit. Waarbij een zadel eenvoudig te vervangen is dus dat telt niet echt mee met comfortabel zitten.

Het aantal Cube stores breidt gestaag uit, hebben die wel iets op voorraad?
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
VictorM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Jurriaan schreef: zo 26 mei 2024, 11:46 Een gravelbike en comfortabel :-{ Een kromstuur is bijvoorbaat oncomfortabel, althans zie zelden renners onderin de beugels. Daar zal een reden voor zijn :lol:
Een stuurbocht geeft een heel breed scala aan handposities, dus ja die zijn wel degelijk comfortabel, mits de rest van de fiets ook klopt voor de gebruiker.
Kies een fiets die je mooi vind en lekker zit. Waarbij een zadel eenvoudig te vervangen is dus dat telt niet echt mee met comfortabel zitten.
Eens.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Persoonlijk vind ik op de weg een (gravel)racer veel comfortabeler rijden dan een mountainbike.
Bij de mtb is de bovenbuis te lang om relaxed met de handjes midden op het stuur te rijden. Bij een dropbar fiets zit die houding relaxter, en je kunt ook nog eens wisselen naar twee, drie andere handposities.
En veel gravelbikes zitten iets minder diep dan een echte racer, wat de meeste mensen als comfortabeler ervaren.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Koen1976
All rounder
All rounder

kermit schreef: ma 27 mei 2024, 09:28 Persoonlijk vind ik op de weg een (gravel)racer veel comfortabeler rijden dan een mountainbike.
Bij de mtb is de bovenbuis te lang om relaxed met de handjes midden op het stuur te rijden. Bij een dropbar fiets zit die houding relaxter, en je kunt ook nog eens wisselen naar twee, drie andere handposities.
En veel gravelbikes zitten iets minder diep dan een echte racer, wat de meeste mensen als comfortabeler ervaren.
Precies.

En vanzelfsprekend koop ik een fiets waar ik goed op zit, een fiets kopen zonder te testen is geen optie.
gijsje
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

kermit schreef: ma 27 mei 2024, 09:28 Persoonlijk vind ik op de weg een (gravel)racer veel comfortabeler rijden dan een mountainbike.
Heb ik dan een korte MTB of een lange Gravelbike want de afstand vanaf zadel/zadelpen tot het midden van het stuur is op 5 mm na identiek.
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Meet de bovenbuis maar eens.

Ten Years After
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Jurriaan schreef: zo 26 mei 2024, 11:46 Een gravelbike en comfortabel :-{ Een kromstuur is bijvoorbaat oncomfortabel, althans zie zelden renners onderin de beugels. Daar zal een reden voor zijn :lol:
Tja en bij mijn laatste proefrit op een MTB kreeg ik al snel last van mijn polsen vanwege het stuur - wat niet eens extreem breed was (76cm). Mijn trekkingbike heeft een 64cm stuur (voor mij perfect) maar op een MTB ziet dat er vast weer vreemd smal uit. En met de gravelbike met dropbar kan ik echt uren rijden (en daarvan ook een flink deel onderin de beugels). Al zal dat bij een diepe racefiets wel een stuk minder comfortabel zijn.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Fastcruiser schreef: do 30 mei 2024, 10:45 Tja en bij mijn laatste proefrit op een MTB kreeg ik al snel last van mijn polsen vanwege het stuur - wat niet eens extreem breed was (76cm). Mijn trekkingbike heeft een 64cm stuur (voor mij perfect) maar op een MTB ziet dat er vast weer vreemd smal uit. En met de gravelbike met dropbar kan ik echt uren rijden (en daarvan ook een flink deel onderin de beugels). Al zal dat bij een diepe racefiets wel een stuk minder comfortabel zijn.
:bier:

Als er al een tijd was dat ik mij er iets van aan trok hoe het stuur van mijn fietsen er uit ziet ligt dat ver achter mij. Op de vakantiefiets zit een 24 graden stuur met innerbarends. Rijdt heerlijk.
Op de mtb nog niet de moeite genomen om een krommer stuur te monteren.
De atb al wel uitgerust met innerbarends. Goed idee om een krommer stuur op te monteren :-q Nieuwsgierig hoe dat rijdt op een dergelijke fiets.

Oke, afgedwaald van het start topic, hoe staat het met de fietskeuze?
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
gijsje
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

kermit schreef: wo 29 mei 2024, 22:44 Meet de bovenbuis maar eens.
Daar zit wel een verschil...maar de contactpunten zijn zadel & stuur en dat bepaalt je zitpositie * meer dan de lengte vd bovenbuis
( * even los van het hoogteverschil tussen zadel & stuur )
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Klopt, maar in principe wil je niet teveel moeten compenseren met stuurpenlengte.
Als je veel af moet wijken van wat de fabrikant bedacht heeft komt dat de rijeigenschappen meestal niet ten goede.

Als ik een mtb ombouw naar dropbar kom ik op hele korte stuurpennen uit, in elk geval korter dan op een goed passende (gravel)racer. Tussen die twee types fiets zit voor mij ongeveer 5cm bovenbuis lengteverschil.

Ten Years After
Koen1976
All rounder
All rounder

Koen1976 schreef: za 25 mei 2024, 09:19 Wensen zijn een carbonfiets, liefst 2x aandrijving en een iets meer race georiënteerde fiets omdat ik overwegend op de weg zal gaan rijden maar wel met veel comfort.
Met genoemde wensen uiteindelijk toch bij een endurance racer uitgekomen en wel de Trek Domane, hij voldoet aan mijn eisen, ik zit er lekker op en de fiets rijdt heel erg comfortabel. :-q
Plaats reactie