XC trails in omgeving Malmedy (BE)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Goedeavond!

Eind juni staat een weekendje Malmedy gepland. Ik wil hier graag wat XC trails opzoeken om wat te werken aan de techniek. Iemand enige aanraders?

Hoor heel erg graag!
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en wat wil je specifiek oefenen? Beetje nutteloos/inefficient wanneer je een 50km ronde moet rijden voor de 300m die je wilt oefenen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

cheeta schreef: zo 26 mei 2024, 19:05 ... en wat wil je specifiek oefenen? Beetje nutteloos/inefficient wanneer je een 50km ronde moet rijden voor de 300m die je wilt oefenen...
Drops, Rock Gardens, Wallride die richting. Beetje het 3 Nations Cup werk zeg maar.

Heb ik zo voldoende toegelicht? Hoor anders graag :wink:
BikerX
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Iets verderop de bepijlde routes (van en tussen) Spa en Theux zit wat meer uitdaging in (op sommige gedeeltes), kun je meteen de makkelijke van het Spa Trail centrum een keer proberen ?
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

BikerX schreef: zo 26 mei 2024, 19:20 Iets verderop de bepijlde routes (van en tussen) Spa en Theux zit wat meer uitdaging in (op sommige gedeeltes), kun je meteen de makkelijke van het Spa Trail centrum een keer proberen ?
Hoe bedoel je precies de bepijlde routes? Liggen er in Malmedy bepijlde routes of in Spa? Hoe herken ik desbetreffende routes?

https://www.mtb-trails-spa.be/home-nl/
Spa trail centrum is dit? Te doen met een Hardtail?
BikerX
All rounder
All rounder

Bepijld als in Nederland, driehoek met de 2 bollen, alleen hier cijfers voor de verschillende routes ipv kleuren. Malmedy heeft er 3, Spa 6 en Theux 3 : https://mtbroutedatabase.be/luik.htm

En van het trailcentrum misschien alleen met de eerste 2 blauwe beginnen, heb zelf alleen met de fully gereden, zal met de hartail een wat grotere uitdaging zijn..
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Fully of hardtail is niet zo bijster interessant gezien alle trails met een hardtail te rijden zijn (zeker na de renovatie van maart)...
* BTDT al heb ik er persoonlijk een long & slack exmplaar met dropper voor gebruikt die voor de gelegenheid op niet-XC banden stond
* ik heb mensen rode trails op een Cube Aim 29" zien rijden, waarbij de grootste aanpassing was om het zadel handmatig lager te zetten aan het begin van de afdaling

... het zadel uit de weg krijgen gaat voor de meeste volgens mij het belangrijkste zijn, al ga je met een Cube Aim natuurlijk nooit de tijd realiseren die je met een trail-enduro fully kunt rijden (al is het verschil in Spa niet heel spectaculair)

Voordeel van het trailpark is dat je veel dichtbij elkaar hebt waardoor je makkelijk dingen 2x kunt rijden, wat anders proberen, met redelijk weer in een weekend kunt kijken hoe anderen die passeren het doen, etc... Rond Malmedy is natuurlijk ook een en ander te vinden maar a) sowieso meer verspreid en b) is de vraag hoe toegankelijk het - nog - is. In 2020 waren er aardig wat problemen rond Malmedy met MTB'en en is een en ander ook gesloten...*

Sindsdien heeft men wel enige GPS routes opengesteld die ook bij MTBroutedatabase te vinden zijn en zich op de toegankelijke stukken van de RHDF baseren bij mijn weten. Welke precies de leuke stukken bevatten, weet iemand anders misschien.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Luhmann
All rounder
All rounder

Officiële routes kan je vinden op https://www.malmedy-tourisme.be/nl/type ... _cWdtHwrLw

de marathon routes zijn getekend door de parcours mensen achter Raid Des Hautes Fagnes, zie ook https://www.rdhf.be/nl/open-tracks.htm

Let wel dat dit allemaal echt wel XC is en als je technische uitdagingen verwacht misschien niet de juiste keuze.
BikerX
All rounder
All rounder

Ja, niet spannend maar de blauwe en rode vind ik wel heel mooi zo door het rivierdal en bos, bij Malmedy heb je natuurlijk ook nog Bikepark "Ferme Libert", maar ik geloof dat daarvan de makkelijkste trails al best heftig zijn als je XC in Nederland gewend bent.
Ik moet ze ook nog een keer gaan "proberen"
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen ik er voor het laatst was (alweer 7 jaar geleden) was er juist tussen de vaste routes en Ferme Libert heel wat leuks te beleven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikerX
All rounder
All rounder

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 mei 2024, 20:37 Toen ik er voor het laatst was (alweer 7 jaar geleden) was er juist tussen de vaste routes en Ferme Libert heel wat leuks te beleven.
Dat heb ik ook gehoord/gelezen maar dan moet je wel iemand kennen die de weg kent of GPX bemachtigen en met navigatie gaan rijden, maar dat geld voor wel meer gebieden, Reichswald bv?.. Of op de bonnefooi gaan zoeken / ontdekken natuurlijk
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zelf ontdekken is het leukste, maar dan moet je er wel een paar keer heen.
En anders moet je in de gaten houden of er een Lets Ride is en dan meedoen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie