Onlangs mijn Magura remmen vervangen voor XT remmen. Ze zaten er prima op en ik was erg tevreden. De remschijven heb ik niet vervangen (Magura Storm remschijven)
250 km mee gereden (4 tochtjes) en nog steeds erg tevreden.
Afgelopen weekend merkte ik 'schokken' tijdens het remmen. Voor een beetje, maar achter echt heel erg!
Omdat het 6-bolts remschijven zijn en op een centerlock naaf zitten, zit er een adapter tussen. Maar ook dat is altijd goed gegaan (ik heb deze wielen nu 1300 km gebruikt).
Maar goed, dat schokken moest ergens door komen dus heb ik de centerlock iets strakker (en nog strakker) aangedraaid.
Voor leek het over, maar achter bleef het schokken. En wat blijkt nu: als ik mijn remmen half indruk en mijn wiel laat draaien, dan voel ik weerstand precies op de 'spaken' van de remschijven.
Het lijkt er dus op dat mijn remblokken daar net overheen slijten. Als ik goed kijk en dat is lastig te zien, dan is dat <1 mm. Maar goed, de weerstand is duidelijk te voelen, exact op de regelmaat van de 'spaken'.
Dit lijkt mij op te lossen door (bv) Shimano XT centerlock remschijven te monteren. Toch?
Maar waar ik eigenlijk nog veel meer mee zit is waarom het 250 km lang goed is gegaan? Geen schokken, keurig remmen... Kan dat komen omdat de remblokken toen nieuw waren? En dus makkelijker 'over' die spaken gleden?
Maar goed: nieuwe remschijven dus en ik wil deze XT-schijven dan kopen.
Of zien jullie een andere oplossing die ik over het hoofd zie? Ik dacht ook aan adapter zodat mijn remklauw iets hoger komt, maar als ik daar al mee moet experimenteren en adapters kopen, dan liever in 1x goed en nieuwe schijven.
(en voor mijn eigen rust: waarom 250 km geen schokken!?