Schokken tijdens het remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Ik heb een heel vaag probleem!

Onlangs mijn Magura remmen vervangen voor XT remmen. Ze zaten er prima op en ik was erg tevreden. De remschijven heb ik niet vervangen (Magura Storm remschijven)

250 km mee gereden (4 tochtjes) en nog steeds erg tevreden.

Afgelopen weekend merkte ik 'schokken' tijdens het remmen. Voor een beetje, maar achter echt heel erg!

Omdat het 6-bolts remschijven zijn en op een centerlock naaf zitten, zit er een adapter tussen. Maar ook dat is altijd goed gegaan (ik heb deze wielen nu 1300 km gebruikt).
Maar goed, dat schokken moest ergens door komen dus heb ik de centerlock iets strakker (en nog strakker) aangedraaid.

Voor leek het over, maar achter bleef het schokken. En wat blijkt nu: als ik mijn remmen half indruk en mijn wiel laat draaien, dan voel ik weerstand precies op de 'spaken' van de remschijven.

Het lijkt er dus op dat mijn remblokken daar net overheen slijten. Als ik goed kijk en dat is lastig te zien, dan is dat <1 mm. Maar goed, de weerstand is duidelijk te voelen, exact op de regelmaat van de 'spaken'.

Dit lijkt mij op te lossen door (bv) Shimano XT centerlock remschijven te monteren. Toch?

Maar waar ik eigenlijk nog veel meer mee zit is waarom het 250 km lang goed is gegaan? Geen schokken, keurig remmen... Kan dat komen omdat de remblokken toen nieuw waren? En dus makkelijker 'over' die spaken gleden?

Maar goed: nieuwe remschijven dus en ik wil deze XT-schijven dan kopen.

Of zien jullie een andere oplossing die ik over het hoofd zie? Ik dacht ook aan adapter zodat mijn remklauw iets hoger komt, maar als ik daar al mee moet experimenteren en adapters kopen, dan liever in 1x goed en nieuwe schijven.
(en voor mijn eigen rust: waarom 250 km geen schokken!? :))
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Hoe dun zijn de magura schijven intussen? Misschien te dun. Simano blokjes zijn ook minder hoog dan magura blokjes.
Dus kan het ook dat bvb boven/onderstuk schijf dikker is dan andere.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wellicht 203 schijven en 200 adapters erop zitten?

Dat schokken heb ik ook wel eens, maar hecht er niet veel waarde aan. Remmen werken goed (Shigura's met die zelfde Storm-schijven). Ik zal ook eens kijken binnenkort als het weer is of het ook bij de spaken is.
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

LongPete schreef: do 23 mei 2024, 16:03 Hoe dun zijn de magura schijven intussen? Misschien te dun. Simano blokjes zijn ook minder hoog dan magura blokjes.
Dus kan het ook dat bvb boven/onderstuk schijf dikker is dan andere.
Daar had ik ook naar gekeken, maar zie geen verschil. Ze zijn overal even dik als ik met de schuifmaat meet. Ook als ik met mijn nagel over het remgedeelte ga, voel ik geen verdikking.

Maar het vreemde is dus dat het de eerste 250 km dus probleemloos ging. Geen schokken. Dat is toch gek? Ik zou denken dat het misschien aan wat versleten remblokken zou liggen. Deze 250 km waren niet bepaald onder droge omstandigheden. Deze organische blokken hebben het dus wel zwaar te verduren gehad.
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

MarkMeisner schreef: do 23 mei 2024, 16:04 Wellicht 203 schijven en 200 adapters erop zitten?

Dat schokken heb ik ook wel eens, maar hecht er niet veel waarde aan. Remmen werken goed (Shigura's met die zelfde Storm-schijven). Ik zal ook eens kijken binnenkort als het weer is of het ook bij de spaken is.
Nee, het zijn dus dezelfde schijven (en adapters) als met mijn Magura remmen. Heb alleen de remmen vervangen.
(160 mm schijven overigens)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2730
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

galois schreef: do 23 mei 2024, 16:22
MarkMeisner schreef: do 23 mei 2024, 16:04 Wellicht 203 schijven en 200 adapters erop zitten?

Dat schokken heb ik ook wel eens, maar hecht er niet veel waarde aan. Remmen werken goed (Shigura's met die zelfde Storm-schijven). Ik zal ook eens kijken binnenkort als het weer is of het ook bij de spaken is.
Nee, het zijn dus dezelfde schijven (en adapters) als met mijn Magura remmen. Heb alleen de remmen vervangen.
(160 mm schijven overigens)
Als de vorige remmen net iets minder ver naar binnen contact maakten dan zijn ze ter plekke van de spaken niet ingesleten. Wellicht komen deze remmen/blokken wel verder naar binnen en komen nu wel tegen de (niet ingesleten) spaken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Mad Wally schreef: do 23 mei 2024, 16:32
galois schreef: do 23 mei 2024, 16:22

Nee, het zijn dus dezelfde schijven (en adapters) als met mijn Magura remmen. Heb alleen de remmen vervangen.
(160 mm schijven overigens)
Als de vorige remmen net iets minder ver naar binnen contact maakten dan zijn ze ter plekke van de spaken niet ingesleten. Wellicht komen deze remmen/blokken wel verder naar binnen en komen nu wel tegen de (niet ingesleten) spaken.
Dat denk ik dus ook!
Maar het vreemde blijft: waarom de eerste 250 km niet?

Het lijkt dus eigenlijk altijd verstandig om bij nieuwe rem(klauwen) ook nieuwe remschijven te nemen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2730
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

galois schreef: do 23 mei 2024, 16:40
Mad Wally schreef: do 23 mei 2024, 16:32

Als de vorige remmen net iets minder ver naar binnen contact maakten dan zijn ze ter plekke van de spaken niet ingesleten. Wellicht komen deze remmen/blokken wel verder naar binnen en komen nu wel tegen de (niet ingesleten) spaken.
Dat denk ik dus ook!
Maar het vreemde blijft: waarom de eerste 250 km niet?

Het lijkt dus eigenlijk altijd verstandig om bij nieuwe rem(klauwen) ook nieuwe remschijven te nemen?
Wellicht omdat deze nieuwe blokjes nog niet goed overal contact maakten. Door het inremmen maken ze nu over het gehele oppervlak contact.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 17103
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou even heel goed bekijken of je remblokjes de "spaken" van de schijf raken. Zo ja moet de remklauw een fractie hoger gezet worden. Dat kan met (rvs) ringetjes, of misschien met een andere adapter maar dat is trail and error werk.

Vergelijk maar eens diverse merken en types schijven met elkaar en je zult zien dat de breedte van het remvlak niet altijd hetzelfde is. De blokjes moeten altijd volledig op het remvlak aanliggen.
In principe zijn merken wel onderling te combineren, mits dat goed passen maar het geval is (ik gebruik heel vaak andere merken remschijf bij Shimano remmen).

Zesbouts, centerlock met een adapter, dat maakt in principe niet uit. De maatvoering is gestandaardiseerd, met kleine toleranties uiteraard. Reden waarom je je remklauwen moet afstellen.

Enne, even terzijde, maar anno 2024 zijn 160mm schijven imo alleen nog maar bedoeld voor racefietsen :wink:
mening die je niet hoeft te delen...
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

kermit schreef: do 23 mei 2024, 19:21 Ik zou even heel goed bekijken of je remblokjes de "spaken" van de schijf raken. Zo ja moet de remklauw een fractie hoger gezet worden. Dat kan met (rvs) ringetjes, of misschien met een andere adapter maar dat is trail and error werk.

Vergelijk maar eens diverse merken en types schijven met elkaar en je zult zien dat de breedte van het remvlak niet altijd hetzelfde is. De blokjes moeten altijd volledig op het remvlak aanliggen.
In principe zijn merken wel onderling te combineren, mits dat goed passen maar het geval is (ik gebruik heel vaak andere merken remschijf bij Shimano remmen).

Zesbouts, centerlock met een adapter, dat maakt in principe niet uit. De maatvoering is gestandaardiseerd, met kleine toleranties uiteraard. Reden waarom je je remklauwen moet afstellen.

Enne, even terzijde, maar anno 2024 zijn 160mm schijven imo alleen nog maar bedoeld voor racefietsen :wink:
mening die je niet hoeft te delen...
Hahaha... ja, klopt: 160 mm kan je niet meer zeggen tegenwoordig. Niet dat ik remkracht te kort kom hier tijdens mijn wekelijkse rondjes of mijn uitstapjes naar de Ardennen, maar toch :-)

Ja, ik denk dat ik de remklauw dan iets hoger moet zetten. Ik kan gewoon een standaard rvs ringetje voor gebruiken (die uiteraard goed past: zoiets?).

Dit is het proberen zeker waard, denk dat als de remklauw net iets hoger staat, dat het probleem is opgelost. Twee ringetjes kan evt ook? Of gaat dat 'schuiven'?
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Kijk eerst eens op je remschijf, met een zaklamp oid, en kijk tot waar je remblokken contact maken. Zo kan je precies zien of hij wat omhoog moet en hoe ver. Een sluitringetje is al snel 2mm dik, als je er 2 op moet zetten heb je naar mijn idee een verkeerde adapter en kan je beter de goede kopen. Sluitringen zijn niet bij voorbaat 100% vlak en 2 op elkaar zal voor piepende remmen zorgen of nog meer vibratie omdat je remklauw niet vlak zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30290
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Remschijven met losse klinknagels, of centerlock adapters met ruimte kunnen ook voor trillingen zorgen.
Als er beweging is als je met aangetrokken rem je fiets heen en weer beweegt, dan heb je een potentieel probleem.


Verder moeten de gaten in je schijf niet te groot zijn. Kleine remblokjes en grote open stukken in je schijf zorgen voor trillingen.
Hetzelfde gebeurt als het blokje de spaken vd schijf raakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Dank allen voor de adviezen! Ik heb één ringetje gemonteerd. Even een kleine update.
P@trick schreef: za 25 mei 2024, 18:09 Kijk eerst eens op je remschijf, met een zaklamp oid, en kijk tot waar je remblokken contact maken. Zo kan je precies zien of hij wat omhoog moet en hoe ver. Een sluitringetje is al snel 2mm dik, als je er 2 op moet zetten heb je naar mijn idee een verkeerde adapter en kan je beter de goede kopen. Sluitringen zijn niet bij voorbaat 100% vlak en 2 op elkaar zal voor piepende remmen zorgen of nog meer vibratie omdat je remklauw niet vlak zit.
Dat was dus erg moeilijk te zien. Uiteindelijk heb ik er een beetje bloem op de schijven geblazen en het wiel met aangetrokken rem laten ronddraaien. Daarin zie ik heel duidelijk dat de onderkant vrij is van de 'spaken' (na één ringetje gemonteerd te hebben), maar de bovenkant van de blokken die maken regelmatig geen contact met de remschijf. Dit is overigens ook zo op mijn racefiets, mijn gravelfiets en de MTB van mijn zoontje (dat de remblokken niet continu contact maken). Fietsen waar verder niets mee gedaan is en ook geen problemen mee zijn.
Dit is blijkbaar normaal dat de blokken niet altijd contact maken met de schijf?

Gisteren een rondje van 55 km gedaan met dat ringetje er dus op en in het begin trilde en schokte het nog wel , maar aan het einde niet meer (blokken ingesleten?). Of niet meer, laat ik het 'veel minder' noemen.

Ik ben nog steeds niet 100% tevreden, maar het schokken is nu in ieder geval heel veel minder.
Als ik zeker zou weten dat XT schijven (bij dus deze XT remmen) die probleem 100% zouden verhelpen, dan zou ik daar die 70 euro voor over hebben, maar ik twijfel of dat zo is. Ik heb XT (Ultegra) remschijven op mijn racefiets en als ik zo vergelijk hoe deze eruit zien, denk ik dat ze nog steeds op plekken geen contact zullen maken.
(op mijn racefiets hebben ze een interne lockring, op mijn MTB een externe... anders had ik even kunnen testen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 17103
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet continu contact maken, dat komt omdat de schijven een "golf" vorm hebben? In dat geval is er niks aan de hand.
Als de blokken deels helemaal geen contact maken met de schijf is het niet goed, dan moet je echt naar een andere schijf of de positie van de klauw aanpassen.

De breedte van het remvlak kan verschillen per type schijf, misschien is een schijf met een breder remvlak de oplossing. Wat ik zou vermijden zijn schijven met "meer gat dan metaal".
In principe kun je alle merken schijf gebruiken, ik doe niet anders (heb wel altijd Shimano remmen, maar heel vaak andere schijven).

Deze schijf heeft bijvoorbeeld een erg smal remvlak:
Afbeelding

Deze wat breder:
Afbeelding

Dit soort schijven -meer gat dan schijf- zou ik vermijden:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Bij fietsen gebeurd het schokken vrij snel. Een schijf is nooit 100% recht, zuigers kunnen niet 100% gelijkmatig naar buiten komen, etc. Het is dus niet ongebruikelijk.

Ik rijd zelf met Magura MT8 Pro, met de hierboven getoonde Ashima schijven. Die hebben ook de neiging tot schokken omdat het 'open' schijven zijn. Echter, in wedstrijdsituaties waarbij ik, als ik rem, met vrij veel kracht rem, is het geen issue en schokt het niet.

Voor optimale remkracht is het natuurlijk wel belangrijk dat alles goed zit. Mijn stappenplan is altijd als volgt als ik aan mijn fiets sleutel;
- Inspecteer schijf op vervuiling en reinig met remmenreiniger indien nodig. Controleer ook meteen of de schijf binnen een redelijke marge recht is
- Controleer of schijfboutjes/centerlock goed zijn aangedraaid
- Verwijder remblokken en controleer of deze recht zijn afgesleten
- Reinig remklauw en controleer of zuigers gelijkmatig naar buiten komen
- Controleer of boutjes van de remklauw voldoende zijn aangedraaid op de vork/achterbrug
Bij het instellen;
- Zorg dat remklauw gecentreerd t.o.v. de schijf gemonteerd wordt
- Bij schuin afgesleten blokken monteer ik nieuwe blokken en weet ik dus dat de vorige keer de instelling klauw/schijf niet klopte
- Gebruik zo'n remklauw centreer tooltje (kost heel weinig) om de klauw in het midden t.o.v. de schijf te zetten
- Controleer nogmaals of er een slag in de schijf zit en of dat binnen de marge valt en richt zonodig de schijf

Dan heb je zo ongeveer wel alles gedaan om je remmen goed af te stellen.
Plaats reactie