De zin en onzin van koelvinnen op remblokken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

gewoon harder rijden, minder remmen en ben je geen koel vinnen nodig. simple as that
Raaw Jibb
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 25 mei 2024, 14:52 ...dat klopt gewoon niet. Ja theoretisch heeft de buitentempratuur misschien 2 of 3% invloed.
In de praktijk ga je dat verschil niet merken. Stel waar we het hierover hebben het wordt warm, misschien te warm dan zit je rond de 600 a 700 graden. Wat denk je dat dan het verschil van 25 graden buitentemperatuur gaat zijn, letterlijk een druppel op een gloeiende plaat.
700°C, dan zijn je schijven rood gloeiend.
En Icetech schijven gesmolten
Praktijk waarden zijn 250 tot 300°C.
(https://www.mtb-news.de/forum/t/wie-hei ... en.467756/)
Dan is er dus een wezenlijk verschil tussen 0°C op de gletsjer en 30°C in het dal.(10%)
Als we uitgaan van een situatie dat de remmen hun taak aankunnen(dus kinetische energie omzetten in warmte), dan zal iedere graad temp.stijging in de omgeving ook een graad temp.stijging van je rem opleveren.
Dus in het dal worden je remmen 30°C heter dan op de gletsjer.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

novaterra schreef: za 25 mei 2024, 16:44 gewoon harder rijden, minder remmen en ben je geen koel vinnen nodig. simple as that
Wat me opvalt is dat XC'ers er een groter punt van maken dan de afdalers :wink:

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 18:24
Cube-Elite schreef: za 25 mei 2024, 14:52 ...dat klopt gewoon niet. Ja theoretisch heeft de buitentempratuur misschien 2 of 3% invloed.
In de praktijk ga je dat verschil niet merken. Stel waar we het hierover hebben het wordt warm, misschien te warm dan zit je rond de 600 a 700 graden. Wat denk je dat dan het verschil van 25 graden buitentemperatuur gaat zijn, letterlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Dan is er dus een wezenlijk verschil tussen 0°C op de gletsjer en 30°C in het dal.(10%)
Als we uitgaan van een situatie dat de remmen hun taak aankunnen(dus kinetische energie omzetten in warmte), dan zal iedere graad temp.stijging in de omgeving ook een graad temp.stijging van je rem opleveren.
Nee, dan ga je ervan uit dat dit lineair is, rechtevenredig met het temperatuurverschil. Bij hogere temperaturen gaat dat niet op omdat de factor straling dan toeneemt en deze is allesbehalve lineair. Wet van Stefan Bolzmann stelt dat de straling toeneemt met de 4e macht van de temperatuur.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 18:26
novaterra schreef: za 25 mei 2024, 16:44 gewoon harder rijden, minder remmen en ben je geen koel vinnen nodig. simple as that
Wat me opvalt is dat XC'ers er een groter punt van maken dan de afdalers :wink:
idd, en 99,9% van de xc’ers krijgen de schijven nog geen 80 graden op hun xc rondje
Raaw Jibb
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Mad Wally schreef: za 25 mei 2024, 18:39
ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 18:24
Nee, dan ga je ervan uit dat dit lineair is, rechtevenredig met het temperatuurverschil. Bij hogere temperaturen gaat dat niet op omdat de factor straling dan toeneemt en deze is allesbehalve lineair. Wet van Stefan Bolzmann stelt dat de straling toeneemt met de 4e macht van de temperatuur.
Dus de afgifte van energie door stralingswarmte neemt toe met de 4e macht van het temperatuursverschil?
Dan is de invloed vd omgevingstemperatuur dus nog groter.

Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 19:11
Mad Wally schreef: za 25 mei 2024, 18:39

Dus de afgifte van energie door stralingswarmte neemt toe met de 4e macht van het temperatuursverschil?
Dan is de invloed vd omgevingstemperatuur dus nog groter.
Nee, juist niet. Bij hogere temperaturen neemt het effect van de 4e macht steeds meer toe. Een kleine toename in temperatuur van de schijf zorgt voor een relatief grotere toename van de warmteoverdracht.

Twee objecten met temperaturen van respectievelijk 10 en 20 graden wisselen veel minder warmte uit dan objecten van 500 en 510 graden terwijl het temperatuurverschil gelijk is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

Vergeten we niet dat in de formule van Stefan-Bolzman ook vermenigvuldigd moet worden met een constante, die in zichzelf ook een behoorlijk negatieve exponent heeft? De viefde macht van de temperatuur gaat pas bij fors hogere temperaturen dan die van een remschijf een significante rol spelen. De geëmitteerde wattages bij bv 30 graden C en 300 graden C laten met elkaar vergeleken een bijna lineair verband zien.

De wet gaat trouwens uit van een optimaal emitterend oppervlak, een zwarte straler. Voor andere stralers moet worden gecorrigeerd.

zelf uitrekenen
Ja, doei !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Joepie de schreef: za 25 mei 2024, 19:51 Vergeten we niet dat in de formule van Stefan-Bolzman ook vermenigvuldigd moet worden met een constante, die in zichzelf ook een behoorlijk negatieve exponent heeft? De viefde macht van de temperatuur gaat pas bij fors hogere temperaturen dan die van een remschijf een significante rol spelen. De geëmitteerde wattages bij bv 30 graden C en 300 graden C laten met elkaar vergeleken een bijna lineair verband zien.

De wet gaat trouwens uit van een optimaal emitterend oppervlak, een zwarte straler. Voor andere stralers moet worden gecorrigeerd.

zelf uitrekenen
Het gaat best hard, bij een toename van 300 naar 311 graden neemt de straling met 10% toe. Allesbehalve lineair dus.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Maar we hebben het nu over 1 object van 250 tot 300°C dat warmte afgeeft aan buitenlucht van 0 of 30°C (mijn voorbeeld hierboven).
Dus hetzelfde object met dezelfde temperatuur in een warme of koude omgeving.
Is de energie afgifte door stralingswarmte afhankelijk van de omgevingstemperatuur?

Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

jongens jongens, voordat we met wedstrijdje verpissen verder gaan. voel je je er beter bij niet drammen en kopen. ik geloof niet dat die laatste misschien paar graden je gaan redden als het fout gaat. normale blokken voldoen prima, doen ze dat niet ligt het grootste probleem bij diegene die aan de rem zit te trekken
Raaw Jibb
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 20:02 Maar we hebben het nu over 1 object van 250 tot 300°C dat warmte afgeeft aan buitenlucht van 0 of 30°C (mijn voorbeeld hierboven).
Dus hetzelfde object met dezelfde temperatuur in een warme of koude omgeving.
Is de energie afgifte door stralingswarmte afhankelijk van de omgevingstemperatuur?
Nee

(Eigenlijk: ja maar verwaarloosbaar. Een oppervlak dat warmte uitstraalt doet dit tov een ander oppervlak. Heeft dat andere oppervlak exact dezelfde temperatuur, dan vindt geen radiatie plaats. Als het andere oppervlak kouder is, dan wel. De richting van de radiatie is haaks op het uitstralend oppervlak. De lucht is als oppervlak een verwaarloosbare factor. De remschijf straalt potentieel een klein beetje op de randen van de remklauw en de vork, áls de remschijf een hogere temperatuur heeft. Bij een lagere buitentemperatuur zullen oppervlakken als de vork kouder zijn, wat leidt tot iets meer radiatie).

Bij aardse temperaturen en het temperatuurbereik van een mtb-remschijf speelt convectie de grootste rol.
Ja, doei !
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Joepie de schreef: za 25 mei 2024, 20:18 ..
Een oppervlak dat warmte uitstraalt doet dit tov een ander oppervlak.
...
Bij aardse temperaturen en het temperatuurbereik van een mtb-remschijf speelt convectie de grootste rol.
Dan zijn we er toch?
Je straalt een beetje warmte af naar je frame en de rest geef je af aan de buitenlucht.

En verder:
ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 18:26 Wat me opvalt is dat XC'ers er een groter punt van maken dan de afdalers :wink:
novaterra schreef: za 25 mei 2024, 19:01 idd, en 99,9% van de xc’ers krijgen de schijven nog geen 80 graden op hun xc rondje
Ik vond die koelvinnen ook wel cool (en ik kreeg ze bij een aantal remmen er "gratis" bij).
Maar toen ze op waren en ik de eenvoudige blokjes zonder ging gebruiken merkte ik geen verschil.

Maar als het tussen de oren werkt, dan kan het ook een groot verschil maken :wink:

Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

De uitstraling is feitelijk ook naar andere oppervlakken op grotere afstand, het voorbeeld van de vork was ter duiding dat als een ontvangend oppervlak een lagere buitentemp aanneemt, dat dit leidt tot meer uitstraling en grotere afkoelingscapaciteit. Maar het is nog steeds een kleine factor., tenzij je de remmen echt rood- of witgloeiend maakt.

Hoor ik iemand al iets roepen over nut en noodzaak van keramische remmen op de CX fiets?! :winkie:
Laatst gewijzigd door Joepie de op za 25 mei 2024, 21:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Plaats reactie