Dice Oldskool schreef: ↑ma 20 mei 2024, 10:25
Joepie de schreef: ↑zo 19 mei 2024, 10:11
Abracadabra...
Wat doe jij in het dagelijks leven? Interessant om te lezen hoe jij die gegevens ontleedt en er conclusies aan verbind.
Een deel van mijn werkzaam leven wordt gevuld met data-analyse. Ook kom ik in aanraking met (zware) elektrische mobiliteit. Ik heb er inderdaad lol in om te onderzoeken wat hier de wetmatigheden en variabelen zijn en of het mogelijk is om de kaders daarbij in te schatten. Mijn conclusies zijn hier boterzacht, voor een goede analyse heb je veel data nodig. Het liefst zoveel dat je zelf geen verbanden kunt zien. Dan kan je met een statistische methode die verbanden aantonen met een grote betrouwbaarheid en zonder invloeden (bias) van de onderzoeker.
paulus1981 schreef: ↑ma 20 mei 2024, 13:04
Ergens kan ik het niet volgen, minder Wh per hoogtemeter maar geëxtrapoleerd minder?
Overigens is het moe worden en minder meetrappen een niet te onderschatten factor, de eerste 20% fiets ik makkelijk 580hm daarna wordt het echt minder.
Paulus, goed gezien. Volledig geëxtrapoleerd zou je op ~ 2400 hm uitkomen. Ik had wat reserves ingecalculeerd (~15%) vanwege onzekerheden (bijna hele accu vs minder dan een kwart, de kans dat de eigen trapintensiteit of de route niet gelijk blijft). Strikt genomen was dat geen extrapolatie. Ook zie ik nog een tikfoutje (30Wh/km --> 0.30 Wh/hm).
Voor de eenvoud reken ik met een gemiddeld verbruik en een lineaire schaal. Zolang het om het verbruik van een hele accu gaat komt dit redelijk uit. Bij het verbruik van een deel van de accu kan dit anders zijn. Wat TSTM al zegt, de spanning van een accu neemt af naarmate hij leger wordt. Ook zijn er variabelen die niet met de accu of de motor van doen hebben, zoals variatie in je eigen ondersteuning (in de tijd). Ook is het de vraag hoe nauwkeurig Bosch zelf meet en registreert. Ik vermoed dat je dan snel met differentiaalvergelijkingen moet werken. Zo'n nerd ben ik dan ook weer niet

. Hetzelfde geldt voor discussie over banden etc.
Sabai schreef: ↑ma 20 mei 2024, 08:34
Ik was gisteren in witten en het was een ritje van 31,3 km met 1195 hm. Ik had op het einde nog 57% over. Deze keer eigenlijk alleen eco en toer + en af en toe e-mtb op de echt steile stukken gereden. Cadans was gem. 68.
0,27 Wh per hm, wat minder is dan in Bouillon (0,4 Wh per hm) terwijl het aandeel hm hoger is bij deze tweede rit (ratio Bouillon was 30, hier 38). Je schreef in Bouillon voornamelijk tour+ te hebben gereden en hier in Witten voornamelijk eco en deels tourplus+. De mate van gevraagde ondersteuning speelt dus een rol (wa waarschijnlijk t niemand verbaast). Verhoudingsgewijs heb je zelf meer meegetrapt.