Duke velgen? Duke velgen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou ook niet zomaar iedere velg van Ali aanraden. Degene die ik heb gespaakt zitten in mijn 2 gravel wielsets. Maar die zijn niet zo sterk bij de spaakgaten. (Zaten al tijdens bouwen haarscheurtjes in bij spaakgaten zonder dat de spanning te hoog is geweest). :o

Ga dan voor een mooi setje van Nextie of Light Bicycle.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

jpandriesse schreef: wo 3 april 2024, 10:17 Ik ben geen zware en/of lompe rijder, maar heb mijn set Duke Lucky Star velgen (die te koop staat overigens ;) ) ook zeer zeker niet ontzien. Ze hebben geen krimp gegeven en zijn nog steeds net zo recht als toen ik ze kocht. Op basis van eigen ervaring zou ik iedereen het merk aanraden.
Nuttige ervaring :-q

Betere optie dan carbon. Ik vind carbon te duur.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

https://www.drc.it/3xl

440 gram bij 28mm intern. Staat 'max. 90kg' aan de binnenkant. Heb een aantal setjes gebouwd met deze velg, lijkt vrij goed heel te blijven bij NL-gebruik, inclusief wat springen en lomper rijden (in mijn eigen geval...). Stijfheid is een fractie minder dan mijn gebruikelijke, bijna 600 gram velg.

Technisch gezien (wanddiktes vooral) zou ik inderdaad zeggen dat dit ongeveer de limiet is voor aluminium voor enigszins normaal gebruik. Voor een vakantie in Zuid Frankrijk pak ik dan toch liever een iets zwaardere velg, want deuken zijn op rotsachtige bodem bijna voorgeprogrammeerd bij deze wanddiktes/gewichten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jurriaan schreef: wo 3 april 2024, 19:52
jpandriesse schreef: wo 3 april 2024, 10:17 Ik ben geen zware en/of lompe rijder, maar heb mijn set Duke Lucky Star velgen (die te koop staat overigens ;) ) ook zeer zeker niet ontzien. Ze hebben geen krimp gegeven en zijn nog steeds net zo recht als toen ik ze kocht. Op basis van eigen ervaring zou ik iedereen het merk aanraden.
Nuttige ervaring :-q

Betere optie dan carbon. Ik vind carbon te duur.
Nextie website in de gaten houden. Die hebben soms Stock aanbiedingen voor behoorlijke korting.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mijn alu velgen (granted, slechts 25mm intern) zijn 340 gram. Dus ik kijk niet op van 400g, da's zwaar.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb deze drie jaar terug besteld. Er zit net 1000km op, dus wat kan je er van zeggen.
Maar ze zijn nog heel en voldoen prima.

Ik heb ook een setje nextie en die zou ik hierna weer nemen. Maar het verschil voel ik niet met rijden.

https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... pt=glo2nld
Mechanic82
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zonoskar schreef: do 4 april 2024, 12:06 Mijn alu velgen (granted, slechts 25mm intern) zijn 340 gram. Dus ik kijk niet op van 400g, da's zwaar.
Dat is mooi licht! Wat zijn dat voor velgen als ik vragen mag?
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

zonoskar schreef: do 4 april 2024, 12:06 Mijn alu velgen (granted, slechts 25mm intern) zijn 340 gram. Dus ik kijk niet op van 400g, da's zwaar.
Maar jij bent dan ook een oldskool weightweenie :tong
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

TenZNL schreef: do 4 april 2024, 22:35
Maar jij bent dan ook een oldskool weightweenie :tong
Oldschool weightweenies boren overal gaten in, toch? Frieke deed dat altijd. Ik heb gewoon American Classic wielen gekocht die fantastisch licht waren (1440g, 29") en wonder boven wonder ook gewoon heel blijven. Ik moet wel een correctie maken, de vekgen zijn 24mm intern, niet 25mm.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik rij met mijn Genius op een setje Duke rond opgebouwd door Wheeltec. Deze zijn in Nederland, Spanje, Duitsland, en Schotland geweest. Ik ben 1,96 en rond de 96 kg. Wielen laatst even nalaten kijken. Niks mis mee. :-q
Based on a True Story
Bosracert
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Is “liquid red”…..

Hier ook een tevreden gebruiker van Duke velgen. Setje laten bouwen door Andless. :-q voor nog geen €600,=.
Groot verschil met de OEM velgen van Cube. Met name de stijfheid viel mij op.

Velgen: Duke Fury Star 6TERS, maat 31,8x622mm, asymmetrisch
Naaf voor: DT Swiss 350 CL, zwart, 15x110mm
Naaf achter: DT Swiss 350 CL, zwart, 12x148mm, body Shimano Microspline
Spaken: Sapim Race (2,0-1,8-2,0mm) zwart
Spaaknippels: Sapim DSQ messing zwart 16mm
Belastbaar tot >130kg
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

IK weet niet of de mtb velgen ook nieuwe decals krijgen, maar de wegvelgen hebben ze echt vern**kt IMHO.
Zilveren sticker bij ventiel schijnt eraf te kunnen, die zwarte grote letters niet.

https://www.instagram.com/p/C6eGifoMFyS ... dhdnZ0Zw==
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik begrijp die opmerkingen over mindere stijfheid van fabrieks wielsets nooit zo goed. Dat zijn vaak wielen gebouwd met 32 dikke plain spaken en niet al te lichte velgen.
Zou juist een heel stijf wiel moeten opleveren, tenzij de spaakspanning er mijlenver naast zit (maar dat is makkelijk genoeg te verbeteren).
Ze zijn doorgaans alleen aan de zware kant.

Als je bij het spaken van een wiel de boel afdrukt/ontstresst voel je gewoon verschil tussen carbon en alu in stijfheid en dat zit puur in de velg. Met name bij lichte alu velgen voel je soms de boel duidelijk vervormen waar carbon van vergelijkbaar gewicht voelt alsof je op een betonblok aan het duwen bent :D

Als je echt lichte wielen wilt (die ook betrouwbaar zijn) kun je niet om carbon heen. Als je dan de duurdere alu velgen (> €100,- p/st) vergelijkt met de basis serie van Nextie of LB (€150,-) ben je niet eens zoveel meer kwijt.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Fabriekssetje zijn de spaken meestal niet op spanning. Althans die in de fiets van mijn neefje konden behoorlijk strakker. Tot het punt dat de wielbouwer zegt de spaken zijn te lang. :~
Based on a True Story
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je over de rekgrens gaat worden ze steeds langer.
Misschien dat ze daarom niet zo strak stonden :wink:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen OEM setjes van naamloos spul die je standaard in een fiets tegenkomt en fabrieks wielen van wielen merken zoals DT, Mavic, Fulcrum, Neemen etc.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie